En diskussion om Trimregler, Dynamik & Specialistroller.
Postat: tis okt 07, 2014 7:19 am
Tjena alla.
Ska försöka lägga upp detta lite åskådligt.
Håll diskussionen i tråden till ämnet.
Har du teknisk kunskap att bidra med så välkomnas det.
Försök hålla diskussionen objektiv.
Jag har mina misstankar att någon haft denna debatten tidigare.
Men hittade ingen tråd.
Inledning:
Utgångshastigheter efter spelbarhet istället för tekniska kapaciterer & säkerhet.
Ovanstående är ämnet jag vill diskutera. mest på grund av att jag anser nuvarande automatkarbiner vara lite väl heta.
För att referera till VSAF tabellen så menar jag Auto B (cqb och Auto A anser jag fortfarande vara helt ok)
Denna "gråzon" i trimtabellen gör vissa specifika och mycket bökigare (vissa vill gärna kalla dem mer svårspelade) vapensystem överflödiga och drabbar enligt mig (särskilt på milsim) spelkänslan rätt ordentlig.
Med ny(ish) teknik så kan en lågt trimmad AEG ha utomordentlig precision och respons till väldigt små pengar.
Jag vet även att många butiker erbjuder nedgradering av vapen innan leverans (TWgun t.ex)
Min åsikt:
* Att automatkarbiner skall förhålla sig till CQB & Auto A klasserna enligt VSAF tabellen.
* Auto B skall reserveras för TUNGA maskingevär (m240 / pkm / mg42 etc,
Lättare maskingevär som m249 & rpk kan bo kvar i auto A / cqb)
* Semisniper Max 150ms (jämn fin siffra, lagom övertag jämte karbiner.)
* Nuvarande krav på utseende / vapenmodell skall självfallet kvarstå.
* Bolt A & B Kvarstår.
Antar att 40m säk på bolt b är uträknat ur säkerhetsskäl?
* Teknisk utveckling behöver inte jaga m/s.
Argument för:
* Mer dynamiskt spel för samtliga roller i olika lag och grupperingar.
* Mindre frustration för specialroller som inte får spela fullt ut pga heta AEGs.
* Mindre skaderisk överlag (majoriteten spelar med karbin)
* Lättare för nya spelare att få uppleva ett jämnare fält av bössor & spelare, hitta sin roll, delta på nattdelar av milsim / storma byggnader utan ökad skaderisk.
* Trevligare för lajvare.
Argument mot:
* Lite kortare räckvidd för skyttesluskar (BORDE inte vara ett problem med dagens teknik för hopup och pipor etc)
* Kanske ett lite dyrare insteg i hobbyn (Lättare fjäder i kinabössor etc)
* Vissa kanske upplever det som en realismdrop med den möjligt lägre räckvidden
Slutsats: (änsålänge)
Jag hittar inga enorma argument mot.
Antagligen kan någon här hjälpa mig med detta.
Så diskutera gärna, Detta är ju trots allt ett forum.
Tabell 0.5 17/10/2014 - 17:00
________________________________________________________________________________________________________________
Ursäkta att det är en bilaga. Problem med bildbredd.
Förklaring:
Tabellen är baserad (inte kopierad rakt av) på VSAFs upplägg och säkavstånd.
Kommer en changelist längre ner i inlägget.
Vapen får chrona under sina gränser. DOCK GÄLLER FORTFARANDE SEMI / FULLAUTO reglerna för vapentypen.
Ovanstående är balanserings-relaterat.
Trimtabellen. Vsafs tabell som jämförelse
Changelist kontra tidigare tabeller i tråden:
- Jämnat alla joule till "hela halvor" - Lättare att avläsa & mäta efter
- Alla hastigheter avrundade neråt. - Det är en Då ligger man alltid "under joule"
- Säkerhetsavstånd enligt joule och justerad för balans, Dock ej neråt!
- Färgmarkerad tabell enligt CQB-vänlighet
- Bytt plats på LMG och BR i tabellen för att ge BR lite mer hastighet än LMG (balans)
- LMG är fullauto. Max 110m/s med samma säk. som BR. (balans)
- HMG ersätter "Auto B" men med burstbegränsning (tidsbaserad). Lite högre säk (15m vs 10m)
- DMR sänkt till 151m/s (vs tidigare 158m/s) Bibehållet säk. (balans neråt vs HMG, balans uppåt för Bolt A&B)
- Bolt A max m/s sänkt till 174 m/s (vs tidigare 182m/s) Sänkt säk med 5meter. (balansering för att tillåta folk med "klenare" snipers lite trevligare skottmöjligheter)
- Bolt B max m/s sänkt till 212 (avrundning av joule..). Bibehållet säk.
Tabell 1.0 10/11/2014 - 20:55
________________________________________________________________________________________________________________
Changelist kontra tidigare tabeller i tråden:
- HMG sänkt, borttagen burstregel!
- Battlerifle sänkt till LMGs trimregler. Borttagen semiregel (upp till arr..)
- Sänkt DMR (detta är en av de viktigare ändringarna)
Fortfarande semibegränsat. Men lite lägre säk och lite lägre trim. Ett rätt ordentligt gap kontra bolt. Men fortfarande ypperligt ur spelbarhetsaspekten. (då det enda som kan slå ut en DMR på rent avstånd teoretiskt är en bolt.. och några meter förflyttning nullifierar den effekten!)
