RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
Tack för tipset! Det har banne mig varit dyrare att köpa grejorna för installationen än vad själva Ultimaken var!
Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
Okey, nu är äntligen rälsen på plats. Det tog sin lilla tid, minst sagt. Mest pga en kombination av taking-it-slow-not-to-fuck-things-up och avsaknad av rätt verktyg (och införskaffandet av dessa tog tid).
Nåväl. Vad jag kom fram till är följande: Real Sworden kicks ass! Men den gör det lite svårare med vissa grejor. Kinesiska AK:s har en något tjockare pipa än ryska. Och eftersom Real Sworden är i skala 1:1 så är så fallet även med denna bössa. Cyma rälsen levereras med räls, två byglar som går runt pipan samt fyra skruvar. Till den riktiga Ultimaken så finns det olika modeller anpassade för vapensystemet den ska installeras på - dvs det finns en modell som är till dom kinesiska ak:na och deras tjockare pipa. Så är inte fallet med Cyma rälsen. Det är förmodligen en kopia på den vanliga ryss-AK Ultimaken.
Så pipbyglarna har problem att nå runt pipan och in i spåren på rälsens undersida. Skruvarna man får med är rätt korta så det blev en jäkla massa filande av klossarna, som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Men när jag till sist tröttnade på att fila och just-went-there så blev jag glatt överraskad av att det faktiskt gick. Så jag skruvade fast rälsen på pipan, fick på det undre handskyddet (original handskyddet) och var glad som en lärka. Sista steget är att skruva loss rälsen, fälla ned låsmekanismen på undre handskyddet och sen skruva fast rälsen igen. MEN det gick inte så bra. Eftersom byglarna inte är anpassade för Real Swordens tjocka pipa så ligger det rätt stor belastning på dem - dom vill inte, naturligt,vara i den plats dom är när dom är fastskruvade. Så när jag lossade rälsen så fjädrade den bakre bygeln ner i det undre handskyddets urfasning (övre kanten på 56-2 är inte rakt. Den har två urfasningar/ventilationshål) och en rätt lång harang av svordomar yppades av mig som följd.
Nåväl, efter att jag provat att lirka den på plats kom jag ganska snabbt fram till att det inte finns en chans i helvete att jag kommer att få byglarna på plats om jag fullföljer sista steget i installationen - dvs plockar av rälsen och fäller ned låsmekanismen. Så jag struntade helt enkelt i detta sista steg. Det undre handskyddets lås är inte låst. Men eftersom jag har varit tvungen att slå loss det med en träplanka varje gång jag ska få loss det så känner jag mig rätt säker på att handskyddet inte kommer att lossna trots detta. Istället satt jag en tejpbit över låset så att den lilla hävarmen inte skramlar och nu har jag Ultimaken på plats - och det är vansinnigt stabilt. Sitter klockrent!
Fördelen med Cyma Ultimaken är att den är helt sluten. Så man ser inte batteriet alls nu. Och det är inga problem att använda Real Swords egna batterier. Dom hamnar hela vägen fram nu så det lämnar mer utrymme till sladdarna under dustcovern (man behöver inte böja dom lika våldsamt som tidigare).
Och jag är oerhört nöjd och lättad nu när allt är på plats. Kickass!
Nåväl. Vad jag kom fram till är följande: Real Sworden kicks ass! Men den gör det lite svårare med vissa grejor. Kinesiska AK:s har en något tjockare pipa än ryska. Och eftersom Real Sworden är i skala 1:1 så är så fallet även med denna bössa. Cyma rälsen levereras med räls, två byglar som går runt pipan samt fyra skruvar. Till den riktiga Ultimaken så finns det olika modeller anpassade för vapensystemet den ska installeras på - dvs det finns en modell som är till dom kinesiska ak:na och deras tjockare pipa. Så är inte fallet med Cyma rälsen. Det är förmodligen en kopia på den vanliga ryss-AK Ultimaken.
