crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?
-
Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?
Jag har noterat stabilare kulbana vid avskruvning av hela främre "korken" på min ljuddämpare, alltså den med 9mm-hålet. Personligen tror jag att den enda riktiga anledningen till att ha ljuddämpare är så att man kan förlänga innerpipan utan att det ser dumt ut.
The Ammunition Magician
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
DaToolBox: jag tänker precis likadant...sen som du säger om det är mätbart på airsoftvapen är ju en annan sak som sagt...
men om du har en väldigt dåligt tillverkad dämpare ur aerodynamisk synpunkt gämfört med en som har väldigt bra aerodynamik
så kanske man kan se små resultat...?
sen kan man ju hoppas iaf att dom flesta som tillverkar dämpare har tänkt till lite när dom tillverkar dom så att dom ska ha
så liten påverkan på kulbanan som möjligt...
och som du skrev i ett tidigare inlägg så har det ju uppenbarligen en inverkar när det kommer till riktiga skjutvapen...
där kan man även tydligt se gaser/luft komma ut ur piupan innan kulan på slowmotion videos...
skulle vara kul å se en bb lämna pipan in i ett lugnt rökmoln för att se hur mycket luft som kommer innan kulan...
men om du har en väldigt dåligt tillverkad dämpare ur aerodynamisk synpunkt gämfört med en som har väldigt bra aerodynamik
så kanske man kan se små resultat...?
sen kan man ju hoppas iaf att dom flesta som tillverkar dämpare har tänkt till lite när dom tillverkar dom så att dom ska ha
så liten påverkan på kulbanan som möjligt...
och som du skrev i ett tidigare inlägg så har det ju uppenbarligen en inverkar när det kommer till riktiga skjutvapen...
där kan man även tydligt se gaser/luft komma ut ur piupan innan kulan på slowmotion videos...
skulle vara kul å se en bb lämna pipan in i ett lugnt rökmoln för att se hur mycket luft som kommer innan kulan...
-
HERRE GUD vad denna tråden gick lös
jag undrade bara vilket av mina värden jag skulle använda, jag undrade inte varför det blev så utan jag konstaterade att med mitt vapen så var det så. men fortsätt gärna diskutionen då den är väldigt intressant (men håll den städad och till ämnet)
och jo bössan är väl hyfsat konstant mellan 156 och 154 m/s utan dämparen och mellan 135 och 137 m/s med dämparen (med några smitare på vart 100skott som ligger lite över medel eller lite under) .
måste säga att det här med att testa att mäta hastigheten på samma avstånd med och utan dämparen för att se om där blir någon skillnad då lät väldigt intressant. tyvärr så sålde jag bössan igår (jag chronade den för köparens räkning) så det går ju inte att testa längre :p
måste även påpeka att jag tror kimjoh har lite mer rätt än snöhäst men du är lite väl "elak" med ditt/dina svar och på sättet du säger det på.
over and out ^^

jag undrade bara vilket av mina värden jag skulle använda, jag undrade inte varför det blev så utan jag konstaterade att med mitt vapen så var det så. men fortsätt gärna diskutionen då den är väldigt intressant (men håll den städad och till ämnet)

och jo bössan är väl hyfsat konstant mellan 156 och 154 m/s utan dämparen och mellan 135 och 137 m/s med dämparen (med några smitare på vart 100skott som ligger lite över medel eller lite under) .
måste säga att det här med att testa att mäta hastigheten på samma avstånd med och utan dämparen för att se om där blir någon skillnad då lät väldigt intressant. tyvärr så sålde jag bössan igår (jag chronade den för köparens räkning) så det går ju inte att testa längre :p
måste även påpeka att jag tror kimjoh har lite mer rätt än snöhäst men du är lite väl "elak" med ditt/dina svar och på sättet du säger det på.
over and out ^^
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!
Ok dvs quotes från kommentaren innan då? Så det blir två? Skriver mycket på mobilen och det var enklast så men ska se till att inte ha massa quotes 
Det med att luft faktiskt komprimeras före kulan var väldigt bra tankegång. Pipan är ju inte tom från början och det finns gott om luft som kan röra till det i ljuddämparen.

Det med att luft faktiskt komprimeras före kulan var väldigt bra tankegång. Pipan är ju inte tom från början och det finns gott om luft som kan röra till det i ljuddämparen.
Hmm måste hem och chrona min SPR, jag har en skapligt lång dämpare på den, trodde något blivit fel när den "bara" chronade 125 m/s.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
+1 " Le Gradovic, Det är nog precis så det är tänkt från början, Vågar dock inte svära på det. 

M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
-
Man ska iaf inte få försämrad precision om ljuddämparen är korrekt installerad.kimjoh560 skrev:Jag förutsätter bara att det skulle vara allmänt känt om vissa ljuddämpare var kapabla att väldigt tydligt öka precisionen.
Rekyl påverkar skytten negativt. Ljud kan påverka skytten negativt. Ljuddämpare minskar rekyl och ljud. => Ljuddämpare gör det enklare att skjuta bra.
Jag har kronat riktiga vapen med riktiga ljuddämpare. Hastigheten är ungefär densamma med och utan ljuddämpare.Noll koll i Filippinerna skrev: But in real firearms, a sound suppressor will reduced FPS by about 15% to 18%
Jag tror att man använder tunga kulor i subsonic ammunition av två anledningar:Noll koll i Filippinerna skrev: that why ammo used in sound suppressor are extra heavy called sub-sonic rounds.
1) Tunga kulor är svårare att accelerera till höga farter. (Viktigt när man skjuter patroner med förhållandevis stor hylsvolym)
2) Tunga kulor har högre anslagsenergi och bättre penetration.
Du ska inte erkänna fel när du har rätt.Whopper skrev:Jag har lärt mig fel om ljuddämparen för länge sen när jag läste om den och att den lägre hastigeheten beror på speciella kulor som inte bryter ljudvallen. Dvs ljuddämparen minskar bara ljudet av gaserna och inte kulan. Jag får ta och "man up" och säga att jag hade fel.

