Ålder på vapen?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
xeno-morpheus

Re: Ålder på vapen?

Inlägg av xeno-morpheus »

Så länge ett vapen fungerar så kan det ju säljas. Byter man slitagedelar så är det ju bara snyggt om vapnet är slitet på utsidan.

Nox_Umbra>> Blev väldans fundersam på vilken bössa det är 8-)

harlekin

Inlägg av harlekin »

Berätta... :D

servat bössan som legat i fem år, som byggdes 2001... Roffar som en gud nu... 8-)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

yohasses

Inlägg av yohasses »

Väljer att kommentera Farfars yxa paradoxen.

Jag håller faktiskt inte med. Om man byter ut alla delar kan det verkligen inte vara samma vapen/samma yxa. För att använda samma exempel med en modifikation. Om min farfar ristar in sitt namn på sitt yxskaft och min pappa sedan byter ut det. Då är det min pappas yxa med ett gammalt yxblad.

Förslitningsdelar kan bli utbytta utan att det ska bli något nytt. Då bladet slits ut blir det samma yxa för att den delen som INTE är en förbrukningsdel är fortfarande original.
Om man till exempel får en Volvo PV av sin pappa och byter motor. Då är det fortfarande "pappas", men byter man ut hela karossen mot en V70, då är det en ny... med en dålig motor.

Samma princip anser jag vara i airsoft. Min gamla trotjänare blir densamma tills den dagen jag byter ut själva kroppen, som inte är en förbrukningsdel eller slitage-del.

För ett sista exempel:
Om mitt hjärta skulle sluta slå och bytas ut. Blir jag en ny människa i så fall? Nej!
Om hela min kropp förutom organen skulle bytas ut? Ja! :)
Marcus Hansson

JensBond

Inlägg av JensBond »

Det är dock hjärnan som gör personen, om jag byter hjärna med Barrak obama, är jag barrak obama då? Jag känner inte min egna familj, vet inte hur man styr ett land osv.

Men jag tycker att kroppen på ett vapen är det som inte får bytas ut, och det som inte skall bytas ut. Varför skulle man någonsin behöva göra det? En metallkropp håller ju i evigheter, finns ju bössor ifrån 1700-talet som fortfarande är fungerande. Ser inte hur ett soft air gun skulle hålla mindre än det.
Då menar jag såklart metall kroppen och inte fjädern, batteriet, gummipackningar osv.
Jag är 18 år jag lovar.

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Kroppar går sönder, och kroppar byts ut mot snyggare kroppar.
Jobbar på Röda Stjärnan

Hippie

Inlägg av Hippie »

@Jensbond

De vapnen är oftast inte tillverkade av zink/stål-blandingar med halvdan kvalitet ;)

harlekin

Inlägg av harlekin »

Ca g3 kroppar som är tio år gammla är inte heller gjorda i nån crapmetall. ;)

Jensbond: Är du underårig?

JensBond

Inlägg av JensBond »

Ok, om vi säger att kroppen går sönder, inte fan köper man en ny tom kropp och tar alla interna delar ifrån det gamla och sätter in i den nya, right? Men det finns ju vapen som finns kvar ifrån 1700-talet, riktigt jävla antika vapen. Så det lär väl inte vara någon skillnad.

@Harlekin: Tänker inte svara på den andra frågan eftersom det är off-topic.
Jag är 18 år jag lovar.

harlekin

Inlägg av harlekin »

Jo, det är relevant.

det skulle då jag göra. Kineserna gör bra och billiga kroppar. Varför köpa en ny bössa för för nån/nåra tusenlappar när det finns kroppar att få tag i billigt.

Och ja, kroppar går sönder.

frange

Inlägg av frange »

JamesBond: Om du spräcker vapenkroppen av på mitten, inte f*n ställer du dig och försöker tejpa ihop den.

Förutsatt att stock, pipa, box, grepp osv fortfarande är helt, då är det klart att man att man köper sig en ny kropp (lower/upper) till bössan. Kanske att man rentutav köper sig en häftigare/snyggare om det finns att tillgå. Behöver inte kosta mycket pengar alls.

Och nej, ett riktigt vapen är byggt med helt andra toleranser och hållfasthet på metall, plast etc - än vad 99% av alla airsoftbössor är. Mångdubbelt (minst sagt) bättre gjutningar, material etc.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Skriv svar