Kan en AK-mekare vara bussig och hjälpa mig?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Nissebus

Kan en AK-mekare vara bussig och hjälpa mig?

Inlägg av Nissebus »

Hej!
Jag har problem med min Dboys AK74M. Första problemet är att jag inte kan lossa ytterpipan från kroppen. Den större av de två pinnarna som håller fast ytterpipan vid kroppen går inte att hamra loss. Är det mer våld som gäller, eller 5-56 kanske? Det andra problemet är att gearboxen inte vill komma ut. Den sitter fast där man skruvar fast eldväljaren. Det är själva delen som man skruvar fast eldväljaren i som jag inte kan få loss från gearboxen.
Usch, alla dess problem. Hoppas ni kan hjälpa mig. :P
/Tim.

BlackGoat

Re: Kan en AK-mekare vara bussig och hjälpa mig?

Inlägg av BlackGoat »

Pinnarna som håller fast pipan och övriga fronten är räfflade i ena änden och är då riiiiktigt sega att få igenom kroppen.
Testa slå ur den åt andra hållet.

Delen du skruvar eldväljaren i existerar inte, du skruvar rakt in i gearboxen. Får du inte bort eldväljaren alls, eller är det metalldelen med hål igenom som sitter fast? Om det är det sistnämnda så får du knacka loss den.

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Nissebus

Inlägg av Nissebus »

Ok, jag får hamra hårdare då. Provade från båda hållen nämligen. Armen som man släpper spärren som håller övre handskyddsdelen gick va till och med. Vart kan man hitta en ny?
Tack för hjälpen!

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Hur pajade du handskyddsspärren? c:
Jobbar på Röda Stjärnan

BlackGoat

Inlägg av BlackGoat »

Uhm, inte för att vara sån, men jag hoppas du använder typ en mejsel som du slår på mot sprinten ?

Får instämma med Skepparn, hur gick det till ? :)

//BG

grimm

Inlägg av grimm »

Jag rekommenderar ordentliga "punch-tools" framför mejsel.. De är inte dyra och gör livet enklare när man ska knacka ut pinnar. Dessutom skadar man heller inte pinnen i processen.. En mejsel kan få pinnen att expandera, eller tom gå sönder om den är av ifrågasatt kvalitet, vilket den mycket väl kan vara på billigare AK's iaf.

Sen är jag lite fundersam, är det inte bara den lilla pinnen som håller pipan på en Kalash? Alltså den lilla pinnen innanför handskyddet, på siktesblocket? Den stora pinnen är väl bara en "dummie"? Kan ha riktigt fel, men det var vad någon sa till mej.

BlackGoat

Inlägg av BlackGoat »

Givetvis är det bäst att ha korrekta verktygen, men det är inte alltid man har det hemma :)
De sprintar jag stött på i Kalash och CYMAs senare modeller är av vettigt stål iaf.

För att dela på bössan räcker det med att slå ur den stora sprinten genom siktesblocket. (Siktesblocket brukar sitta riktigt tight på kroppen så det kan behöva lite "hjälp" av)
För att bara ta bort ytterpipan måste man även slå ur den lilla som sitter dold bakom handguarden.

De bössor som följer VFC's design delas på detta vis.
En del CYMA som bygger på TM designen med 4 skruv under kroppen har bara fakesprintar.

Så du har inte hört helt fel Grimm! :)

//BG

Skriv svar