VTG - Handgranat laglig?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
ak5c
Inlägg: 6
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:20 pm

VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av ak5c »

Jag undrar om handgranaterna på hemsidan
http://www.blankfiringgrenade.co.uk/sho ... =cid%3D%26
är lagliga för privatpersoner att köpa och använda eller räknas dom som startpistol så jag behöver en licens? och behöver jag ha licens till ammunitionen?

Titan
Inlägg: 180
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:23 pm

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av Titan »

Tändhatten i patronen är licenspliktig i Sverige och då dessa verkar ta standard 9mm patroner, kommer det bli problem att få tag i dem, utan att ha licens för ett 9mm vapen.

EDIT: Vapenlagen (1996:67):
1Kap. 1§ Denna lag gäller skjutvapen och ammunition samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen.
1Kap. 5§ Med ammunition förstås i denna lag patroner och projektiler till handvapen som lagen tillämpas på samt tändhattar och andra tändmedel till sådana patroner och projektiler.
1Kap. 7§ Denna lag gäller inte: a) hagel och andra massiva kulor, b) projektiler avsedda för armborst eller för luft-, kolsyre-, fjäder- eller harpunvapen, c) kolsyrepatroner, d) patronhylsor utan tändhatt avsedda för handvapen som lagen tillämpas på, och e) patroner avsedda för start- eller signalvapen.
2Kap. 1§ Tillstånd krävs för att a) inneha skjutvapen eller ammunition,...

EDIT 2:
http://www.granngarden.se/product/blitz ... n-50st-ask
9x17mm patroner, som verkar vara licensfria, efter vad jag kunnat läsa mig till, då de är avsedda för redskap undantaget från vapenlagen.
En sådan patron i 9x17mm ser väldigt lik ut de som illustreras på hemsidan med granaterna.
Senast redigerad av 4 Titan, redigerad totalt 0 gång.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Mason
Inlägg: 230
Blev medlem: sön maj 20, 2012 4:30 pm

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av Mason »

Ingen aning om lagligeheten i den där.
Om du får svårt att få tag i ammo så kan du kolla om du kan fixa nån slags hylsa där du får in skotten från Hilti bultpistoler. Dom smäller som bara fan ska ni veta.
Bild

Bay Cat
Inlägg: 947
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:58 pm

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av Bay Cat »

Titan verkar ha väldigt rätt utifrån vad och vilken info som vi sökte fram.

Nu tar jag mig kanske vatten över huvudet men är det inte samma ammunition som används till startpistoler/hundträning?

5224
Inlägg: 320
Blev medlem: tis maj 15, 2012 9:30 am

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av 5224 »

Köpt sådana patroner flera gånger, fått stoppat i tullen och fått dem vidareskickade efteråt då de inte är licenspliktiga.

Ni hittar det i Vapenlag (1996:67) 7 §:
Denna lag gäller inte
a) hagel och andra massiva kulor,
b) projektiler avsedda för armborst eller för luft-, kolsyre-, fjäder- eller harpunvapen,
c) kolsyrepatroner,
d) patronhylsor utan tändhatt avsedda för handvapen som lagen tillämpas på, och
e) patroner avsedda för start- eller signalvapen.
De används bla. för pilkfiske.
Non Belior Solum Melior

saft
Inlägg: 63
Blev medlem: mån maj 07, 2012 2:10 pm

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av saft »

Jag har traskat in på den lokala jaktbutiken några gånger och köpt lös ammo till mina bfg's (både 9mm och korta hagelpatroner) utan licens eller liknande.
Brimstone 14
was known as sniper_elof

Robe
Inlägg: 62
Blev medlem: tor maj 24, 2012 7:09 am

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av Robe »

Maison: Med bult framför smäller det någorlunda. I tomme (om du lurar den mekaniskt att den är laddad med bult) så poffar det bara till. Jag har provat innan jag installerade SIMFIRE istället. 9mm eller hagel smäller rejält mkt mer!

Incite91
Inlägg: 19
Blev medlem: tor dec 20, 2012 4:24 pm

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av Incite91 »

Går dessa att köpa någonstans i Sverige eller måste man beställa från utlandet?

Jag har funderat ett tag på dem.. :)



MVH Jim

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av Gwlyddyn »

Ytterligare en fråga; Hur, förutsatt att man har licens för hagelgevär, får man tag i lösa skott till dessa?

Självklart skulle jag kunna modda vanlig övningsammo men det vore skönt att slippa.

Kocken149
Inlägg: 737
Blev medlem: sön maj 20, 2012 9:53 am

Re: VTG - Handgranat laglig?

Inlägg av Kocken149 »

Borde väl gå att gå in på en jaktvapenbutik typ Svante Nilssons i Uppsala och höra med dem? Svante brukar kunna fixa det mesta. Själv har jag bara licens för 30-06 än så länge.

Skriv svar