Helt fel har ju inte Filippinerna.
Nu är inte jag någon expert, Så jag tänker inte ge mig in i några djupare diskussioner.

Source: The Use of Sound Suppressors on High-Powered Rifles by Mark WhitePower Level
Subsonic bullets travel much slower than high-powered rifle bullets. Since the formula for energy squares velocity, it can be seen that the subsonic bullet must try to make up for the loss of power with mass, clever bullet design and accurate shot placement. One standard formula divides velocity squared by a factor of 450,400. That, times the bullet weight in grains, will equal energy in foot pounds. Let's take a 200 grain, .308 bullet and crunch some numbers. At 2,400 fps that bullet will deliver 2,558 foot pounds of energy. At 1,000 fps the same slug will only deliver 444 foot pounds of energy.
A 300 grain, .44 Magnum bullet driven at 1,000 fps will delivery 666 foot pounds of energy. A 55 grain, .223 bullet will develop 1,250 foot pounds of energy at 3,200 fps. While the energy of a .223 on paper may be twice that of the .44 Magnum, the 44's greater mass and deeper penetration will prove far more deadly on large animals. In the 1960's the friends and family of the Ruger empire spent quite a bit of time in Africa with their .44 Magnum, semi-auto carbines. Most who used those .44 carbines were very impressed with their lethality. The .44 is a lot more effective than the paper ballistics would lead one to believe. For those who enjoy playing with calculators, a factor of 2.2 times the proposed bullet weight in grains, will equal foot pounds of energy at a velocity of 1,000 fps.
Nu är inte jag någon expert, Så jag tänker inte ge mig in i några djupare diskussioner.

M.v.h.
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Du missade nog videon jag länkade i samma post som förklarar hur en ljuddämpare fungerar och säger helt emot så som jag fått lära mig en gång i tiden.Tackleberry skrev: Du ska inte erkänna fel när du har rätt.
http://www.youtube.com/watch?v=-keuXw5xfRs
Det finns fler videos som visar samma sak så, jo jag hade fel. Skillnaden är att om man inte kör med subsonic round(under ljudetshastighet) så får man ändå en hög smäll. Ljuddämparen absorberar gaserna och själva krutexplosionen. Så för att tysta ner den använder man skott som inte bryter ljudvallen och dom är tyngre för att ge en hårdare träff och kompensera för att den skjuter klenare.
Här är en som visar skillnad mellan ljuddämpare, vanliga skott och skott som går under ljudvallen.
http://www.youtube.com/watch?v=vhwWS5sU1tU
-
Alltså nu börjar det väl gå lite för långt off-topic då det trots allt handlar om airsoft dämpare och inte en äkta dämpare ?
kanske bara jag som tycker att detta börjar gå lite för långt ? vill man veta hur en dämpare funkar så finns youtube och google
Ni får inte glömma att en AS dämpare inte är ihålig och därmed har mjukt material i sig enda fram till mynning från pipan så luften går ju inte ut i materialet alltså så blir det inte nån skullnad till 99 % iallafall
Jag personligen har aldrig fått nån skillnad och har använt cirka 4-5 olika dämpare på 5-6 olika gevär gevär och nån pistol.
Det som Necronomica skrev låter nästan lite för brutalt för att den ska gå ner från 150-135 så måste nått i dämparen ta i kulan antingen i början eller i slut eller mitt i nått av innehållet som ligger fel kanske
för skulle detta stämma så skulle alltså min TAR-21 chrona cirka 160 med en 130 fjäder ? omöjligt
Min TAR-21 chronar med ljudämpare 140 meter i sec med en m130 fjäder och jag får nämmligen samma resultat med som utan .
antingen nått som tar i eller så är det en dålig dämpare om ni frågar mig .
kanske bara jag som tycker att detta börjar gå lite för långt ? vill man veta hur en dämpare funkar så finns youtube och google
Ni får inte glömma att en AS dämpare inte är ihålig och därmed har mjukt material i sig enda fram till mynning från pipan så luften går ju inte ut i materialet alltså så blir det inte nån skullnad till 99 % iallafall
Jag personligen har aldrig fått nån skillnad och har använt cirka 4-5 olika dämpare på 5-6 olika gevär gevär och nån pistol.
Det som Necronomica skrev låter nästan lite för brutalt för att den ska gå ner från 150-135 så måste nått i dämparen ta i kulan antingen i början eller i slut eller mitt i nått av innehållet som ligger fel kanske
för skulle detta stämma så skulle alltså min TAR-21 chrona cirka 160 med en 130 fjäder ? omöjligt
Min TAR-21 chronar med ljudämpare 140 meter i sec med en m130 fjäder och jag får nämmligen samma resultat med som utan .
antingen nått som tar i eller så är det en dålig dämpare om ni frågar mig .