Problem med CA mp5, dött

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Endymion

Problem med CA mp5, dött

Inlägg av Endymion »

Hallå,

Precis börjat airsofta, testsköt idag min nyinköpta (om än begagnade) CA mp5 (metallversionen). Sköt väl 10~15 magasin (mestadels semi, en del auto i korta skurar), sista magasinet började den klicka (eller inte bokstavligt klicka, men inget hände när man tryckte ner avtryckaren), tänkte ändå försöka skjuta ut sista kulorna ur magasinet men sen tvärdog den innan jag hann med det. Funderade på om batteriet var slut så körde i ett nytt batteri men ingen respons i något läge. Rensade pipan och en kula rullade ut, funderade på om den hade fastnat nånstans och det var därför, men händer inget när jag trycker ner avtryckaren.

Har väl inte så mycket mer information att ge tyvärr, men vad jag har läst här så är många väldigt duktiga så jag önskar lite tips på vad som kan ha inträffat och hur man kan åtgärda det. Behövs följdfrågor och mer information så kommer jag försöka svara så gott jag kan.

BlackGoat

Re: Problem med CA mp5, dött

Inlägg av BlackGoat »

Säker på att det "nya" batteriet var fulladdat ?
Annars ladda ett batteri fullt och försök igen :)

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

G-Enis

Inlägg av G-Enis »

Prövade du singel eller fullauto efter att du laddat om batteriet?

Endymion

Inlägg av Endymion »

Ja, jag är säker på att det nya batteriet var fulladdat, prövade bägge batterierna när jag fick vapnet och de funkade, fulladdade bägge igår kväll och körde med det ena nu tills det slutade funka. När jag tidigare sa att det hakade upp sig så hände alltså inget när jag tryckte på avtryckaren. Rucklade då mellan safe/semi/auto och fick iväg några skott, men sen tvärdog det helt. Har försökt 150ggr sedan dess att flytta runt mellan semi/auto/safe, får ingen respons, inget antydan till någon form av ljud när jag trycker utan tyst som i graven.

Welle

Inlägg av Welle »

kolla så inte någon av motorkontakterna vibrerat loss, vanligt "fel" hos mp5 modellerna. kolla även säkringen

Är det inte det så kan det vara SA som behöver justeras
Lite finare, lite bättre

Endymion

Inlägg av Endymion »

Öppnade precis greppet och såg ut om den svarta motorkabeln hoppat ur, drog ur bägge kablarna och satte fast dem igen (var en slug metalring som jag nästan missade att den ramlade ur men satte den på plats igen, skruvade ihop, kopplade i ett batteri och tryckte av och.... ingen respons, suck, hade stora förhoppningar där...

Så, säkringen då, inte klurat ut hur jag kommer åt den ännu. Vad står "SA" för?

7 juli 2012, 23:43:

Fått en hel del hjälp av packe via PM, tackar och bockar ödmjukt för det. Hittar ingen säkring, så den finns antagligen inte. Antingen mosfet som bränts eller fel i SA utifrån vad vi troubleshootat. Plockade ur motorn och försökte köra med den utanför utan resultat med bägge batterierna. Ska väl ta mod till mig och montera ner bössan i beståndsdelar så jag kommer åt de inre organen vid tillfälle. Är det någon som har några andra teorier får ni jättegärna dela med er.

Setharakthe

Inlägg av Setharakthe »

Du besvarade just ditt eget problem :) Motorn är bränd om den inte funkar fast du kopplar direkt på batteriet så är det bara att byta motor...

Endymion

Inlägg av Endymion »

Nja alltså, kopplade ju fortfarande batteriet till kablarna som sticker ut från bössan ur greppet, bara att den inte var inkopplad i greppet/gearboxen. Kan ju fortfarande vara elen som strular någonstans på vägen. Ska försöka få tag på någon kunnig mekare lokalt, men får jag ordentlig tid över (knökfullt av ungar hemma :p) ska jag öppna upp och kolla SA, kan ju även vara nyttigt för kommande situationer.

Kan ju dock erkänna att jag önskade en smidigare start på min airsoftkarriär. Heh

Edit: på den ljusa sidan går min 25€ gcr104 pistol sjukt bra över förväntan. En tröst i sammanhanget, man får greppa efter halmstrån för lite lycka just nu :-)

Endymion

Inlägg av Endymion »

Problemet avhjälpt. En bränd mosfet låg bakom haveriet. Ar dessutom fått en ordentligt lärorik genomgång av hela interiören av Henric på Säter Airsoftservice så förhoppningsvis står jag inte helt handlös nästa gång någonting strular.

Sista arbetspasset innan semester idag också, en bra dag med andra ord :-)

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Vad var det för modell som gick sönder? (: bra att veta.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar