Sida 1 av 1

Relationen mellan cylinder och övriga delar.

Postat: tis sep 02, 2014 9:00 am
av skogsmus
Funderar på att skaffa en precisionspipa och enligt tabellen: http://www.rodastjarnan.com/cylinderinfo
så bör min pipa vara ca 300mm lång vilket den också är från orginal. Fjädern som också är orginal är troligtvis m120 eller m130.


Om jag vill skaffa en längre pipa (för att uppnå bättre precision hop up osv) så måste min cylinder vara större för att inte luften skall ta slut innan kulan nått mynningen.

Fråga1: Vad händer om jag sätter i en större cylinder och en längre pipa? Hur påverkas fps, motorn, och de andra delarna?

Fråga2: Vad händer om jag behåller min nuvarande cylinder som är av typen D enligt tabell http://www.rodastjarnan.com/cylinderinfo och pluggar igen sidohålet?

Re: Relationen mellan cylinder och övriga delar.

Postat: tis sep 02, 2014 9:25 am
av ohman
Längre pipa innebär inte per automatik bättre precision. Bättre kvalitet på pipan ger bättre precision.
1) Ingen påverkan på övriga delar om förhållandet är korrekt mellan cylinder och piplängd. Däremot kan en tightare pipa öka utgångshastigheten utan andra ändringar.
2) Om du gör det så det faktiskt håller tätt så har du omvandlat din cylinder av typ D till en typ A. Att lyckas plugga igen sidohålet så det håller tätt, samt blir slätt på insidan kommer nog inte vara så lätt.

Re: Relationen mellan cylinder och övriga delar.

Postat: tis sep 02, 2014 10:10 am
av skogsmus
Angående piplängd och precision så tänkte jag att en bra precisionspipa som är lång är bättre än en likvärdig pipa som är kort( Om de övriga viktiga delarna matchar så att säga)


Ok med andra ord så finns det ingen nackdel med en större cylinder om man lyckas matcha den med rätt piplängd?
Känns som att fjäderstyrkan borde spela in när man ökar cylindervolymen. Det är ju mer luft som skall pressar ihop och frammåt. Ser man på tabellen så följer även den principen: större cylinder starkare fjäder.

2 september 2014, 12:43:

En annan tanke som dök upp är att om cylinderhuvudet börjar pressa luft innan det passerat lufthålet så borde det även komma ut luft med väldigt låg hastighet som kommer i kontakt med kulan. Om det gör det (vilket jag inte vet) så kanske kulan åker förbi hopupen med väldigt låg fart och när den passerat hopupen så kommer den resterande luften som har hög fart. Borde det inte vara bättre att kulan passerar hopupen med hög fart? Om den teorin stämmer så borde det vara bättre med en typ A-cylinder som ger maxkompression direkt.

Allt är bara spekulationer vet inte riktigt om nåt stämmer. Skulle va kul att höra om någon vet.