Ny G&G M4 missar kulor?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
defuncta
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 11, 2013 11:09 am

Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av defuncta »

Jag är helt ny på airsoft och har stött på ett problem med min G&G Colt M4A1 RIS (GR16 R4 Commando). Jag har endast skjutit ca 1000-1500 kulor med vapnet. Ska försöka förklara händelseförloppet.

Jag sköt ca 800 kulor helt felfritt precis när jag fick mitt vapen, sköt både singel och auto inget verkade vara fel. Andra gången jag sköt med de så drog jag upp hopup:en för att få en lite mindre dalning på kulan. Efter jag hade skjutit nått magasin bytte jag till ett annat magasin alltså inte det som kom med vapnet.

Då började den helt plötsligt att hoppa över kulor när jag sköt med singel och ibland spottade den ut 2 st kulor, då bytte jag till auto och den spottade väl ut en kula var annan var tredje avfyrning.

Sen upptäckte jag en annan konstig sak, när jag hade bytt magasin igen och ändrade ifrån safe till singel så kunde jag inte skjuta det var typ safe på singel också, ändra till auto och då funkade sen att växla.

Beror detta på det andra magasinet? (enligt ÅF så ska det magasinet passa min M4 modell)

Eller är det något annat fel på bössan?

Kan tillägga att magasinen var av hicap modell och ja, jag snurrade på hjulet tills de klickade annorlunda ;)


MVH Christian

21 augusti 2013, 22:37:

Provade eldväljaren och avtryckaren nu, när de varken sitter magasin eller batteri i vapnet. Safe så är avtryckaren låst, semi är den hård flyttar sig knappt nått alls, auto så går den att trycka in helt. Vad kan de vara som spökar? och varför märkte jag inte detta första gången?

Enda jag gjort sen dess är att jag dragit upp hopup:en ca ett halvt varv...

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av Kocken149 »

Prova plocka ut hopgummit och rengör det, alt byt till ett nytt exempelvis mad bull röda gummi.

Det med avtryckaren kanske kan vara att den runda plattan som puttar selectoplaten har vridit lite på sig så att semi hamnar lite fel.

defuncta
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 11, 2013 11:09 am

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av defuncta »

Prova plocka ut hopgummit och rengör det, alt byt till ett nytt exempelvis mad bull röda gummi.

Det med avtryckaren kanske kan vara att den runda plattan som puttar selectoplaten har vridit lite på sig så att semi hamnar lite fel.
Jag är nybörjare, vet inte ens vad hopup gummit är för nått.. Men ska de inte hålla längre med tanke på att ja fick bössan för 2 dagar sen?

Plattan vet jag inte heller vad de e :oops:

21 augusti 2013, 23:43:

jag provade att koppla in batteriet i bössan. Sen vred jag sakta på eldväljaren samtidigt som ja tryckte på avtryckaren händer inget på safe å semi men auto funkar. Sen när man avfyrat nått på auto kan man gå tillbaka till semi å nu funkar de som vanligt. vet dock inte varför den spärrar semi ibland. När jag skjutit klart trycker jag på knappen som släpper fjädern eller va de är, den vid tummen. Men de har väl inte med saken att göra?

21 augusti 2013, 23:53:

En sak till som ja tänkte på, ska hopup justeringen vara jätte jätte trög? typ så man får ont i naglarna när man justerar. .

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av Kocken149 »

Ibland har tillverkaren smetat i så mycket fett i gearbox att det kommer ut lite via nozzel och hamnar på hopgummit, gummit slutar då sätta spinn på kulan ordentligt och du får vrida upp hoppen så mycket att den ist sätter stopp med dubbelmatning som följd. Även om du är oerfaren så har du nog lite meckande att se fram emot, föreslår att du söker lite videos på youtube om hur man gör. Ang din eldväljare så sitter det en rund platta på insidan av eldväljaren som föser en skena på gearbox. Om den är lite lös så kan felen du upplever bli. Ta reda på hur man gör, dela gearbox , rengör , shimma , fetta om , skruva åt plattan och rengör hopgummi så borde det nog ordna sig sen (mycke text det blev 😄)

defuncta
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 11, 2013 11:09 am

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av defuncta »

så ni rekommenderar att en nybörjare skruvar isär vapnet och fixar lite själv än å lämna tillbaka det? lite händig är man väl efter allt lödande å skruvade på multikoptrarna ;)

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av ohman »

Om du har återförsäljaren i närheten kan du absolut gå tillbaka med vapnet och be dem fixa det, alternativt ge dig ett nytt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av Kocken149 »

Jag sparar inte ens kvittona på mina bössor då jag tycker att skruvandet hör sporten till , och det finns bara ett sätt att lära sig. Men det är jag det.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av ohman »

Håller med kocken, men å andra sidan så blir jag inte lidande om en bössa ligger i delar någon vecka då jag har fler att välja på :)

Men skruvandet är absolut en del som jag tycker ingår, och är roligt!
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

defuncta
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 11, 2013 11:09 am

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av defuncta »

nja köpte den från cyberphoto så man vill ju helst inte skicka iväg den. Då den säkert kommer vara borta ett tag. Tänkte provskjuta några mag idag å filma så ska vi se om man kan få en tydligare bild av problemet...

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Ny G&G M4 missar kulor?

Inlägg av Kocken149 »

Hur blir det om du nollar hopup?

Skriv svar