Stor risk till för hög utgångshastighet?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Majoren

Stor risk till för hög utgångshastighet?

Inlägg av Majoren »

No problemo :) du förresten, har lite grejer påväg hem, highspeed motor, 13:1 gears, madbull gummin och prowin hopuphus.. Som min ak är nu så gör den ca105m/s med en 90 fjäder, kör cqb med den.. Jag är medveten om att jag kanske kommer att få problem med både high speed motor och 13:1 gears, dubbelmatning o så, hoppas att röda madbullen motverkar det.. Men till frågan, planen är att sätta i en 300mm 6.03 pipa i den istället för 6.08 originalet, är det risk för att min fps går upp över 110 m/s?
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Paxz

Re: Stor risk till för hög utgångshastighet?

Inlägg av Paxz »

Jag splittade ditt inlägg till en ny tråd så vi slipper på OT och så andra kan dela sina åsikter utan att vi sabbar den andra tråden. ;)

Har du någon mosfet med AB? Annars lär du rätt så garanterat få problem med matningen. Speciellt om du kör med LiPo. Gearboxen hinner inte med så du riskerar att skjuta burst på semi om du inte har en mosfet som motverkar detta. Men det märker vi väl efter du installerat prylarna. Skulle du få det problemet med matning så vet du vad du kan göra för att motverka det iaf.

Om din bössa redan skjuter 105m/s med originalpipa så är det mycket möjligt att du går upp till 110m/s eller högre med en precpipa. Speciellt om du har ett prowinhus att leka med. Du kanske blir tvungen att skaffa en M85 fjäder eller ännu lägre, eller ta risken att kapa den nuvarande fjädern något. Men det strör bara mer salt i såret med matningsproblem då en svagare fjäder ger högre RoF.

Jag avskyr highspeed prylar själv. De brukar alltid strula en massa. En vettig hightorque motor, mosfet och LiPo batteri ger mer än tillräckligt hög RoF för mig i CQB. :)
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Majoren

Inlägg av Majoren »

Jag har ingen mosfet. Alls. Jag visste knappt att det fanns lägre än m90 fjäder, har aldrig sett något lägre iallafall. Jag tycker de skulle va kul o kunna skjuta mellan 25-30 boll/sekund, är det ett alternativ att bara sätta i highspeed motor eller 13:1 gears? Har 7.4v 1300(har jag för mig) lipos..
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:

Paxz

Inlägg av Paxz »

Jodå! Det finns fjädrar ner till M80 att köra med. Har man en riktigt tät och fin bössa så kan det vara svårt att hamna under 100m/s med en M90 fjäder. Jag har nog aldrig behövt en M100 för att hamna runt 100m/s. Många fjädrar är ju dessutom, eller var iaf förr något kraftigare än förpackningen säger. Jag har mängder av originalfjädrar från olika bössor hemma som du skulle kunna testa med om du slänger över din adress över PM.

Om du "bara" vill skjuta runt 25bb/s så kan du nog behöva både kuggar och motor. Alternativt enbart motor och ett 11.1V batteri istället för 7.4V. Klarar du bara av att shimma bössan bra så är det fullt möjligt.

Oavsett vilket så bör du skaffa en mosfet, annars kommer du bokstavligt smälta ditt switch assembly åt fanders och du kommer få stora problem med att få bössan att skjuta ett skott på semi. Vill du bara ha en simpel mosfet så rekommenderar jag dig att skaffa en PicoSSR med AB eller Nano AB. Båda brukar kosta runt 2-300spänn nya. Nu vet jag iofs inte vad du har för bössa, men har du någon V2 så kan du annars skaffa en BTC Chimera eller Spectre så får du samtidigt PTW lik respons på bössan och en massa inställningar att pilla med. De är något dyrare ( runt 1000kr/st) men har istället bättre prestanda, större smidighet, bättre säkerhet i form av LiPo och kortslutningsskydd och olika inställningar att byta mellan.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Majoren

Inlägg av Majoren »

Tror jag nöjer mig med min 90 fjäder just nu, tack ändå :) jag har en jävligt tät cyma045 (aks74u). (120 m/s med 100 fjäder, 105 med 90 fjäder)
Kommer inte fpsen droppa lite om jag använder high speed grejer istället för tourqe eller har man bara tourqe grejer för att det ska orka dra en hårdare fjäder? Kommer 7.4 volts batteri orka dra runt motor och gears med 90 fjäder förresten? Ska kolla på de mosfets du tipsade om. Vad är det för skillnad på och vilken anser du är bäst av nano och pico?

