Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Darki90
Inlägg: 21
Blev medlem: fre maj 02, 2014 4:34 pm

Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Darki90 »

Hejsan!

Har ett spänande fel på min Gearbox v.3,
Har haft en metall pistong med metall tänder men då jag senast körde med den låste sig hela lådan, då hade pistongen tryckts upp mot övre delen av skallet av gearboxen.
Så jag byte till en plast pistong jag hade liggandes, efter 1'500kulor slutade det med att den mittersta tanden var bort sliten m.m.
Den har även knäckt av axeln till sector.

Bild på pistongen:
https://www.dropbox.com/s/xkeiyubjidx4g ... 5.jpg?dl=0

Så vad kan vara osaken till detta fel? EOA fel?

Kör med SHS 18:1 kuggar, Element Ultra Torqe motor och gearbox huset är från Ultimate.
Specna Arms SA-G02 [110m/s]
Classic Army G3 [120m/s]
KWC 1911 RAIL Black Tone [105m/s]
KJW CZ P-09 Heavy Duty [89m/s]

https://www.instagram.com/vannas.airsofttech/

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Mrmonkeey »

Vilken styrka på fjäder har du? Jag kan bara gissa på att förmodligen är din Aoe skum. Att den tar på kuggarna iställe för emellan typ på pistongen. Plastpistongen nöts ner metals metall är hård o tryks då upp. Bara ren gissning. Kolla det när den är isärplockad hur tänderna går emot och vart den tar osv. Det kan oxå vara så att om du har klenare fjäder så hinner kuggen gå ett varv innan pistongen hinner fram helt. Då fångar kuggen upp pistongen i rörelse. Fast det borde också innebära matningsproblem. Ev kan shimningen inte vara helt rätt oxå

Darki90
Inlägg: 21
Blev medlem: fre maj 02, 2014 4:34 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Darki90 »

Mrmonkeey skrev:Vilken styrka på fjäder har du? Jag kan bara gissa på att förmodligen är din Aoe skum. Att den tar på kuggarna iställe för emellan typ på pistongen. Plastpistongen nöts ner metals metall är hård o tryks då upp. Bara ren gissning. Kolla det när den är isärplockad hur tänderna går emot och vart den tar osv. Det kan oxå vara så att om du har klenare fjäder så hinner kuggen gå ett varv innan pistongen hinner fram helt. Då fångar kuggen upp pistongen i rörelse. Fast det borde också innebära matningsproblem. Ev kan shimningen inte vara helt rätt oxå
Jag kör med 110m fjäder, dock får jag bara ut 100m.
har inga matnings problem alls, fick det efter en stund då pistongen gav upp men det var inte helt oväntat.
jag vet inte om en bild säger något men så här ser det ut då pistongen är hela vägen inne i cylinder och ligger mot cylinder huvudet :
https://www.dropbox.com/s/4e5tfgaz2paoj ... 4.jpg?dl=0

Att den är för högt shimsat eller ? Håller än på att lära mig det där hela, rätt knepigt i min låda kan jag tycka.
Specna Arms SA-G02 [110m/s]
Classic Army G3 [120m/s]
KWC 1911 RAIL Black Tone [105m/s]
KJW CZ P-09 Heavy Duty [89m/s]

https://www.instagram.com/vannas.airsofttech/

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Mrmonkeey »

Om shimningen inte är rätt så ser du att kuggarna på kugghjulet sticker upp över pistongkuggarna. Om du snurrar kuggen manuellt så pistongen åker bakåt borde du se ev feltag av kuggar. Dock tror jag mer på att din motor snurrar kuggarna snabbare än vad fjädern hinner skjuta tillbaka pistongen. Vad har du för batteri? Och har du kvar orginalmotorn testa med den i. Då mittersta tanden på pistongen är sliten låter det som det faktiskt. Körde du på singel eller auto? Detta fenomen torde bara uppstå på auto.

2 november 2014, 23:09:

Haha kladdigt många frågor tillbaka där. Hoppas du kan läsa vad jag skrev

veduren
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:11 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av veduren »

Jag tycker det ser ut som om kuggen har ridit på pistongens kuggar. Sätt tillbaka pistongen och kolla hur kughhjulets kuggar ligger gentemot pistongen. Kan vara att den överkuggat men kolla först att allt ser normalt ut.

Darki90
Inlägg: 21
Blev medlem: fre maj 02, 2014 4:34 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Darki90 »

Mrmonkeey skrev:Om shimningen inte är rätt så ser du att kuggarna på kugghjulet sticker upp över pistongkuggarna. Om du snurrar kuggen manuellt så pistongen åker bakåt borde du se ev feltag av kuggar. Dock tror jag mer på att din motor snurrar kuggarna snabbare än vad fjädern hinner skjuta tillbaka pistongen. Vad har du för batteri? Och har du kvar orginalmotorn testa med den i. Då mittersta tanden på pistongen är sliten låter det som det faktiskt. Körde du på singel eller auto? Detta fenomen torde bara uppstå på auto.

