Kompressor driven 50Cal

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
McNolton

Kompressor driven 50Cal

Inlägg av McNolton »

Vi har en 50cal i laget montera på vår bil. Jag har länge fundera på och ta en lite Kompressor jag har står till övers och montera i bilen till 50.cal-en.
Det lättaste vore och köpa en färdig luftdriven m249 gerbox men dom är aningen dyra och jag behöver inte ha något som fungera och får plats i m249
Med tanke på att det finns got om plats i 50cal så borde det inte vara allt för svårt och bygga in något i den.
Ska ta med mig en pipa med hop-up ut till min verkstad i dag och prova lite saker i dag.

Det jag mest siter och fundera över, är hur jag ska strypa och öppna luft tillflödet. Ställa trycket kommer jag göra med lite regulator innan 50 eller i 50cal, kul-matning och hop-up som är i från en m249 borde jag inte behöva bygga om något, dock fundera ja på om jag kommer behöva ha en nozsel som åker ut och in i hop-up

Fundera på luft sylonid för strypa luften,,,, undra om det något jag kan hitta på skroten vilken bil bör man leta i? Eller vara kan man annars hitta en till överkomligt pris?
att bygga strypning till luften mekaniks, har jag svag gissning på att det kommer gå för sakta om jag inte sätter en motor på av på kranen,

Tänker mest högt här för att fråga efter om det är någon annan som har bygger något liknade och kan ge mig råd

PerceptIon

Re: Kompressor driven 50Cal

Inlägg av PerceptIon »

Ja du, ska du bygga en egen luft driven gearbox blir det nog i slutändan billigare att köpa en färdig låda.

Solenoid finns hos närmaste Parker återförsäljare. Eller om du köper dig en paintballpicka och modifierar. Fast det lär ju gå åt svarv och fräs för att göra egna grejer om man vill skarva på ett hopuphus på en sådan.

Och köra utan nozzle? Då lär väl kulorna spruta ut i magasinet snarare än ur pipan ;)

McNolton

Inlägg av McNolton »

Har inte skrivet något om att bygga en gerbox enda jag behöver är nozel som rör sig fram och tilbaka som är sykat med luft flödet av och på.

Min tanke är att bygga allt luft drivet så då behövs nåra kugar eller låda för att lådan för att håla allt på plats blir 50calen

13 oktober 2013, 14:09:

Hmmm kanse inte behöver någon nozel ska se om jag kan bygga om bläster pistol jag har liger :) blästar med bbs :)

Eidt Den iden fungera minder bra kunde inte få en konstan matning av kulor

Fundera på och ta en gamal gbb bygga om men då måste jag troligen använda mig av den hop-upen

Hmmm kanse ska åka hem och googla lite mer, och klura mer i teorin har prova det mästa jag kan i praktik med det jag har till hand nu

En ide är och ta utt pistong och koppla luften direkt på cylindern i gearboxeb, dock är vi då tillbaka på det jag vill bli av med kuggar och högljden motor som slits och går

Mace

Inlägg av Mace »

Vi har skissat lite på en lösning i laget, med samma grund ide.

Vi har kommit så långt som att använda oss av en sfärventil/rotorventil (osäker på namnet, men säker på funktionen).

Alltså en lite ventil som roterar runt sin egen axel och då skapar ett "ett jämt och regelbundet, periodiskt tryck i pipan".

Och tillräckligt starkt driv i magasinet för att kullorna inte ska tryckas bakåt.

Har ingen färdig lösning, vet att trycket påverkar rotationen (eldhastigheten) & trycket (fps). Men har inte gjort några tester så vi vet inte i vilken utsträckning.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

PerceptIon

Inlägg av PerceptIon »

McNolton: Men i praktiken blir det ju att bygga en gearbox. Eller ja, gearbox kanske är fel ord, menade att bygga något från grunden som skjuter ut kulor.

Mace: Kanske koppla på ett litet hjul på motorn som driver ventilen, och sen ha en tappet plate på den och nozzle som på en helt vanlig AEG? Låter ju ganska simpelt och beprövat liksom.

nisse

Inlägg av nisse »

Borra hål i pistongen, för någon grej igenom som öppnas när pistongen slår emot och sen en enkel typ 90 fjäder för att det ska skjutas enkelt. Dock så betyder det ju att ventilen är öppen när pistongen inte är låst längs bak så kanske att av tryckaren reglerar en arm som låter luft flöda in i gearboxen? Dock är det här nog en dum ide då du behöver både batteri och luft.
"Ninjas came with lions"

Mace

Inlägg av Mace »

@ Percep: nix, inget jäkla motor trams!
Ventilen börjar snurra utav tryckluften från kompen.
Det som behövs är att få avtryckaren att fungera som en spärr för ventilen :shock:

Meningen med tryckluft är att du inte ska behöva använda dig av någon gearbox (växellåda), du har ingen kraft som behöver utväxlas!
Inte heller motor, då lufttrycket i sig fungerar som både motor & fjäder!

@ nolton: som sagt vår ide, är fortfarande en teori. Och inte full ändad ännu.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -

PerceptIon

Inlägg av PerceptIon »

Mace: Jag snackade aldrig om elmotorer, går ju om den är helt tryckluftsdriven med liksom. Principen är densamma, finns det något "uttag" som snurrar kan man ju ganska enkelt få nozzeln att ligga i rätt läge synkat med ventilen!

Mace

Inlägg av Mace »

Percep: då tror jag att jag är med på hur du tänkte.

Som sagt, vi har bara börjat skissa på det? Kommer dock inte ihåg hur vi tänkte runt nozzeln? Nozzel är ju samma sak som ventil ;)

Men jag förstår att ni även tänker på det den bidrar med vid matningen...
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -

fet_apa

Inlägg av fet_apa »

Kan ha fel, men det låter lite som du vill bygga en Strafer MK4.
Hittade denna tråd som kanske kan ge lite idéer: Official vortex BB gun discussion
<insert 'cool' one-liner here>

Skriv svar