Frågor angående mosfet

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Blaffet
Inlägg: 3
Blev medlem: ons maj 09, 2012 5:06 pm

Frågor angående mosfet

Inlägg av Blaffet »

Hallå där!

En polare till mig är en mekatronikstudent och ska bygga en AEG styrning (mosfet, styrnings enhet eller whatever) som examensarbete och han bad mig lägga upp lite frågor här ifall det är någon som känner för att svara på dom.



1: Vad är det för funktioner som ni anser saknas i dom nuvarande mosfetarna?

2: Behöver förbättras på de kit man kan köpa idag?

3: Smärtgränsen för plånboken?

4: Vad är populärast, ett monteringskit för general medel-Svensson eller ett seriösare ingrepp i växellådan?

5: Opensource, alltså öppen källkod till mikroprocessorn som styr MosFETsen, dvs, att användaren kan programmera in egna funktioner som inte finns. Är det hiss eller diss?

Kommer säkert på fler frågor så småningom men jag är även öppen för förslag och skulle varit jätte tacksam om ni kan ta er tid att svara på de frågor jag ställt eller komma med egen feedback!

Tack på förhand!

baracken
Inlägg: 164
Blev medlem: lör maj 19, 2012 8:49 pm

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av baracken »

Skulle ju vara nice med ett billigt drop-in kit med open source :) då kan man ju dela med sig av sina inställningar här på forumet :)

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av Paxz »

Detta är intressant. Vilken prisklass hade han tänkt sig? De dyraste/bästa kretsarna man kan köpa idag ligger runt 1000spänn och har mängder av inställningar. Du kan alltid länka honom till BTC's prylar om han vill läsa på lite vad det finns för funktioner på nuvarande mosfets och vad för komponenter de använder. Länkar även till GATEE då de har de bästa "simpla" fetarna utan inställningar på marknaden imo. Länkar även till ASCU och deras kretsar då de också är uppe på toppen och slåss så han får en liten överblick på vad som finns så han lättare kan se vad han kan förbättra.


http://www.btcairsoft.com/spectre_v2gb
http://www.btcairsoft.com/images/produc ... arison.png

http://www.gatee.eu/index.php?option=co ... 82&lang=en
http://www.gatee.eu/index.php?option=co ... 80&lang=en

http://airsoftsystems.com/?id=8

Om jag får ge mina två snabba cents på dina fem frågor:

1. Jag kör uteslutande med AWS Raptor, BTC Chimera och BTC Spectre i mina bössor. De har mer funktioner och inställningar än jag kan drömma om. Precocking för maximal respons, kort avtryck för avtryckaren och allt ifrån 1-5round bursts på olika eldlägen samt möjligheten att justera kretsen i ms till perfektion.

2. Inget som jag kan komma på för stunden. Kan inte bli mycket smidigare än att placera en mosfet inne i gearboxen med hjälp av en skruv och dra kablarna rätt. Med en BTC Spectre så slipper man dessutom modda något och man ska köra helt utan cut off lever i gearboxen. Går även utan ARL om man så vill. Har man extremt otur (och äger en CA gearbox mer eller mindre) så kan man behöva dremla något för optimal passform. Men oftast behövs det bara något varv tejp runt selectorplaten.

Snackar vi simplare mosfets så är det svårt att konkurrera med en urkopplingsbar krets som man "bara" behöver löda två kablar till. Många har även simple mode där det är plug and play som gäller. Så lite och smidig som möjligt är nog mest uppskattat.

Många bössor har ont om plats, inte minst många M4or med kablarna bakåt till kolvröret. En kontrollenhet utanför gearboxen som BTC Chimera eller ASCU II använder har därför varit problematiskt för många och det är just därför som de senaste (ASCU III & BTC Spectre) har allt i själva gearboxen.

3. Runt 1000-1500:- för en avancerad som högst skulle jag tro. 2-500:- för en simpel. Jag hade kunnat tänka mig 1500:- som mest totalt, men då måste den verkligen vara superior och överträffa BTC's Spectre.

