Sida 1 av 1

Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: ons nov 06, 2013 5:54 pm
av RipNic
Tjenare.

Jag är i ett snack om ett eventuellt byte av min bössa till en Classic army sportline p90.

Jag har tyvärr bara hållt i en p90 och jag gillar designen väldigt mycket men tyvärr så vet jag praktiskt taget ingenting om p90s och i just fall denna model.
Så jag tänkte fråga er vad ni har och säga om p90s i regel eller om just denna modell.

Frågor som hur är det att meka med den?, finns delar att få tag i?. gjorde ett litet snabb test på nätet och till min förskräckelse så fann jag väldigt lite när det gäller delar mm.
Som exempel så har just denna modell ett inbyggt rödpunkt sikte i sin model, jag hade hoppats på att ha en rail system istället så jag kunde montera min större reflex sikte på :) men jag fann inget tyvärr. ( går det att montera ner siktet och sätta på en rail istället?.

här är lite info jag har luskat fram av ägaren.

Velocity: 350+ fps (0.2 g BB)
Capacity: 300 Rounds
Gearbox Type: Type III (Classic Army Pre-upgraded)
Battery Pack Size: Mini Type 8.4v (Included)
Built In Metal Scope
High-Cap Magazine
Select-A-Fire
CQB Applications
Full Metal Barrel
Metal Spring Guide
Newly Redesigned Metal Hop Up Unit
High Torque High Speed Motor
Redesigned Metal Gear Box


Kort fattat , vad har ni att säga om p90s :)?

Re: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: ons nov 06, 2013 7:21 pm
av TwinkleDew
CA sportline har ganska tvivelaktig byggkvailtet och en ganska kass pistong om jag inte kommer ihåg fel.

Re: Sv: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: ons nov 06, 2013 8:50 pm
av Nitisk
Jag har en CA P90 ProLine TR (tri rail). Alltså den som har rail från början. Tycker den är bra, men jag har inte meckat så mycket med den förutom att byta hop-gummit och innerpipa. Den har en v6 gearbox. Min började skjuta full auto även om man hade på semi, antagligen cutoff levern som gick sönder. Jag löste det med att köpa en mosfet där man kunde ställa burst/semi only.

Ett stort minus är i alla fall hi-cap magasinen till P90. Konstruktionen suger kamel-#$&*, så kör med mid-cap eller köp m4-mag convertern.

Nu har du i alla fall lite mer info, sen får du avgöra vad du vill göra.

Re: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: ons nov 06, 2013 8:58 pm
av RipNic
tackar för infon.
Jag kommer aldrig köra highcaps :) , har aldrig gillat det utan kommer förlita mig på mids.

finns ju tyvärr inte så många lös delar på nätet.
Typ rail överkroppen, men delarna är oftast slut på lagret så det blir väl lite bökigt att repera "skador" eller "modifiera" om man inte kan få tag i något att göra det med :).

Re: Sv: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: ons nov 06, 2013 9:06 pm
av Nitisk
Du kan ju testa att skicka iväg ett mejl till classic army och höra om nån återförsäljare har yttre delar löst eller höra om du kan köpa direkt från dem.
Alternativt söka igenom boneyards på nätet efter ett donatorvapen.

Re: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: fre nov 08, 2013 12:39 pm
av Thorsson
Jag spelar själv med en TM P90 Tri-Rail, och är helt frälst!

Enligt mig lätt ett av de bästa vapnen inom airsoft, både när det kommer till battle performance och mekning.

Gearboxen är, som tidigare nämnt, en V6. Men det finns bra guider/YouTube-filmer på nätet vilka delar som passar. Det är lite blandat från V2, V3 och sedan V6 för P90, men det mesta går att få tag i. Boxen i övrigt är det lättaste som finns inom airsoft när det kommer till att meka. Lossa två skruvar i batteriutrymmet och vips så har du hela boxen i handen. Och att öppna och pilla är superenkelt, då boxen näääästan mekar sig själv. Kan väl dock hålla med om att det inte finns ett överflöd av externals på marknaden.
Fick också problem med att bössan sköt "burst" på semi, läste att detta kan ha att göra med om man kör med för starka batterier, då avtryckarsystemet är lite annorlunda i en P90 gentemot vanliga AEGer. Går att lösa med MOS-FET eller ett svagare batteri. Jag kör med ett 7,4V Li-Po och tycker att det funkar bra med 2-3skotts burst även på semi. Jag menar, vissa betalar dyra pengar för denna funktion! ;)

Ett till stort plus är hoppen och gummit. Tryck på knappen som sitter under magasinet så har du vapnet i två delar, du har seriöst hop-up-huset och innerpipan i näven på 2 sek! Hoppen tar riktigt bra, är lätt att meka med och ändrar inte hop-inställning under spel.

Har ingen personlig erfarenhet av modellen som kommer med rödpunkt. Men överlag så brukar dessa inte vara de bästa. Dessutom så är P90 RP't väldigt litet att titta igenom vilket kan vara frustrerande. Jag skulle rekommendera en Tri-rail och smälla på det RP man nu vill ha!

Saker som kan anses negativa:
- Lite udda att hålla i, väldigt kompakt och låg (vilket också är toppen), men man blir lite halvslut i handlederna och man måste vara ganska hukad ifall man har ett lågt placerat RP.
- I alla fall i TM P90 så är det plast-bussningar, och en av dem är av en udda oval modell, vet ej hur svåra de är att få tag i. Vad jag har läst, låt dem sitta i, och ska man inte skapa ett ROF-monster så finns det ingen anledning att oroa sig över hållbarheten.
- Magasinen kan vara lite udda att hantera i början, kräver också rätt speciella maggfickor. Men i övrigt är de är helt underbara, och 200 bulors mid-caps är naaaaajs. :twisted:
- Brist på externals, dock så kommer det nog mera, då King Arms släppte sin P90 för inte så länge sedan. Så det kanske kommer mera så småningom.

Detta är i alla fall mina åsikter om detta lilla underskattade vapen! :)

Re: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: sön nov 10, 2013 3:07 pm
av RipNic
tack för infon :).

Jag accepterade bytet och ska lämna mitt paket idag ,det jag även har gjort är att suga upp mig all info jag kan finna på nätet om p90s.
Jag har hållt i en p90 innan och jag älskade designen :).


Det jag kommer få är :
Bössan.
5 midcaps .
2 sikten.
2 st 2 ficks hölster för maggen och lipo batterina.

Visst det är inte med rail funktion men jag kan säkert hitta en rail del vid senare tillfälle på något sätt :)

Re: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: sön nov 10, 2013 3:10 pm
av TwinkleDew
P90n med inbyggt reddot är ju sjukt mycket snyggare än tr versionen imho.

Re: Sv: Råd ang. Classic army sportline p90.

Postat: mån nov 11, 2013 4:28 pm
av ohman
Håller med Twinkle, P90 ska ha det inbyggda siktet (rails är för den civila marknaden)!

Det enda som är lite synd är att nästan alla modeller (utom TM) har kassa sikten... Men men, vill man vara fin, osv. ;)