Affärsredovsning:

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Nu får du ursäkta, jag menar inget illa.

Så som du skriver är det för mig att dina kunskaper om gears, fjäder, hopup, innerpipor, batterier och motorer är under grundnivå.

Din motor, kugg och batteri påverkar inte din fps, den påverkar rof (rate of fire).

105 på 90 fjäder betyder två saker, din bössa är tät och skjuter generellt för hårt för cqb.

När du kör 100 fjäder och under behöver du inte göra mycket för att öka rof. Köp en bra motor bara.

Du kommer föda många problem med att öka rof, matning, slitage mm.

Hade jag varit du skulle jag inte byta innerpipa, fokusera på hopupen och kör med ett bra gummi. Du kan få en 80m/s att träffa hyfsat lätt på 45-50m med en bra hopup.

Sedan om du tycker bössan är trött i rof och respons prova element ultra HT motorn. Kör med 7,4 lipo till en början. Kör du 11v så riskerar du med denna motor att dina cyma mag inte hinner mata upp kulor samt att man måste köra bra gears och pistong annars äter denna motorn upp dem.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Kamphund

Inlägg av Kamphund »

Var är Skepparn när man behöver honom!?
Om du vill ha bra respons i bössan, byt ut kontakterna mot Deans och plocka bort säkringen.
- PRC CLONE USER -
Team Awesome - vi är, du är ej!

Majoren

Inlägg av Majoren »

Vet inte om du missade detta eller inte Allan "eller har man bara tourqe grejer för att det ska orka dra en hårdare fjäder? "

Men annars har du rätt, jag är nybörjare när det gäller trimmning i alla sorter i airsoft.. Detta är första bössan jag uppgraderar internt. Hopup är påväg, pipa har jag planerat att köpa.

Affärsredovsning:

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Japps, såg att jag missade den raden.

Både jag och nej, bra motorer klarar av med 13:1-16:1 dra mycket hårda fjädrar. Klart att den kombinationen inte är helt optimal då all slitage riktas ner till motorn som drar det tunga lastet. Du vill ju inte hålla på och mecka (gissar jag) allt för ofta för att bössan rasade mitt under spel eller innan.

Jag brukar fokusera på hoppen först, sedan motorn och bygga resten (internt) från den basen. Har du bra motor behöver du inte 13:1 (snabba gears) utan kan behålla original då du har ökat roffen och den blir vansinigt snabb om du använder 13:1-16:1 kuggar och ett 11v lipo.

Du kan testa med originalkuggar, ny motor (lätt och snabbt att byta) med ett 7.4, tycker du inte att de gav tillräckligt resultat gå på ett 11v lipo men räkna med att slitaget är mera och bössan kan rasa snabbt om originalpistongen är i plast och shims inte är optimalt gjorda från fabrik.

Ett bra sätt är att börja med lite, kör hoppen tills du hittar de gummi och spacer som du tycker ger bäst resultat.

Sedan byter du kontakter på dina batteri och bössan till deans.

Därefter går du på motorn och byter den om du tycker originalen är trött.

Mosfet kan du nästan vänta med till sist.

Om du gör allt på en gång är det nog lätt att du får ett problem och vet inte vad som orsakade detta om du inte är van att felsöka.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Majoren

Inlägg av Majoren »

Det var en väldigt bra guide! Tack hemskt för den :) nu är det ju så att detta är min cqb bössa, så jag har inget emot att lägga en extra boll mot mål om det missar. Dvs pricksäkerhet är inte högsta prioritet :) har redan 13:1 kugg och motor hemma(kommer inte ihåg exakt vad den heter) och som sagt hop hus med gummi påväg. (Prowin, madbulls röda och blå). Utan att ha läst ditt en andra gång så tror jag att jag börjar med att sätta in nya motorn i väntan på hopup grejer.

Edit: satte i nya motorn igår, Gud sån förbättring! Ska se om jag kan få fram roffen med audacity idag!
(Kollat nu, den gör ca 20 boll/sek)

Affärsredovsning:

Skriv svar