4. Hur menar du med monteringskit? Menar du "gör/löd det själv" ? Det tror jag inte skulle sälja så värst bra. Så smidigt som möjligt är alltid ett plus. Ju mindre lödande och egenarbete för användaren desto bättre skulle jag säga. Många hade problem med att få en AWS Raptor på plats medans de fortfarande tillverkades. Allt man behövde göra där vid installation var att kapa ett par millimeter av selectorplaten och byta fjädern till cutoff levern. Kretsar/fetar man får installera helt själv av att löda ska vi inte ens prata om. ;)

GATEE's nya version av NanoAB ska tydligen vara så gott som omöjliga att kortsluta och överhetta också. Skulle en bössa låsa sig så skyddar dessutom kretsen både motorn och batteriet från skada. Sist men inte minst så är den fullt kompatibel med microswitchar och är helt resistent mot studsar. Man får en snabbare respons och RoF utan att kretsen ens blir varm.

5. Det där kan vara intressant. Men då måste man nog komma på vad man saknar med de nuvarande fetarna först. Ärligt talat vet jag inte vad mer man kan kunna tänka sig att ha än de kretsar som redan finns. Vad mer kan man begära än en krets där man själv kan justera eldhastighet (RoF), eldlägen och respons? Hade man kunnat komma undan med det som finns nu billigare om man fått sköta programmeringen själv så hade det säkert varit intressant för många.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Färnström
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jun 17, 2012 2:31 pm

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av Färnström »

Det jag gärna skulle vilja se är möjligheten att snabbt kunna flytta enheten mellan olika vapen, om jag har fyra bössor så är inte jag på humör att köpa fyra mosfet om de är dyra, utan vill kunna dra ut kablarna och plugga in i den andra och köra på, det finns på lite andra enheter också.

möjligheten att köpa med ett helt trigger asembely för boxen, för de som vill slippa löda och hålla på själva, bara drop in system.

det som skulle vara riktigt häftigt vore en USB anslutning, lite overkill men kunna plugga in mossen med usb i datorn och sköta alla inställningar för att slippa att programera med avtryckaren hela tiden.

milsim mode, efter 30bbs så måste man vänta x antal sekunder (simulering av magasinbyte) innan man kan skjuta igen.

lipo/lifo övervakning.

benchmark system, som mäter RPS på bössan, kan raporteras av antingen via tidigare nämd usb interface eller via så simpelts om lysdiod, antal blink för tiotal och antal blink för ental, kan göra att om man försöker komma så nära en RS RPS så kan man tuna in det i fält etc, få lite bättre koll på det.


en del funktioner finns säkert på andra mossar, men ser bara vad som skulle vara kul i en enhet.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av Skepparn »

Färnström, det kan du göra med alla kretsar på marknaden (utom drop ins). Jag äger bara en krets, men alla mina bössor kan köras med både mosfet eller utan. Det är med kabeldragning du fixar det.

Det absolut viktigaste för mig är att skiten håller bara. Den kan ha vilka funktioner som helst, men det finns ju inte en krets på marknaden som håller. Det är viktigast.
Jobbar på Röda Stjärnan

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av Paxz »

Vad menar du med inte håller Skeppis? Att de brinner upp för fort?
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

FSStudios
Inlägg: 2
Blev medlem: fre feb 07, 2014 7:31 pm

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av FSStudios »

Hejsan!

Det är jag som är den däringa mekatronikstudenten. Tänkte att det var lika bra att göra sig en användare här.

--------------------------------
@Färnström

Att flytta enheten mellan olika vapen kan vara förrädiskt. För som Paxz säger kan det vara ett platsproblem. Jag har inte riktigt bestämt mig än för om det kommer att vara ett system inuti gearboxen eller ett man placerar tillsammans med batterierna. Tanken är dock att detta skall vara ett High-End system så det blir att vela lite om det där känner jag.

Triggerswitch SKALL tillverkas till denna styrning. Jag ser ingen mening med att köra med kopparplattor. Det känns inget kul alls och likt ett kitt ska det ju givetvis vara färdig-lödat. Så allt som egentligen behövs är att plocka ut den gamla och sätta i den nya triggerswitchen.

Det där med USB-anslutning kommer att finnas. Så är det tänkt på första upplagan iallafall. Fast när jag väl fått ihop en grund att stå på tror jag faktiskt att ett trådlöst system med en mobil-app hade varit snäppet häftigare. ;) Får se om man kan övertala några data-kollegor att hjälpa till med det där.

