crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Snöhäst

Re: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av Snöhäst »

kimjoh560:
Precis som jag skrev innan är inte jag behov av att visa folk vad som stämmer o inte stämmer, jag skriver bara vad jag har varit med om och kastar mig inte in i en tråd o kastar massa skit på första o bästa person jag hittar. Men jag vet i alla fall vem som hade rätt från början o det är ganska roligt att veta sen när folk upptäcker de. ;)
Ingen behöver tro på mig heller för den delen, speciellt inte du. Skrev enbart i tråden för att såra dig, sorry :roll:

O visst fasen är det fler än jag som ser skillnad på längden man kan skjuta när man går från 80 till 100ms o tvärtom? Omkretsen på mina ljuddämpare är för övrigt 20cm, så lite borde den fucka upp naturbalansen. :)
De svider när jag kissar.

G-Enis

Inlägg av G-Enis »

Men hur många har airsoftljuddämpare utan nån typ av vaddning? Jag själv tycker sånna ljudämpare borde kallas ljudförstärkare då det brukar bli en skumt ljud i dom. Och med de ljuddämpare som har vaddning så skulle luften inte kunna röra sig så där.

Plus jag tror kulan har hunnit smita ut ur ljuddämparen innan luften hinner före för att skratta kulan i ansiktet. Det är trots allt luften som pushar kulan i ryggen vi pratar om.

Picazzo

Inlägg av Picazzo »

Nja, jag måste nog säga tvärt om.

Ljuddämpare utan vaddering brukar inte ens ha ett hålrum i sig utan är bara som ett rör invärtes och borde då inte påverkar mer än om du har en kort innerpipa i en längre ytterpipa.

Med vaddering däremot så har du ju hålrum och kanter för luften att ta i, vadderingen hindrar ju inte att luften rör sig i dämparen, då tanken är att föra ljudet genom dämpmaterialet och inte att hålla luften stilla. Dessutom behöver inte luften ge kulan en knuff framifrån (trots att den antagligen gör det även om väldigt lite) men den kan skapa ett mottryck i ljuddämparen när kulan skjuts in vilket gör att kulan isf kan sakta ned.

G-Enis

Inlägg av G-Enis »

Men använder man en ljuddämpare med ett rör igenom så borde problemet ju inte uppstå alls? På bilden som har illustrerats så visar den en ljuddämpare som är helt tom.
vadderingen hindrar ju inte att luften rör sig i dämparen
Det har du rätt i. Vaddningen kan ju inte stoppa luften men den borde bromsa den, tycker jag... Erkänner att jag inte sitter på fakta.

Picazzo

Inlägg av Picazzo »

Ja exakt, och bromsar den luftens hastighet, vars uppgift är att driva kulan frammåt, så dämpas ju rimligen även kulans hastighet då kulans vikt och drivkraft antagligen är för liten för att fortsätta opåverkad av luftens minskade hastighet.

G-Enis

Inlägg av G-Enis »

vars uppgift är att driva kulan frammåt
Men den luften borde försvinna i tomma intet precis som den skulle gjort om du inte använde ljudämpare. Om det är som du säger så borde ljuddämparen öka bössans prestanda.

Taint

Inlägg av Taint »

Kimjoh: Vem säger att DINA erfarenheter väger mer än snöhäst's? Bruka allvar nu grabbar. Alla har vi haft olika upplevelser och erfarenheter av olika saker. Att Du, kimjoh, minsann har testat alla världens ljuddämpare på alla världens bössor (låter som så iallafall) utan att DU märkt något alls, då är det FAKTA medans när Snöhäst upplever att nånting händer, när han har sin ljuddämpare på sin bössa, så är det en myt och han har fel men du har rätt? Din logik går inte ihop Kimjoh. Att sitta och påstå att någons upplevelser / erfarenheter är lögn är ju bara löjligt.

Jag själv har haft ett gäng olika ljuddämpare på allt från lågt till högt trim och har själv inte märkt något bortsett från, ibland, radikalt tystare "smäll" när kulan lämnar loppet, har lite med cylindervolym kontra pip-volym hurvida en ljuddämpare kommer tysta mycket eller lite..
PTH - Pure Awesomness Designated Marksman
Hitta oss på Facebook

kimjoh560

Inlägg av kimjoh560 »

Jag förutsätter bara att det skulle vara allmänt känt om vissa ljuddämpare var kapabla att väldigt tydligt öka precisionen. Risken att snöhäst hittat någon sorts magisk ljuddämpardesign som undgått skyttar av alla de slag sedan gevärsskyttets historia. Är så minimal att jag våga påstå att det aningen är placebo eller rent påhitt.

Det är inte bara MINA erfarenheter det handlar om även om jag testad ganska många kombinationer av vapen och ljuddämpare.
Lgt. Skalptagare

DaToolBox

Inlägg av DaToolBox »

Lite tankegångar kring frågan,
  • Kulans storlek ca. 5.95 mm
  • Pipans innerdiameter ca. 6.04 mm
  • Luft komprimeras bakom kulan och driver den framåt
  • En liten mängd luft kommer förbi mellan kulan och pipan då det är en differens mellan kulan och pipan (ca. 0.09 mm)
  • Samtidigt finns det redan en viss mängd luft framför kulan som komprimeras av den framfarande kulan
  • Den komprimerade luften som nu finns framför kulan lämnar loppet och expanderar nu i ett större utrymme (Airsoft ljuddämparen)
  • Detta skapar en viss turbulens framför kulan, Denna turbulensen ökar då den främre delen av airsoft ljuddämparen endast har en liten öppning (ca. 9 mm)
  • Om detta sedan går att mäta med den typ av kronografer som vi använder oss av, Samt att våra airsoft vapen i sig diffar en hel del mellan skotten ska jag låta vara osagt.
Som sagt bara lite tankegångar...
M.v.h.
Charles a.k.a DaToolBox "The Father of Wulfjawz"
I'm just an old fart, Trying to cope with today's reality
Mina affärsredovisningar

Nitisk

Re: Sv: crona sitt vapen, med eller utan ljudämpare?

Inlägg av Nitisk »

@Whopper Tänkte bara flika in att detta forum är lite speciellt och om man kollar reglerna så ska man undvika att ha quotes från tidigare inlägg.

Skriv svar