Fjäder testare

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
eddiepom
Inlägg: 53
Blev medlem: tis jul 24, 2012 6:25 am

Fjäder testare

Inlägg av eddiepom »

Hej,
Kan finnas andra trådar om detta men hittar ingen tyvärr, hänvisa gärna.
Det jag funderar på om det fins någon typ av sätt att testa en fjäder hur stark den är utan att för den delen sätta in den i lådan och panga på.
Borde kunna göras med någon typ av newtonmeter eller dylikt... Nån som vet nått mer om detta?
Mvh,
//K

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Fjäder testare

Inlägg av MiqaFox »

Klart att det går att mäta, borde bara kräva lämpligt mätinstrument. Dock då kommer du aldrig att kunna mäta på förhand vilken utgångshastighet du kommer att få av denna, vilket jag gissar är tanken. Det är helt enkelt för många variabler i bilden.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Jokk
Inlägg: 32
Blev medlem: sön maj 27, 2012 6:14 am

Re: Fjäder testare

Inlägg av Jokk »

Personligen tror jag inte trådskaparen vill veta exakt vilken m/s han kommer få med en specifik fjäder, utan att kunna veta om det t.ex. är en M120 eller M100 fjäder.
Många (inkl mig själv) har ju lådor med diverse delar och fjädrar i, utan att man märkt upp dessa.

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Fjäder testare

Inlägg av Stygge »

Det man kan göra är att mäta upp N/kg som krävs för att komprimera en fjäder. Så länge man har referens kan man på så vis få fram vad för fjäder man har.
Finns inget verktyg för ändamålet i dagsläget men inte så svårt att göra ett om man har tillgång till lite maskiner.

MiqaFox
Inlägg: 225
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:50 pm

Re: Fjäder testare

Inlägg av MiqaFox »

Borde gå med en vanlig våg kan tyckas. Om man bygger någon form av sativ med springguide som man placerar på vågen innan den nollställs. Sedan komprimerar man fjädern för hand till rätt läge, tar värdet, "massan", sedan lite enkel matte på det.

Tror ändå inte att det är världens bästa system, men kan funka. Det stora problemet skulle isf ligga i att det diffar så mycket mellan ex M120 för olika märken.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Fjäder testare

Inlägg av Stygge »

Inte jättepåläst när det gäller fjädrar men den lagrade energin borde vara vad man vill veta. Den energi fjädern lagrar vid maximal kompression bör vara samma vid likvärdiga FPS men jag är osäker på hur det faktiskt är i praktiken.
Något känsligare än en vanlig våg bör behövas om man vill ha rättvisande resultat.

Har funderingar på ett verktyg för ändamålet men måste skissa lite på det. Vad är den faktiska komprimerade längden på fjädern precis innan pistolen släpper, någon som har en aning?

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Fjäder testare

Inlägg av fet_apa »

Vet inte om denna kan vara till någon hjälp. Lånad från RSOV och gäller Vanaras fjädrar.

Bild
<insert 'cool' one-liner here>

zigge
Inlägg: 3
Blev medlem: tis maj 15, 2012 1:18 pm

Re: Fjäder testare

Inlägg av zigge »

Jag kollar styrkan på fjädrar genom att stoppa in dom i min kulspruta (a&k m249) och chronar med samma hop
då får man en ungefärligt mått på styrkan .Jag har referens kollat med några nya fjädrar så jag vet ungefär hur den går,,
inte ett optimalt sätt men kanske ett alternativ

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: Fjäder testare

Inlägg av harlekin »

tror zigges metod är lättast. :)

Annars är det väl bara att ta reda på fjäderkonstanten för en viss fjäder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hookes_lag

Wikipedia var ganska bra i det här fallet. ;)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

kimjoh560
Inlägg: 552
Blev medlem: mån maj 21, 2012 3:08 pm

Re: Fjäder testare

Inlägg av kimjoh560 »

Nu var det länge sedan jag pluggade det här men jag ser inte hur Hookes Lag skulle kunna vara till någon hjälp.

F= kx

k är alltså fjäderkonstanten och x är deformationen (förändringen i längd, inte den nya längden på fjädern efter deformation) F är kraften som fjädern utsätts för.

Du får inte fram någonting av att bara hitta fjäderkonstanten. Eller snarare, du hittar inte fjäder konstanten utan först hitta något annat.


Det som är intressant i det här fallet är F eftersom airsoftfjädrar alltid komprimeras lika mycket. Airsoftfjädrar är dessutom ofta oregelbundna och då tror jag inte att deformationen är proportionell med kraften längre eftersom de glesa trågvarven komprimeras lättare. Dvs. längdförändringen är större till en viss gräns. Jag gissar bara dock.

Jag tror Stygges idé om en rigg ger det enda ordentliga måttet på en fjäders styrka i ett airsoftvapen: Den kraft det krävs för att komprimera fjädern så mycket som ett vapen komprimerar fjädern är den kraft fjädern har. Detta går sedan att direkt härleda direkt till utgångshastighet under förutsättning att fjädern används i samma vapen.

En annan idé skulle kunna vara att mäta motstånds-peakarna i elsystemet. Då motorn går som tyngst är fjädern maximalt komprimerad och detta borde i sin tur också gå att härleda direkt till utgångshastighet under samma fortsättningar som ovan. Skepparn kanske har någon idé för el är inte min starka sida.
Lgt. Skalptagare

Skriv svar