Smörjmedel

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Tigerhund1979
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jun 14, 2015 7:34 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Tigerhund1979 »

Mina gasvapen smörjer jag med Froglube på rörliga metalldelar. Funkar jättebra och det är inte petoliumbaserat. För o-ringar och övrigt använder jag siliconspray.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Smörjmedel

Inlägg av Twist »

Jag använder också silikonsprej på gummidelar men jag läste nyligen att man egentligen bör låta bli sprejen och använda en ren silikonolja istället, eftersom något i sprejen (drivgasen?) verkar uttorkande. Dock kan det ju inte vara allvarligt eftersom det hade vi nog märkt, men om man vill vara optimal så kan det vara nåt att tänka på.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Oiric
Inlägg: 119
Blev medlem: ons maj 09, 2012 11:13 am
Lag / förening: Team Irony
Aktiv sedan: 2008
Ort: Stockholm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Oiric »

Fast om du smörjer med sprayen tillräckligt ofta hinner kanske inte det som torkar ut gummit att torka ut gummit? :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Smörjmedel

Inlägg av Twist »

Ja, kanske. Eller så byter vi ut gummidetaljer långt innan de hinner torka ut nästan oavsett vad vi smörjer dem med. Jag gör det iaf. ^^
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Hurzk
Inlägg: 16
Blev medlem: sön apr 03, 2016 9:10 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Hurzk »

har precis köpt 4 nya Mid-cap magasin, och man ska då altså inte använda nåt silicon spray i dom för smörja upp?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Smörjmedel

Inlägg av Twist »

Det är korrekt uppfattat. Ytan inne i magasinen ska vara ren, torr och slät. Om det kärvar gör man bara problemet värre genom att smörja. Gör rent. Kärvar det fortfarande? Öppna magasinet och ta bort alla ojämnheter.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Distx
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jul 23, 2016 5:05 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Distx »

Twist skrev:Det är korrekt uppfattat. Ytan inne i magasinen ska vara ren, torr och slät. Om det kärvar gör man bara problemet värre genom att smörja. Gör rent. Kärvar det fortfarande? Öppna magasinet och ta bort alla ojämnheter.
Hur kommer det sig att så många återförsäljare rekommenderar att man sprayar en liten mängd silikonspray i magasinet när det är nyköpt då? Sen är ladda ca 10 kulor, ha ur kulorna, öka med 10 osv tills det att magasinet är fullt? Det senare känns lite självklarare dock..

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Smörjmedel

Inlägg av Twist »

För att återförsäljare inte är vetenskapsmän och också går på myter, kanske? För en ÅF är det ju dessutom viktigast att magasinet fungerar bra precis när du har köpt det, trots att ytan invändigt kanske inte är perfekt Att smörjan drar till sig och binder smuts som får det att fungera sämre på lång sikt bryr ju sig ÅF inte om eftersom det förmodligen inte kommer att leda till en reklamation. ÅF brukar också vara den som säljer smörjmedlet, vilket innebär att rådet syftar till att öka merförsäljningen.

Den som vill ha fungerande magasin på lång sikt gör alltså klokare i att lyssna på andra spelare med lång erfarenhet och som inte har ett ekonomiskt intresse bakom råden de ger.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Omooh
Inlägg: 62
Blev medlem: ons maj 23, 2012 2:28 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Omooh »

Bör man köra föredra silikonfett eller silikonspray(olja) vid smörjning av gbb, mantel etc. Vad är den reella skillnaden?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Smörjmedel

Inlägg av Twist »

Skillnaden mellan fett och olja är bara viskositeten. Olja kommer in bättre där det är svårt att komma åt och fett försvinner inte lika lätt. Jag brukar använda olja för att underhålla gummidetaljer och fett för att smörja för glid.

Sprej är bara olja i en burk med drivgas, basically, men många menar att man helst ska använda en ren olja eftersom sprejen ofta innehåller tillsatser som kan vara uttorkande. Jag använder Biltemas sprej med samma upplevda framgång som silikonolja speciellt avsedd för airsoft men jag bygger om mina bössor hela tiden så jag har rätt dålig koll på det där med långsiktigheten.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar