Fel cylinder vad kan hända?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Nordman

Fel cylinder vad kan hända?

Inlägg av Nordman »

Luskade runt på nätet på vad för cylinder man ska ha på en G36C (247mm)
Där rekommenderade folk typ 2 kunde tyvärr inte hitta märkningen A B C D E
Min logiska del av hjärnan så då att 2 måste vara B, så jag beställde det från Vapenbutiken.se
Får hem den och ser på asken 400mm-450mm (man räknar alltså neråt?) och jag har spel på Lördag som jag EJ vill missa.
Så, vad kan man förvänta sig om jag en då spelar med den för stora cylindern?
Eller kan man modda den så den passar?
Föra ägaren påstår att det sitter en M90 fjäder i den, vilket jag synar då den cronar 108-115 med 0.20g

ADAM

Re: Fel cylinder vad kan hända?

Inlägg av ADAM »

Det enda som kan hända är att utgångshastigheten blir lite lite lägre med en cylinder som är anpassad för längre pipa eftersom pistongen inte får maximal hastighet innan den börjar pressa in luft i pipan.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Nordman

Inlägg av Nordman »

Ok inte värre.
Då tror jag att jag provar med den cylindern, funkar inte det får jag köpa en ny av butiken som äger spelområdet, och hoppas jag hinner byta mellan croning och spelets start.
Är det meningslöst att försöka borra egna vet hål?
Behöver ju bara veta hur långt från kanten av cylindern till där vent hålet slutar, då kan man ju ta upp 4st hål så borde biffen vara fixad

23 juli 2013, 01:58:

använder jag denna tabellen så kan jag själv räkna ut var det ska borras för den optimala volymen.
http://www.airsoft-obsessed.com/airsoft ... l#Cylinder

Kalle

Inlägg av Kalle »

Kör med den cylindern du, det kommer fungera bra. Det är värre om cylindervolymen är för liten jämfört med piplängden.
Och du behöver inte borra något, det är bara onödigt jobb som du knappt kommer märka någon skillnad på.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

ohman

Re: Sv: Fel cylinder vad kan hända?

Inlägg av ohman »

Skulle vilja gå rakt emot Kalles uttalande om cylindervolymen. Om du byter till en cylinder avsedd för längre pipor så finns det en risk att du får sämre precision.

Om du kikar in i denna tråd: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 376#p55376

Så har du en bra beskrivning av förhållandet mellan cylinder, fjäder och piplängd. Samt en bild på hur postningen ska sitta på de olika cylindrarna.

Sammanfattningsvis:
* För liten volym i cylindern ger lägre utgångshastighet
* För stor volym i cylindern ger sämre precision

Om det är min gamla g36c du pratar om, har du ändrat något internt typ pistonghuvud eller spring guide med kullager, alternativt båda? Sista chroningen jag gjorde på den gav ca 88 m/s med 0.25g (borde motsvara 98-100 med 0.20) om jag inte missminner mig helt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Kalle

Inlägg av Kalle »

Min erfarenhet om cylindervolym/precision är att grundproblemet snarare ligger någon annanstans, kulan, hopupgummit, spacer, hophuset, pipan. I den ordningen.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Nordman

Inlägg av Nordman »

Det jag har läst runt om är att har man för hög ratio mellan cylinder och pipa så kommer kulan fortsätta få på tryckning utanför pipan, vilket resulterar i dålig precision.
Ett sett att fixa det problemet är en tyngre kula.

För låg ratio så kommer kulan få för låg utgångs hastighet.

Utan den stora frågan är, vad är den perfekta ration när man ska skjuta en 0.25g kula ur en 247mm pipa?
Tittar man på denna tabellen
Bild
Så ska en G36c ha mellan 2,24 till 2,73 alltså en C eller B cylinder.
Men efter som att B cylindern är upp till 250mm (3mm mer än G36c pipan) och jag ska skjuta 0,25g kulor så är ju C cylindern mer passande.

Men eftersom jag kan borra nu lite hur jag vill så kan jag göra följande.
Räkna ut volymen på min pipa (3,015*3,015*pi*247= 7054 mm3)
1mm av cylindern är 11,825*11,825*pi= 439 mm2
Så ska jag ha en ratio på 2,73 så behöver jag 44mm tom cylinder.

använd då denna.
Bild

Så klart ska jag fixa min angle of engagement, så då ska man in med en sorbopad, den måste man också räkna bort.
Så (cylinderhuvud + sorbopad + 44mm) - längden på cylinder = Där hålet ska tas upp
För mig blir det ca 1cm som ska jackas ur av cylindern för att få optimal ration mellan cylinder och pipa.

OBS detta är bara teori än så länge.

Nordman

Inlägg av Nordman »

Så testad under på dagars spel. och fungerar kannon!
Fick lite längre längd men kommer säkert få ut mer av cylindervolymen när jag satt in en 100 fjäder.
Just nu 91mps med en 90 fjäder och 0.25bb

kimjoh560

Re: Sv: Fel cylinder vad kan hända?

Inlägg av kimjoh560 »

Att räkna på det fungerar nog bara i teorin. I praktiken vet man inte vilken total cylimdervolym man har eftersom det krävs en sträcka för o-ringen på pistongen att expandera. Det är nog bättre att förlita sig på andras erfarenheter i slutändan :)
Lgt. Skalptagare

Skriv svar