Ska försöka lägga upp detta lite åskådligt.
Håll diskussionen i tråden till ämnet.
Har du teknisk kunskap att bidra med så välkomnas det.
Försök hålla diskussionen objektiv.
Jag har mina misstankar att någon haft denna debatten tidigare.
Men hittade ingen tråd.
Inledning:
Utgångshastigheter efter spelbarhet istället för tekniska kapaciterer & säkerhet.
Ovanstående är ämnet jag vill diskutera. mest på grund av att jag anser nuvarande automatkarbiner vara lite väl heta.
För att referera till VSAF tabellen så menar jag Auto B (cqb och Auto A anser jag fortfarande vara helt ok)
Denna "gråzon" i trimtabellen gör vissa specifika och mycket bökigare (vissa vill gärna kalla dem mer svårspelade) vapensystem överflödiga och drabbar enligt mig (särskilt på milsim) spelkänslan rätt ordentlig.
Med ny(ish) teknik så kan en lågt trimmad AEG ha utomordentlig precision och respons till väldigt små pengar.
Jag vet även att många butiker erbjuder nedgradering av vapen innan leverans (TWgun t.ex)
Min åsikt:
* Att automatkarbiner skall förhålla sig till CQB & Auto A klasserna enligt VSAF tabellen.
* Auto B skall reserveras för TUNGA maskingevär (m240 / pkm / mg42 etc,
Lättare maskingevär som m249 & rpk kan bo kvar i auto A / cqb)
* Semisniper Max 150ms (jämn fin siffra, lagom övertag jämte karbiner.)
* Nuvarande krav på utseende / vapenmodell skall självfallet kvarstå.
* Bolt A & B Kvarstår.
Antar att 40m säk på bolt b är uträknat ur säkerhetsskäl?
* Teknisk utveckling behöver inte jaga m/s.
Argument för:
* Mer dynamiskt spel för samtliga roller i olika lag och grupperingar.
* Mindre frustration för specialroller som inte får spela fullt ut pga heta AEGs.
* Mindre skaderisk överlag (majoriteten spelar med karbin)
* Lättare för nya spelare att få uppleva ett jämnare fält av bössor & spelare, hitta sin roll, delta på nattdelar av milsim / storma byggnader utan ökad skaderisk.
* Trevligare för lajvare.
Argument mot:
* Lite kortare räckvidd för skyttesluskar (BORDE inte vara ett problem med dagens teknik för hopup och pipor etc)
* Kanske ett lite dyrare insteg i hobbyn (Lättare fjäder i kinabössor etc)
* Vissa kanske upplever det som en realismdrop med den möjligt lägre räckvidden
Slutsats: (änsålänge)
Jag hittar inga enorma argument mot.
Antagligen kan någon här hjälpa mig med detta.
Så diskutera gärna, Detta är ju trots allt ett forum.
Tabell 0.5 17/10/2014 - 17:00
________________________________________________________________________________________________________________
Ursäkta att det är en bilaga. Problem med bildbredd.
Förklaring:
Tabellen är baserad (inte kopierad rakt av) på VSAFs upplägg och säkavstånd.
Kommer en changelist längre ner i inlägget.
Vapen får chrona under sina gränser. DOCK GÄLLER FORTFARANDE SEMI / FULLAUTO reglerna för vapentypen.
Ovanstående är balanserings-relaterat.
Trimtabellen. Vsafs tabell som jämförelse
Changelist kontra tidigare tabeller i tråden:
- Jämnat alla joule till "hela halvor" - Lättare att avläsa & mäta efter
- Alla hastigheter avrundade neråt. - Det är en Då ligger man alltid "under joule"
- Säkerhetsavstånd enligt joule och justerad för balans, Dock ej neråt!
- Färgmarkerad tabell enligt CQB-vänlighet
- Bytt plats på LMG och BR i tabellen för att ge BR lite mer hastighet än LMG (balans)
- LMG är fullauto. Max 110m/s med samma säk. som BR. (balans)
- HMG ersätter "Auto B" men med burstbegränsning (tidsbaserad). Lite högre säk (15m vs 10m)
- DMR sänkt till 151m/s (vs tidigare 158m/s) Bibehållet säk. (balans neråt vs HMG, balans uppåt för Bolt A&B)
- Bolt A max m/s sänkt till 174 m/s (vs tidigare 182m/s) Sänkt säk med 5meter. (balansering för att tillåta folk med "klenare" snipers lite trevligare skottmöjligheter)
- Bolt B max m/s sänkt till 212 (avrundning av joule..). Bibehållet säk.
Tabell 1.0 10/11/2014 - 20:55
________________________________________________________________________________________________________________
Changelist kontra tidigare tabeller i tråden:
- HMG sänkt, borttagen burstregel!
- Battlerifle sänkt till LMGs trimregler. Borttagen semiregel (upp till arr..)
- Sänkt DMR (detta är en av de viktigare ändringarna)
Fortfarande semibegränsat. Men lite lägre säk och lite lägre trim. Ett rätt ordentligt gap kontra bolt. Men fortfarande ypperligt ur spelbarhetsaspekten. (då det enda som kan slå ut en DMR på rent avstånd teoretiskt är en bolt.. och några meter förflyttning nullifierar den effekten!)