Sida 1 av 1

Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 6:43 pm
av mulle88
Som rubriken lyder så skulle jag vilja få några bra råd om att uppgradera min B&T Mp5A4 från classic army.
Ska inte kosta skjortan men vill ha en bra ROF och den ska mata och gå jämnt och fint!
Har redan en High Tourq motor och ett 7.4v och ett 11.1v Li-Po och självklart deans kontakt =)

Vet att 11.1v ger en väldigt hög rof men inte alltid att det samspelar med resten!

Så alla tips och råd om hur jag bäst och billigast uppgraderar min GB på bössan uppskattas STORT :D

Re: Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 6:56 pm
av Kalle
Du har LiPo och motor, så då är det väl bara att byta kablar (valfri 1.5mm2+ enkelledare), shimma till perfektion och peta i ett nytt hopupgummi. Det är allt som behövs för att få en riktigt bra bössa. Kostar totalt kanske 100kr~isch?

Re: Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 6:59 pm
av mulle88
Okej men hur kommer dreven att klara farten och vad är shimsning

Re: Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 8:41 pm
av Kalle
Dreven håller nog. De flesta kuggar är idag av så bra standard att man inte behöver byta alls. Visst finns det citroner men det är bättre att byta om (om, inte när) det går sönder istället för att köpa delar i onödan.

Shimmning/shimsning är hur man passar in dreven/kuggarna mellan skalhalvorna i gearboxen. Med hjälp av små jättetunna metallbrickor justerar man mellanrummet mellan dreven och skalet samt justerar dreven i sidled så att de ska löpa så lätt OCH stabilt som möjligt. Detta ger mindre påfrestning på gearboxen, kuggarna/dreven, motorn osv. Mindre påfrestning = mindre slitage. Det gör också att boxen går lättare vilket gör motorns jobb lättare = ökad respons och rate of fire.


Kika på:
http://www.idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=45
och
http://www.idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=18

Har inte läst allt själv men de grapparna brukar skriva ganska vettiga saker.

Re: Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 8:48 pm
av Paxz
Hur mycket hade du tänkt lägga på en uppgradering på ett ungefär?

Jag hade skaffat en mosfet. Mosfet med 7.4V LiPo blir precis lagom i de flesta fall imo.

Re: Sv: Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 8:49 pm
av kimjoh560
Shimning är airsoft-slang för att shimsa (om det inte bara är dialektalt slang vi använt på mina arbetsplatser? :P ). Vad det innebär är att man petar in brickor av olika tjocklek kring axlarna mellan gearboxens kugghjul och bussningar för att få kugghjulen att ta i varandra bättre och samtidigt rotera så lätt som möjligt.

Det tillhör den mer avancerad skolan av airsoftmekande men det finns många bra videos på youtube. Eng. "Shimming"

Re: Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 11:17 pm
av mulle88
Okej tror jag börjar förstå lite kring den så kallade shimningen nu iaf ;)
Sen hade jag väl tänkt försöka ligga runt en 500:-

Men många säger att man ska va noga med att det är tätt överallt så behöver jag köpa bättre C-huvud och nozzel mm för att få den prestera sitt bästa?

Re: Tips på prestanda?

Postat: mån feb 18, 2013 11:58 pm
av Paxz
En bra motor, precpipa, hopup gummi och batteri är det som jag personligen tycker är viktigast. Man kan oftast få de billigaste kinaprylarna att bli täta och fina så stirra dig inte blind på nozzle och cylinder huvud så länge som du inte upplever att de inte håller tätt.

Eftersom du redan har en bra motor och vill lägga dig runt 500kr så hade jag rekommmenderat dig att skaffa en mosfet med AB och en precpipa. Båda finna att gå tag på för 250kr eller mindre styck. En precisionspipa gör mycket mer än bara förbättra precisionen. Man skjuter även längre och dessutom ett par m/s fortare.

Re: Tips på prestanda?

Postat: tis feb 19, 2013 12:12 am
av mulle88
Okej :) tack så mycket för hjälpen då blir det att hitta en pipa och ett bra hop up :D. Nått speciellt du rekommenderar eller är det hugget som stucket?

Re: Tips på prestanda?

Postat: tis feb 19, 2013 4:58 am
av [KAS]Björn
iof det första jag fixar i en bysse är teflontejpa hoppen och pipan. (byter gummit med såklart)
Sen går jag på cylinderhuvud och nozzle är det inte nån oring på nozzlen så byter jag ut den! då de utan sällan håller tätt!
Testar sen kompen i cylindern, är den dålig så kränger jag av oringen och kränger på den på cylindern och värmer försiktigt med en tändare
och sen testar jag igen.
Efter det blir det shimsning av boxen börjar med bevelgearen så den är shimsad mot motorkuggen (tisdkrävadne men blir riktigt bra) finns guider på det på tuben!
sen ser jag vad för resultat jag får :)