2 november 2014, 23:09:

Haha kladdigt många frågor tillbaka där. Hoppas du kan läsa vad jag skrev
kuggarna ligger exakt med kuggarna med pistongen i början, dock desto längre bak pistongen kommer desto längre ner kommer kugghjulens kuggar mot pinstongens kuggar 1-2mm.
Kan inte se om någon tar fel, alla kuggar ihop fint enligt mig. Kan vara så, kör med 9.6v Nimh 1500mah. har tuvär inte kvar den, den gick åt till att laga en annan motor.
Jag körde rätt hårt då jag gjorde detta test, 2-3 mag high cap på full auto, med lite semi i mellan. Försökte framkalla samma problem som det blev sist dock inte med metall pistongen för den sa inte så mkt då den inte gav vika som plasten gör.
Då tanden på plasten rök så var det full auto.

Såg även nu att min i metall har nöt bort lite av sin glid skena :
https://www.dropbox.com/s/li84mmyt10wcz ... 7.jpg?dl=0

( höger sida på bilden)

Misstänker att detta kan påverka men varför skulle då den i plast påverkas på samma plats?
veduren skrev:Jag tycker det ser ut som om kuggen har ridit på pistongens kuggar. Sätt tillbaka pistongen och kolla hur kughhjulets kuggar ligger gentemot pistongen. Kan vara att den överkuggat men kolla först att allt ser normalt ut.
Kuggarna är helt nya, första spelet dom var med på. vet att pistongen kuggar har lite slitage från förut dock. men aldrig varit nöt i mitten som den är just nu.

Bör väl nog också skaffa en ny pistong?
Specna Arms SA-G02 [110m/s]
Classic Army G3 [120m/s]
KWC 1911 RAIL Black Tone [105m/s]
KJW CZ P-09 Heavy Duty [89m/s]

https://www.instagram.com/vannas.airsofttech/

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Mrmonkeey »

Ny pistong borde du förmodligen skaffa ja. Byt dock inte förrän du löst problemet så länge din andra funkar.
Abledningen att din metalkpistong inte nöts på samma ställe är att kuggarna är hårdare. Då nöts den på den svagaste punkten istället.
Dom enda grejerna som kan göra detta vad jag kommer på är det vi skrivit. Fast det kan ju vara nåt jag inte vet oxå.
Vad har du för kuggar i?
Det bästa annars är uteslutningsmetoden. Alltså kolla om du kan testa en annan motor. Testa skjuta singel längre o se om den låser sig eller händer något. Fungerar den bra på singel men inte auto stärks min teori om att kuggen snurrar ett varv innan pistongen är helt framme. Om det är samma problem på singel så borde de vara att kuggarna hamnar fel i sitt varv på något sett och då rider på kuggarna istället för emellan som veduren skrev.
Då kan det vara så att kuggens kuggar inte riktigt passar mot pistongens av någon anledning. Eller så kanske du ska kolla på Aoe och justera den.
Önskar dig lycka i ditt lagande!
Edit: det veduren skrev senast lät väldigt intressant

Darki90
Inlägg: 21
Blev medlem: fre maj 02, 2014 4:34 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Darki90 »

Har ingen ny pistong hemma dock. Jag har ju lager i min kan dessa bli sne? Vet att ett lager, just denna axel har kommit loss en gång då kugghjulets axel bröts av.
Specna Arms SA-G02 [110m/s]
Classic Army G3 [120m/s]
KWC 1911 RAIL Black Tone [105m/s]
KJW CZ P-09 Heavy Duty [89m/s]

https://www.instagram.com/vannas.airsofttech/

veduren
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:11 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av veduren »

Ja du kan ha fått snea lager. En gearbox är inte något stark metall utan en ganska klen zink blandning.

Vad gjorde du med kugghjulet vars axel gått av på?
(tänker om du kanske kan fota den?)

Hade jag varit du hade jag nog köpt nya bussningar och pistong. Eftersom kuggen är ny.

Sedan när du installerat klart allt sätt ihop bara pistongen och *hjärnsläpp kuggen som drar pistongen bakåt* och testa snurra.

Går det lika lätt att föra pistongen fram och tillbaka hela vägen utan minsta motstånd så är det nog helt ok.

Men börjar det hugga och gå trögt så kan det vara att hålen där bussningarna ligger i är senea lr något. Då är det tyvärr bara o skaffa ny gearbox...

Vad är det för bussningar? Metall,plast eller hjullager?

Darki90
Inlägg: 21
Blev medlem: fre maj 02, 2014 4:34 pm

Re: Gearbox V.3 Problem, Hjälp!

Inlägg av Darki90 »

Har original lager som följer med ultimate lådorna, 8mm lager.
Jag har ett sett till med lager, ska pröva montera dom och fixar fram en bild på den trasiga kugg axeln när jag hittar hem från jobbet.

3 november 2014, 14:51:

https://www.dropbox.com/s/h19clmdh6bzro ... 2.jpg?dl=0

Hittade en bild på mobilen.

4 november 2014, 23:08:

Har bytt lagerna, kan nu se att sectorn gearn är böjd... ska fara till en verkstad och be han att kolla och ge sitt ut låtande.
Specna Arms SA-G02 [110m/s]
Classic Army G3 [120m/s]
KWC 1911 RAIL Black Tone [105m/s]
KJW CZ P-09 Heavy Duty [89m/s]

https://www.instagram.com/vannas.airsofttech/

Skriv svar