Det där med HopUp sensor har jag varit inne lite på och jag tror inte det är så svårt att implementera någon form av spärr när du skjutit x inställda skott för ditt mag.

Batterierna då? Jo, jag har själv beställt LiPo och tänkte därför bygga in en elektronisk spärr som hindrar vapnet från att skjuta mer när du gått under en viss %. Batterityp får man givetvis ställa in via datorn.

Ang, benchmarking så håller jag på (som ett litet sidoprojekt) att bygga en kronograf. Tanken är att skruva på en silencer på sitt vapen som har sensorerna, lyckas man sedan med den där mobilappen skulle man kunna se sin RPS / m/s / FPS direkt i mobilen samt kunna reglera sin RoF med någon form av reglage.

-------------------------------------
@Paxz

Det är just BTC jag stirrat på dom senaste månaderna, så jag har väl funderat på att lägga mig i deras prisklass-ish. Var även i kontakt med några återförsäljare och frågade om sponsring, men dom sa att smärtgränsen för en mosfet låg vid 500 kr så jag fick inte riktigt ihop det.

2. Där är vi med det där och att switcha mellan olika vapen igen. Känns som att jag skulle behövt fler inputs här. Kanske skulle frågat rakt ut hur många som kör med fler än ett vapen, eller hur många som är beredda att köpa enheter till allihop.

3. Det verkar ju lovande helt klart! Får se om man kommer på något riktigt innovativt, som det där med mobil-applikation för att styra vapnet för att spöa BTC.

4. Well, man får ju faktiskt få in åbäket i lådan själv. :D Men det är ju meningen att det ska vara enkelt att få in det i lådan, tänkte först och främst rikta in mig på V2 lådan Sen är det ju faktiskt mest passformen på triggerswitchen som behöver ändras för andra lådor. Resten fungerar på samma sätt om jag förstått saken rätt.

Man får väl lägga in någon form av kontakt (dean kanske?) så att folk inte kan koppla skiten fel. :p Det där med låsning var faktiskt inte så dumt. Borde nog gå ganska enkelt att implementera, antar att växellådan inte går hela vägen runt då så i sådana fall kan man bara lägga in en rad kod som säger att den måste vänta tills den fullföljt en cykel innan den kan påbörja en ny. Men det visar väl sig sen när man börjar testa.

5. Då kör vi på Open Source. Ser säkert ganska tufft ut när man kopplar upp sitt vapen mot datorn. ;) Vad som saknas, som jag ser det, är ett väldigt enkelt sätt att göra inställningar på. Och när vi börjar tala trådlösa system är möjligheterna om ännu mer oändliga. Som jag nämnde tidigare kan man faktiskt integrera en kronograf (som silencer) och låta den tala med vapnet och din smartphone.

----------------

Sist men inte minst har vi det där med hållbarhet. Mja, det har ju sina nackdelar med öppen elektronik. Men så länge man inte duschar eller badar med sitt vapen borde man nog kunna få till det ganska robust. Vill man göra det vattentätt blir det desto svårare eftersom då blir det genast en väldig värmeutveckling.

Får bada den i flytande kväve? höhö. Skämt åsido.

Phew, vart en lång post det här. Men hoppas det klargjorde lite mer än vad ni spekulerade i mina frågor. Mer input är aldrig fel, så do carry on och svara!

/Petter

cSalinas
Inlägg: 21
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:06 pm

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av cSalinas »

Tror att göra en mosfet till v2 box kan vara ett misstag. Det finns många versioner som är till v2 box men väldigt få som är till v3 boxar.

Sedan om man nu ska ha en trådlösfunktion alt usb vore det trevligt med en inspelningsfunktion, tex hur många kulor man skjutit m.m.
"What dosent kill you, hurts like hell."

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av fet_apa »

Jag skulle gärna se en dropin-modul för PTS Masada. Cycle-completion som primär funktionsönskan.
<insert 'cool' one-liner here>

Jokk
Inlägg: 32
Blev medlem: sön maj 27, 2012 6:14 am

Re: Frågor angående mosfet

Inlägg av Jokk »

+1 fet_apa! En special designat fet för masadan hade varit awesome! Merfen funkar, men skulle betala ganska bra för en modul som ryms i lådan och ger mig cycle completion.

Skriv svar