JG G36c, uppgraderingshjälp

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
williamsson

JG G36c, uppgraderingshjälp

Inlägg av williamsson »

Hej!

Jo, för ca två år sen införskaffade jag mig en JG G36c och den har fungerat finfint hittills! När jag fick den gjorde den ca 118 m/s med 0.20, sist jag chronade den (kanske ett halvår-knappt ett år sedan) låg den på ca 105 m/s.

För någon vecka sedan kände jag dock att det var dags att lära mig meka, och kontrollera hur boxen ser ut innuti på samma gång, så jag plockade isär den (och döm av vår förvåning när allt internt var så gott som nytt!).

Nå, cylinderhuvudets o-ring var helt värdelös, kompressesionen var obefintlig, så vi töjde ut den och kompressionen blev acceptabel.
Skruva ihop och chrona (vilket jag tyvärr inte gjorde innan..) och jag får ca 80 m/s med 0.25.

Nu kör jag 0.28 kulor och på ca 50 meter har jag en träffbild på 2*2dm i blåst, så jag är nöjd.
(också provat med 0.25 men det är samma sak)

Mitt problem är att om det vore en person jag skjuter på kan denne beställa pizza och få den levererad innan kulan når fram.

Jag vill öka kulans hastighet, gärna räckvidden en aning, och jag vill behålla precisionen.

Vad ska jag satsa på att uppgradera?
Tänker mig en SRC m110 fjäder, hur pass mycket mer slitage kan det bli?
Vad skulle jag kunna göra med en precisionspipa? Och om jag tar en längre pipa tillsammans med någon ljuddämpare?
Måste jag byta cylinder och det paketet? Nuvarande har inte slitits öht.
"Det är inte kallt där ute i stora läskiga skogen, det är bara du som fryser..."

TwinkleDew

Re: JG G36c, uppgraderingshjälp

Inlägg av TwinkleDew »

110-fjäder borde klara, de gör de flesta kinakloner nu för tiden med tanke på vilket högt trim de har direkt ur lådan. Sen måste bössan tätas ordentligt också för annars är det ingen större mening med stark fjäder om luften bara läcker ut. Ett cylinderhuvud med dubbla o-ringar tätar bättre än ett med bara en o-ring (såklart) http://www.taiwangun.com/gearboxes-and- ... s-shs.html Och om du har använt bössan i över 2 år så är det troligtvis dags att byta hop-up gummit http://www.taiwangun.com/parts-and-acce ... bbers.html eller till och med byta till metall hop-hus för att få bättre tätning. En nozzle av metall är såklart också att föredra. Sen kan du också sätta på ett portat pistonghuvud som låter luften gå inuti pistonghuvudet och svälla upp o-ringen för ännu bättre tätning. En ny lättare pistong åker såklart fram och tillbaka snabbare i gearboxen och du får högre ROF. Sen till precpipan som såklart ger bättre precision men också bättre tätning och bättre utgångshastighet.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

williamsson

Inlägg av williamsson »

Tackar! :)

Sitter i stockholm och väntar på att klockan blir elva så röda stjärnan ska öppna, har fördrivit tiden med att plocka fram något att köpa, vad tror du/någon om följande?

SRC Cylinderhuvud alumium G36, är dubbla o-ringar på den så jag tänkte att den är nog bäst, stod mellan den och DeepFire Cylinderhuvud Ver III.

DeepFire Nozzle G36, stod mellan den och SRC Air Nozzle Aluminium G36, DeepFire valde jag för att det står att den har en inbyggd o-ring. SRC'n står det å andra sidan att den kan öka utgångshastigheten med 5% från standard, men jag vet inte vad som är bäst här. O-ringar är bra tänker jag.

Guarder hopupgummi, det vita i silikon. Vet inte varför, har hört att många promotar det.

SRC M120 (400fps) fjäder, hittade ingen inte-kina-fjäder runt 110, så fick bli den, bra/dåligt?

Kollade efter nytt hopuphus på stjärnan också, men såg inget :(
"Det är inte kallt där ute i stora läskiga skogen, det är bara du som fryser..."

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Låter bra det där! Du lär nog öka utgångshastigheten mer med deepfire-nozzeln då den har bättre tätning på grunda av o-ringen. Vad använder du för batteri förresten?

williamsson

Inlägg av williamsson »

Woo :D

Har två jag växlar mellan, 8.4 V och 9.6 V, vanliga alltså inte Lipo eller med deans :)

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Då kan det hända att standardmotorn inte orkar dra bak en120-fjäder. Med 9.6 går det nog men troligtvis inte med 8.4. Då kanske du får köpa en High-torque motor. Jag satte 120 fjäder i en m14 och den låste sig efter några skott.

williamsson

Inlägg av williamsson »

Fan att jag inte såg det här tidigare, nu är jag ju hemma :(
Återstår att se hur det går då.. :)

EDIT:
Lyckades pajja springguiden, så det blir inget test förrän jag kan åka in till RSM i morgon igen.. :P
Folk på IRCn tror för övrigt att kinamotorn borde klara det, så det blir spännande att se, men kanske köper en high tourqe motor ändå, det kan väl knappast skada.

frange

Inlägg av frange »

JG'ns orginalmotor ska nog orka med det utan att tjafsa. Drar en 5 år gammal Classic Army eller en 7 år gammal Marui orginalmotor en m120-fjäder med 9,6v utan tjafs, så lär definitivt en nyare JG göra det. Jo, jag har testat.

Förutsatt att inte batteriet är ett mini type på typ 1100mah då, då lär det inte räcka så länge, men...
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

williamsson

Inlägg av williamsson »

8.4V är på 1100 mAh, 9.6 V är på 1600 mAh :3
Fast det är oftast 9.6an jag använder, 8.4an är mest backup

UPDATE:

Bössan klarar av att dra en 120 fjäder, den lät lite trött när skalet och pipan kom på men jag har inte hunnit chrona den än.
Bröt dock av fire selectorn :(

Verkar också som att batteriet jag köpte som 9.6 volt verkar vara ett 8.4.

frange

Inlägg av frange »

Hur många celler har ditt kanske-9,6v?

Alltså, varje cell i ett nimih ligger på 1,2v, således har ett 8,4v batteri 7 celler och ett 9,6v har 8 celler.

Men dina batterier är i minsta laget, skaffa ordentligare om du ska köra M120. Ska du prompt ha nimih-batterier så bör du minst ha 2000mah-batteri.

Eller som alla normala människor, gå över till Lipo-batterier ;) Du kommer absolut inte ångra dig!
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Skriv svar