crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
DaToolBox

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av DaToolBox »

Då TS redan fått svar på sin fråga i tråden, Så kan inte jag se något fel i att man diskutera vidare då frågan ju rör sig i gränslandet mellan airsoft och RS-världen och man ju faktisk fortfarande håller sig till ämnet ljuddämpare.

Men jag ska kanske läsa på forum reglerna en gång till, Vill ju inte Trampa i klaveret, Skita i det blå skåpet m.m.

Sorry för OT inlägg än en gång.. :oops:
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar

Whopper

Inlägg av Whopper »

Verkade som om många ville reda ut hur en riktig ljuddämpare fungerade, själv tänkte jag mig att många airsoft tillverkare gör helt olika och det inte finns någon standard på dom. Om man tittar på hur en riktig fungerar så ser det inte alls svårt ut att göra något liknande fast för airsoft. Det var där tanken slog mig att vad som kan klassas som ljuddämpare i lag boken. Men det är vi förbi nu.

Här är några exempel som tagits upp i tråden. Tyvärr har jag inte bemästrat paintbrush ännu :S

1. endast ett rör i plast genom ljuddämparen omslutet av ihålig plast. Billig att tillverka. Kan kanske göra skottens ljudnivå högre pga eko?
2. Kulans lopp är omslutet av vaddering, som kanske kan dämpa.
3. Byggd liknande en riktig ljuddämpare fast med vaddering istället för metallull.
4. Bara ett skal, om kulan kommer fel så kan den studsa runt där inne.

Bild

I nr 3 och 4 så ser det ut som om luften kan påverka kulan, när den inte bör göra det i 1 och 2.

Lite videos jag rotat upp
http://www.youtube.com/watch?v=pB8VzcW7hUw
http://www.youtube.com/watch?v=p625fdoh4gU

kudden eller nåt kanske påverkar denna.
http://www.youtube.com/watch?v=BEwSTmxrINo

Så här ser en G&G tracer silencer ut inuti.
http://www.youtube.com/watch?v=JkK-rFiyz2k

Power up silencer *ingen aning hur det funkar*
http://www.youtube.com/watch?v=mRX0Mc2pzhU

Vet inte vad för grejimoj den här använder eller om den är fejk
http://www.youtube.com/watch?v=1eGdF5wMwkA

Men mesta dels av ljudet kommer nog ändå ifrån gearboxen. Men det hörs ju lite skillnad så nåt gör ju ljuddämparna ändå. Ska helt klart testa min innan jag sätter i längre pipa.

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

Power up silencer är bara en inbyggd pipförlängare med precisionsmått (6,01-,03) som ligger med skarv mot originalpipan. Anledningen till "Power up"-effekten är att de vapen till vilka dessa dämpare säljs ofta har väldigt kort pipa (MP7, MP9 osv) och denna fördubbling (minst) av pipans volym ger kulan längre tid i pipan, och därigenom mer tid att accelerera.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Whopper

Inlägg av Whopper »

+1 :) tackar, det förklarar den biten. Förstår precis hur du menar.

Le Gradovic

Inlägg av Le Gradovic »

Nackdelen med dem är att skarven kan påverka kulans rotationsaxel och därmed göra Hop Up'en värdelös.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Använder en sådan ljuddämpare på min mk23, fungerar helt okej och ökar utgångshastigheten ganska kraftigt. Svårt att säga om den dämpar men det är tveksamt. Angående precisionen vet jag inte riktigt hur mycket skillnad det gör eftersom precisionen är inte direkt top (och jag är ingen vidare pistolskytt) till att börja med men man når ut lite extra med dämparen på och det känns som det det viktigaste med ett sidarm.

Tror helt klart att Gradovic har rätt angående skarven även om den aldrig påverkat hopupen i mitt fall.
Lgt. Skalptagare

Användarvisningsbild
Dooxy

Inlägg av Dooxy »

kimjoh560 skrev:
Om kulbanan påverkas märkbart av en ljuddämpare på något sätt har du antagligen träffat någon del av ljuddämparen. Vilket märks tydligt på rikoschett-ljudet.
.
Jag hade själv en Halo dämpare till min bössa och jag såg inget fel alls i den och jag fick ms drops vid croning.
efter ett par spel så märkte jag att den fan tog i något och då va det slå trådar från vävnaden som är i som kulan liksom gick i mot.
måste ha vart något monster starkt fiber haha men det va mitt problem och det löste jag med en tändare :)

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Var hos en kamrat igår och chronade med min dämpareLänk

Testade på en JG 416, samt en JG G36.

På G36an var det ingen skillnad. på 416 så var det cirka 2 m/s mindre med dämparen på.

Stygge

Inlägg av Stygge »

När det kommer till själva ljuddämpandet av en AEG tror jag det främst handlar om vad för ljud man vill dämpa.
På ett riktigt vapen är det en explosion, gaser och hastigheter snuddande vid ljudvallen. Därför är det ju byggda som de är.

Vad vill man dämpa på en AEG?! Tror inte att ljudet av luften som passerar pipan är den främsta boven utan då mer det mekaniska ljudet från boxen som fortplantar sig genom ytter/innerpipa. En tom dämpare kan mycket väl agera "förstärkare" av detta medan en dämpare med skum/vadd tar udden av detta ljud effektivare?

Rena spekulationer från min sida och enda sättet att testa det på är ju att jämför ljudnivån med någon lösning av pistong som inte komprimerar öht men rör sig som vanligt, hur man ska få fjädern att fästa i pistongen är ju något att fundera på...

Umbra

Inlägg av Umbra »

Ser att jag kom in i tråden lite för sent.

Har själv en SR25 som gör ca. 150m/s. Även jag har fått samma resultat ~10m/s lägre utgångshastighet med originalpipa och ljuddämpare kontra. originalpipa och ingen ljuddämpare. Gissar utifrån tråden i "vapen-sniper" delen att det rör sig om en P&J, vilket är samma som jag har. Provat med 3 olika chronografer med samma resultat.

Och som ni säger; man chronar som man spelar.

Skriv svar