Sida 1 av 1
funnit problem med min ICS
Postat: sön feb 16, 2014 7:26 pm
av RescueTeam
Fråga till alla kunniga:
När jag testsköt min ICS M4 pistol (omgjord till cqb bössa) så märkte jag att ibland så kim det lite flera kulor än vad man tryckte avmpå semi så var det ibland som om man hade burst funktion (nej jag har ingen mosfet installerad).. auto funkade det som det skulle..
Vad kan vara problemet?
Hårdvara: ICS M4 (ICS-29)
Internt: Orginal
Batteri: 11.1v LiPo 1300mAh...
Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor...
Re: funnit problem med min ICS
Postat: sön feb 16, 2014 7:29 pm
av Xelley
För starkt batteri utan mosfet skulle kunna vara ett problem.
Re: funnit problem med min ICS
Postat: sön feb 16, 2014 7:30 pm
av JonathanRL
Min spontana reaktion är att du borde pröva med ett 7.4 LiPo och se om samma problem uppstår där. 11 Volts har jag alltid ansett överdrivet för CQB utan Mosfet.
Re: funnit problem med min ICS
Postat: mån feb 17, 2014 10:02 pm
av RescueTeam
Har lite följd frågor som jag hoppas få svar på:
* Vad gör att ett 11.1 v LiPo ev orsakar detta problemet för motorn
* Om man vill ha ett 11.1 LiPo, spelar motorvalet någon roll? Vilken motor bör man då ha?
* Förutom skillnaden i volt tal mellan 11.1 och 7.4, vad är det mer för skillnad på dessa batterier som gör att motorn uppför sig si eller så?
*Jonathan, du skrev att du inte skulle ha ett CQB vapen med 11.1 LiPo utan Mosfet, kan du utveckla din tanke? Är det något speciellt med CQB vapen du tänker på?
* Om jag nu skall köra mosfet i min M4 pistol (nu med stock och ctr kolv, 60cm i total längd) vad bör jag köra för mosfet för att inte få detta problemet igen....
Mvh
R
Re: funnit problem med min ICS
Postat: mån feb 17, 2014 10:12 pm
av ohman
Tjo,
Ett 11.1 orsakar inga problem för motorn, det 11.1 gör är att få motorn att snurra fortare, och framför allt få motorn att komma upp i hastighet fortare.
Min teori (kan inte komma på något annat sätt över hur det går till) är att när du kör 11.1 i din CQB-trimmade bössa så orkar motorn rotera kuggen ytterligare ett varv efter att strömmen brutits på sin kvarvarande rörelseenergi. Jag hade exakt samma problem på en CQB-bössa jag hade tidigare. Problemet försvinner med ett 7.4 (mindre kräm) eller en hårdare fjäder (större motstånd).
En mosfet med AB löser problemet genom att se till att motorn "bromsar" när din cut off lever säger till att den inte ska ha mer ström. Ytterligare en orsak att ha mosfet är att du skickar ganska mycket ström genom ditt switch assembly. Med en mosfet (som installeras ordentligt, dvs omlödning av elen) så skickas bara en svag styrström genom assemblyt och minskar (eliminierar?) därför sotbildning och dylikt på ditt SA.
Du bör titta på en mosfet med active break (AB).