Starkaste kuggarna - vad välja?
Starkaste kuggarna - vad välja?
Tjena,
Funderar på vilka kuggar jag bör stoppa ner i min bössa. Jag är framför allt ute efter hållbarhet, det ska vara så starkt det går. Då jag har ordentligt med kräm i elsystemet (en ICS M4 med ett 12 V NiMH 5000 mAh-batteri, mosfet-krets och Magnum-motor) så gör det inget om ROFen sänks en aning. Bössan ska driva en M130-fjäder på sin höjd, men skulle vilja kunna bygga om till en semisniper och köra upp till M150 utan att byta internals.
Jag gissar att helical gears är det som gäller när man kommer upp i fjäderhårdhet. Kan någon bekräfta det, och gärna komma med lite konkreta rekommendationer på kuggset som skulle kunna passa. Det är alltså en version 2 gearbox de ska in i.
Stort tack på förhand!
Funderar på vilka kuggar jag bör stoppa ner i min bössa. Jag är framför allt ute efter hållbarhet, det ska vara så starkt det går. Då jag har ordentligt med kräm i elsystemet (en ICS M4 med ett 12 V NiMH 5000 mAh-batteri, mosfet-krets och Magnum-motor) så gör det inget om ROFen sänks en aning. Bössan ska driva en M130-fjäder på sin höjd, men skulle vilja kunna bygga om till en semisniper och köra upp till M150 utan att byta internals.
Jag gissar att helical gears är det som gäller när man kommer upp i fjäderhårdhet. Kan någon bekräfta det, och gärna komma med lite konkreta rekommendationer på kuggset som skulle kunna passa. Det är alltså en version 2 gearbox de ska in i.
Stort tack på förhand!
Mina affärsredovisningar: viewtopic.php?f=121&t=22755
Re: Starkaste kuggarna - vad välja?
Siegetek gör dem absolut mest hållbara kuggen.
Inte billiga, mem materialvalet gör dem tåliga utav bara faaen.
Inte billiga, mem materialvalet gör dem tåliga utav bara faaen.

Tack för tipset, ser onekligen intressanta ut. Ser att de finns i olika utväxlingar, hur kan man beräkna vilket utväxling som är optimal för ens egen bössa?
SHS 100:200 gears skulle jag köra, jävligt billiga (200kr) och bra.
Från vad jag har läst så har SHS problem att axeln på spur eller sectorgearet knäcks. Men de är populära, så helt åt H kan de ju inte vara.
Har hört blandat om ZCI, men ska tydligen vara helt ok. Bättre än CORE dock.
Lonex kan jag tänka mig är bra, men har ingen fakta om det.
Och som Genocide sa, vill man ha saker som håller då är det Siegetech som gäller. Men de kostar ju 1000+.
Har hört blandat om ZCI, men ska tydligen vara helt ok. Bättre än CORE dock.
Lonex kan jag tänka mig är bra, men har ingen fakta om det.
Och som Genocide sa, vill man ha saker som håller då är det Siegetech som gäller. Men de kostar ju 1000+.
Min Affärsredovisning
ADAM skrev:Den vill att du ska placera kablarna på varandra och sedan ropa "Fus doh dah". True story
SHS är definitivt näst bästa dreven på marknaden efter Siegetek. Men var noga med generationen. Gen2 har för klena beveltänder. Gen1 och Gen3 är väldigt bra. Och sen kommer alla kopior på SHS (ZCI, Core, Dream Army, Big Dragon, Combat Squad, Ares, ArmyForce, m.m.) som varierar en hel del i hållfasthet. Dra inte ett likhetstecken mellan SHS och SHS-liknande drev.
Jobbar på Röda Stjärnan
Vänta, förstod jag detta korrekt. Ett märke som varierar i kvalité från klen till fungerande mellan batcherna anses vara näst bäst på marknaden? Är detta inte en lite konstig preferens att baserar en vara?
Ialla fall, nu sitter ju trådskaparen på ett bar fullt dugliga kuggar, ICS. Så varför ska han byta ut mot ett par som, om han köper rätt genm fungerar max lika bra som de han redan har i bössan? Nä, jäkligt konstiga argument hämtade från airsoftmechanics.
@Crossmax, sitt kvar på dina ICS tills de går i sönder och då köper du siegtek. Känner du att du redan nu vill vara på den säkra sidan så köp siegtek direkt och har kvar ICS kuggarna i reserv. Fixa inte något som inte är sönder är en sund tumregel inom airsoften.
Ialla fall, nu sitter ju trådskaparen på ett bar fullt dugliga kuggar, ICS. Så varför ska han byta ut mot ett par som, om han köper rätt genm fungerar max lika bra som de han redan har i bössan? Nä, jäkligt konstiga argument hämtade från airsoftmechanics.
@Crossmax, sitt kvar på dina ICS tills de går i sönder och då köper du siegtek. Känner du att du redan nu vill vara på den säkra sidan så köp siegtek direkt och har kvar ICS kuggarna i reserv. Fixa inte något som inte är sönder är en sund tumregel inom airsoften.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina
ICS-kuggarna är mos... Har tidigare funderat på Prometheus, men det kanske blir Siegetek i sådana fall! Tack för alla kommentarer hittills, fortsätt gärna diskussionen med fler rekommendationer/erfarenheter.
-
Har kört SHS 32:1 i min G36 ett tag, funkar alldeles utmärkt, köpta på RS, har en ROF på 600 rpm cirkus.
Protnev, man köper inte märken, man köper produkter.
Jobbar på Röda Stjärnan