Sida 1 av 1

Täta Kalash gearbox K3 (V3)?

Postat: tis jan 22, 2013 6:34 pm
av Ulvhedin
Uppgraderar min RK-01-s och väntar på en ny gearbox.
Under tiden passar jag på att lära mig meka lite.

Nu till frågan, hur tätar jag bäst boxen? Planen är att byta iaf O-ringen på pistonghuvudet och kanske ev den som sitter på cylinderhuvudet. Däremot glappar nozzeln satan. Funderar på att skaffa en ny men finns det ngt bra sätt att täta ihop den? En "yxlösning" skulle kunna vara att täta med ett varv silikontejp (gängtejp) så länge det inte bygger för mycket...

Några bra tips/förslag från AK-experterna här inne?

Re: Täta Kalash gearbox K3 (V3)?

Postat: ons jan 23, 2013 4:22 pm
av ohman
Nozzeln måste ju kunna röra sig på cylinderhuvudet, så linda det inte för tight. Ett alternativ är helt klart att shoppa en nozzle med o-ring vilket borde ge bättre tätning. Att bara se till att pistonghuvud och cylinderhuvud tätar bra gör ganska stor skillnad dock, så du kan ju alltid börja med de delarna och se hur resultatet blir.

Re: Täta Kalash gearbox K3 (V3)?

Postat: ons jan 23, 2013 7:04 pm
av Ulvhedin
Kalas!

Införskaffade nytt cylinderhuvud och en nozzle med o-ringar idag.

Re: Täta Kalash gearbox K3 (V3)?

Postat: ons jan 23, 2013 7:17 pm
av Danno
Jag själv äger ett par Kalash V3 boxar och visst kan det glappa lite här och var. Frågan till dig är om det verkligen finns läckage? Min nozzle glappar också en hel del, varken pistongen eller cylindern sitter perfekt men 120 fjäder landar på en si sådär 123-125 meter /sekund med 0.20 och med en m110 fjäder får jag ut ca 116m/s (0.20 boll här också). Det anser jag är tillräckligt bra och håller mig till "if it ain't broke, don't fix it" metoden.

Viktigaste av allt är att den är konsekvent i chroningen och lika viktigt att man har en chronograf för att verifiera resultat av mekningen ;).