Så pipbyglarna har problem att nå runt pipan och in i spåren på rälsens undersida. Skruvarna man får med är rätt korta så det blev en jäkla massa filande av klossarna, som jag nämnde i ett tidigare inlägg. Men när jag till sist tröttnade på att fila och just-went-there så blev jag glatt överraskad av att det faktiskt gick. Så jag skruvade fast rälsen på pipan, fick på det undre handskyddet (original handskyddet) och var glad som en lärka. Sista steget är att skruva loss rälsen, fälla ned låsmekanismen på undre handskyddet och sen skruva fast rälsen igen. MEN det gick inte så bra. Eftersom byglarna inte är anpassade för Real Swordens tjocka pipa så ligger det rätt stor belastning på dem - dom vill inte, naturligt,vara i den plats dom är när dom är fastskruvade. Så när jag lossade rälsen så fjädrade den bakre bygeln ner i det undre handskyddets urfasning (övre kanten på 56-2 är inte rakt. Den har två urfasningar/ventilationshål) och en rätt lång harang av svordomar yppades av mig som följd.
Nåväl, efter att jag provat att lirka den på plats kom jag ganska snabbt fram till att det inte finns en chans i helvete att jag kommer att få byglarna på plats om jag fullföljer sista steget i installationen - dvs plockar av rälsen och fäller ned låsmekanismen. Så jag struntade helt enkelt i detta sista steg. Det undre handskyddets lås är inte låst. Men eftersom jag har varit tvungen att slå loss det med en träplanka varje gång jag ska få loss det så känner jag mig rätt säker på att handskyddet inte kommer att lossna trots detta. Istället satt jag en tejpbit över låset så att den lilla hävarmen inte skramlar och nu har jag Ultimaken på plats - och det är vansinnigt stabilt. Sitter klockrent!
Fördelen med Cyma Ultimaken är att den är helt sluten. Så man ser inte batteriet alls nu. Och det är inga problem att använda Real Swords egna batterier. Dom hamnar hela vägen fram nu så det lämnar mer utrymme till sladdarna under dustcovern (man behöver inte böja dom lika våldsamt som tidigare).
Och jag är oerhört nöjd och lättad nu när allt är på plats. Kickass!
Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
ett tipps är att ta ett par bitar rätt tunn fjäderstål, forma dem till byglar och slå (inte borra) ett hål för skruven i dem, gör man det rätt blir det en "kant" i hålet som kan gängas. Såna följde med min räls från LCT och de är nog mer lätthanterliga än styva aluminiumbyglar.. Jag vet inte hur lätt det skulle va att göra såna byglar själv, men nåt att försöka iaf. Jag använde dem istället för cyma's orginal på min AKS74U som också är lite grövre delvis på pipan som gjorde det svårt att installera den bakre bygeln.
Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
Grimm,
ett bra tips för att hantera byglarna. Jag själv kan inte bli mer nöjd med min räls, på grund av dom väldigt tighta byglarna så sitter ultimaken 100% stabilt vilket passar ypperligt med resten av bössan. Gjorde testmontering med mitt trijicon reflex sikte för att prova stabiliteten (eftersom trijiconsiktet är betydligt tyngre än bushnell siktet som jag kommer att använda) och det är absolut 0 wobbel.
ett bra tips för att hantera byglarna. Jag själv kan inte bli mer nöjd med min räls, på grund av dom väldigt tighta byglarna så sitter ultimaken 100% stabilt vilket passar ypperligt med resten av bössan. Gjorde testmontering med mitt trijicon reflex sikte för att prova stabiliteten (eftersom trijiconsiktet är betydligt tyngre än bushnell siktet som jag kommer att använda) och det är absolut 0 wobbel.
Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
Jaha, även om rubriken för denna tråd säger 56-1, så var det inte jag som startade tråden. Jag har själv en 56-2...
Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
För att jag har en T 56-1.
Upp med bilder, självklart får alla T 56:or vara med.

Upp med bilder, självklart får alla T 56:or vara med.

Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
56-2 är nära nog då den har samma ytfinish osv. Dock inget trägrepp :/
Re: RS Type 56-1, Funkar ett Ultimak rail på bössan?
Jag har tyvärr inget konto på nån bildhost sida