Smörjmedel

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Skepparn
Inlägg: 532
Blev medlem: tor maj 10, 2012 10:24 am

Smörjmedel

Inlägg av Skepparn »

Tänkte att folk kan dela med sig om vilka smörjmedel vi använder i verkstan, det verkar vara många som inte vet vad man ska använda till vad.

Detta är vad jag personligen använder (allt från biltema för bekvämlighet):

Biltemas Silikonfett
Lättflytande fett som är snällt mot gummi, bra för rörliga O-ringar där man inte vill ha friktion, samt att fettet ska flyta och täta även i rörelse
Pistonghuvud (AEG)
Pistonghuvud/nozzlepackning (GBB)
Mellan cylinderhuvud/nozzle (AEG)
Dumpventiler

Biltemas Bromscylinderfett
Trögflytande fett som också är snällt mot gummi, brukar använda för O-ringar som inte rör sig.
Cylinderhuvud (AEG)
Påfyllningsventiler

Biltemas MoS2-fett
Ganska lättflytande litiumbaserat fett, bra för höga belastningar, rostskyddande, m.m.
Kuggar
Tappet plate
Pistongspår

Biltemas Silikonsprej
För rörliga delar känsliga för friktion. I min värld enbart för gasdrivet. Håll långt ifrån AEGer, förutom för att rädda torra hopgummin.
GBB-mantlar
GBB-nozzlar (ej inuti)
För att mjuka upp torra gummidetaljer som hopgummin och o-ringar (över natt, ej innan/vid användning)
Jobbar på Röda Stjärnan

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Xelley »

Jag jobbar på ett företag som levererar riktigt högklassiga produkter av just kemi. Så för enkelhetens skull så använder jag mig av våra produkter i allt som har med airsoft att göra. Problemet är att företaget enbart riktar in sig till företag, så för privatpersoner kan dessa vara aningen svåra att få tag på. Men till er som driver företag så är det öppen gata.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... nfett/?p=1

För pistonghuvud, nozzle, glidskenorna till pistongen, i bushings, Ja i princip för hela gearboxen. Detta är ett riktigt monsterfett som antagligen är overkill för många av oss privata inom hobbyn, men eftersom det är lätt för mig att köpa så är valet lätt.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... spray/?p=1

Överallt där det behövs silikonspray helt enkelt. Säkert jämförbar med vilken silikonspray som helst. Dvs för packningar och gummidetaljer som behöver friskas upp.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... -5000/?p=1

Lite tjockare än silikonspray, kan användas till cylindrar i fjäderdrivet, i pipor osv. Då produkten innehåller PTFE (Teflon) så får man en fin film av teflon som verkar även när smörjmedlet i sig skulle vara borta. Dvs spraya in i pipan, dra rent den ett par gånger och du får ett underbart glid som sitter i en halv evighet. Personligen så har jag till och med fått upp min utgångshastighet genom att göra så. Problemet är att produkten kryper utan bara h-e. Så man måste tänka efter vart man sprayar med den.

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... spray/?p=1

Symaskinsolja , kort och gott.

Rengöringsspray och övriga clean produkter tillkommer.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Kalle
Inlägg: 181
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:07 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Kalle »

Kör Biltemas Styrväxelfett. Testat lite olika litiumfetter men inget har varit till belåtelse. Chansade på en tub och blev toknöjd.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S ... fett-3602/

Används på: Allt i gearboxen.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

341-B
Inlägg: 15
Blev medlem: ons sep 11, 2013 7:41 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av 341-B »

CRC (dom som gör 5-56 ni vet) har en trevlig silikonolja på sprejburk. Smidig storlek så man kan ha med sig om det behövs och ca 60:-
Funkar till det mesta som inte kräver just fett.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad" Jack Churchill

Fread
Inlägg: 6
Blev medlem: lör maj 11, 2013 11:17 am

Re: Smörjmedel

Inlägg av Fread »

Ni kanske vet vad jag ska smörja mina mid-cap med då?

Helt nya mid cap magasin. Kulor fastnade i varandra i botten och mattade varannan kula eller så.
Hörde på airsoft spelet igår att: Smörja magasinen. För att fjädern i botten kan vara stel i början. Därför matar de dåligt tydligen.
Hittade här nu att man skall smörja magasinen med silikon.

Källa: MidCap http://www.airsoftgiforum.com/viewtopic ... 25&t=11198 under "Lubing Your Mags"

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av TwinkleDew »

Midcaps skall inte smörjas. Blir bara kladd och fastnar massa skit i magget.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av Welle »

Det går bra att smörja insidan av magget. Går insidan att dela på så är det vara att dela på halvorna, torka rent och smörj ytterst lite i kulbanan. Torka sedan helt rent. Det kommer finnas en knappt märkbar hinna som gör att kulorna glider lättare.

Förr i tiden gjorde folk så att man tog en näve kulor, sprayade dom med silicon och laddade och tömde magget ca 5-6 ggr så att insidan blev smord av kulorna. Detta gjordes om det var riktigt struliga magasin och kass matning. Det funka men tog man för mycket påverkade det precisionen.

Skälv brukar jag alltid slita in magget när dom är nya med att ladda o tömma 5-6 ggr använder ingen silicon då dom kulorna jag uteslutande använder mig av är av den sort som är blankpolerade, tex king arms nya. Dom är så "glättiga" dom glider lätt i magasinets kulgång.

I övrigt använder jag ofta rörmontörens glidfett kallat " glidex" finns som trögflytande fett på tub samt spray
Lite finare, lite bättre

kotik
Inlägg: 5
Blev medlem: mån dec 16, 2013 2:22 pm

Re: Smörjmedel

Inlägg av kotik »

någon som har använt Cybergun APS 3 smörjmedel?

när jag gick in och frågade efter smörjmedel till airsoft vapen så stack dom detta i min hand men jag kan knappt hitta något om det.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: Smörjmedel

Inlägg av Kocken149 »

Kör samma som welle, glidex, riktigt bra. Funkar kanon till airsoft både fett och spray. Kostar inget heller då jag snor rörmokarns lager ute på byggena 😊😉.

Vaksai
Inlägg: 154
Blev medlem: ons okt 02, 2013 10:02 am

Re: Smörjmedel

Inlägg av Vaksai »

Jag fick en tub Green Slime från en polare när jag nyss börjat med airsoft, han kör den på allt i gearboxen, men nyligen har jag upptäckt att den inte lämpar sig för pistonspåren, blir högre friktion eller något...

Annars fungerar den utmärkt till allt, o-ringar, kuggar, rubbet. Har inte testat i GBB dock.

Skriv svar