Kulhastighet och avstånd

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
SvinErik
Inlägg: 15
Blev medlem: tis maj 15, 2012 10:58 am

Kulhastighet och avstånd

Inlägg av SvinErik »

Insåg idag att det kunde vara bra med en tråd om kulhastighet och avstånd även på det nya forumet.

Här nedan är länkarna från den första posten i den gamla forum tråden. Tack ni som gjort dem tillgängliga för oss.


Data och tabeller med diagram: http://spreadsheets.google.com/pub?key= ... 8kKJ4S8weA
Beräkningsprogram anpassade för mobiltelefoner: http://bbcalc.boopidoo.com/bbbic_basic.html
Twists tråd ang. kulvikt och hastighet: http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... t+chroning
Boopidoos tråd ang. kulvikt och hastighet: http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =9&t=81973


Edit: Lade till boopidoos tråd
Senast redigerad av 1 SvinErik, redigerad totalt 0 gånger.
fd Caligula

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av Twist »

Bra idé. Boopidoos tråd är egentligen mer relevant än min dock. Jag missade ju halva fysiken.

http://old.airsoftsverige.com/V6/viewto ... =9&t=81973

23 juni 2012, 22:13:

Jag har klistrat tråden.

För att ge de oinvigda en liten introduktion till "tänket" så handlar det egentligen som två insikter som å det hårdaste emotsäger den klassiska idén om att ett vapen alltid utvecklar en viss mängd energi och att ett vapen alltid har ett givet säkerhetsavstånd. Lite, delvis på kvalificerade gissningar baserad, historik först:

Någon gång i tidernas begynnelse räknade "någon smart person" ut att 1 Joule är ungefär vad de flesta anser acceptabelt att bli träffad av. Eftersom det förekom vapen som genererade mer än så vid mynningen bestämde "någon smart person" sig för att räkna ut hur långt en kula med X J i initial energi (vid mynningen) behövde färdas genom luft för att bromsas till 1 J av luftmotståndet. Det var födelsen av de klassiska trimtabellerna. "Någon smart person" gjorde säkert sina beräkningar mha papper och penna och levde dessutom i en värld där de flesta airsoftare använde 0.20-kulor (90-talet) så lättja eller tidsbrist ledde "någon smart person" att göra två ganska allvarliga felaktiga antaganden. Det första var att varje vapen utvecklade en viss energi (en fjäder är ju en fjäder...) så även om man laddade vapnet med en tyngre kula så skulle energin vid mynningen vara densamma - tyngre kula betyder proportionellt lägre utgångshastighet. Det visade sig vara helt fel. Det andra antagandet "någon smart person" gjorde var att så länge startenergin (mynningshastighet i förhållande till kulvikt) var densamma så borde också avståndet till acceptabel anslagsenergi (vad man blir träffad med) också vara detsamma. "Någon smart person" bestämde sig för att det inte var värt besväret att göra om beräkningarna för olika kulvikter utan tyckte att "chrona allt med 0.20 så blir det lagom bra".

Detta är ett av de tydligaste exemplen jag varit i kontakt med på att "two wrongs don't make a right". Felen bygger på varandra och skapar en situation där den som chronar sitt vapen med 0.20 inte har en endaste liten aning om hur mycket skada hen gör på andra.'

Jag insåg 2007, baserat på egna observationer och diverse inlägg på nätet, att chroning med 0.20 var ren idioti och gjorde den svenska airsoftcommunityn medveten om detta via tråden som länkas i föregående inlägg. Ganska snart var de flesta system anpassade efter chroning med den kulvikt som skulle användas. Vad jag i min enfald inte insåg var att vi spelar i en atmosfär bestående av gasblandningen "luft" och att luftens densitet påverkar en kulas inbromsning väldigt olika beroende på projektilens densitet. Där kom boopidoo in och rättade till saker och ting. Han "återupptäckte" den gymnasiefysik som en gång använts för att skapa de första trimtabellerna men tog hela verkligheten med i beräkningarna. Win!

Jay gjorde lite tester genom att skjuta genom chronografer med olika kulvikter på avstånd och bekräftade teorin. Hans resultat visade dessutom på att luftmotståndskoefficienten borde vara något högre än fysikbokens, förmodligen pga att hopup har en bromsande effekt på kulan.

Här är vi nu. Förra helgen testades att system ihopsnickrat av yours truly till HAM2 baserat på boopidoos beräkningar och spelet genomfördes utan incidenter. http://ubuntuone.com/3uIAnSeqtpcsndpGAZkRco

Ovanstående räknades fram mha boopidoos kalkylator men med luftmotståndskoefficient satt till 0.3 (fysikboken). Auto tilläts 1 Joule vid träff. Semi tilläts 1,1 Joule vid träff. Bolt tilläts 1,2 Joule vid träff (motsvarar 110 m/s med 0.20, dvs "CQB-trim" enligt många arrangörer). Ganska hardcore men helt och hållet fungerande.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

[KAS]Björn
Inlägg: 206
Blev medlem: mån jun 04, 2012 3:14 am

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av [KAS]Björn »

Lånar denna till mitt forum!
Helvetes! Den där är ju stenhård!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av Twist »

Jag återfann precis den här juvelen: http://mackila.com/airsoft/atp/

Airsoft Trajectory Project har gjort allt som vi tänkt oss och en hel massa till. Jag ska gå igenom det noggrant inför nästa försök att göra en trimtabell.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av Skepparn »

För gärna in sånt där i wikin sen då. (:
Jobbar på Röda Stjärnan

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av Twist »

Japp, det var planen.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Tubal
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:12 pm

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av Tubal »

Jag kommer inte åt det gamla forumet, nåt databas-error, men om jag nu minns rätt så baseras VSAF's regler på samma formler som boopidoo använt, med lite andra siffror på luftmotstånd?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av Twist »

Nej. 0.20-avstånden är men resten är bara omräknade för att matcha 0.20 vid mynningen, inte vid träff.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

fester
Inlägg: 143
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:59 pm

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av fester »

Cannibal Hippies hade en suverän Säkerhetstabell med kulvik, m/s och säk på deras sida innan mercs. Men de har tyvärr tagit bort den :(
Vore himla trevligt om Yog eller nån annan i Hippiesarn kunde posta den här :)
Mina Affärsredovisningar

-CTW-
-DTW-
-Cyma Mp5-ASCUII-
-Cyma Mp5K-

1mpulseS0D
Inlägg: 80
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:37 pm

Re: Kulhastighet och avstånd

Inlägg av 1mpulseS0D »

Lyckades luska reda på Cannibal Hippies trimtabell!

Bild
Hittad här: http://www.cannibalhippies.se/regler/reglerindex.html

Hoppas det var ok om jag postade den, eftersom den efterfrågades ;)

Skriv svar