Mitt vapen och dess framtid!

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Paxz

Re: Mitt vapen och dess framtid!

Inlägg av Paxz »

Det går och är en relativt vanlig lösning. Tänk bara på att få rätt cylindervolym när du väljer pipa. Med fel cylinder får du spridning eller för låg utgångshastighet.

Många föredrar längre pipor, jag kör dock i regel bara med bössor som har kort pipa (HK416, SCAR, Masada, G36C osv) utomhus. Att tjäna 5-10m på en lite längre pipa är inget jag värdesätter mer än smidigheten med en kortare bössa. Då tar jag hellre och springer fram de där extra 10m, eller ännu längre då det sällan är optimalt att skjuta på sitt max avstånd.

Jag såg en undersökning som någon gjort på ett annat forum för något år sen. Enligt honom så tjänar man drygt en meter per centimeter längre pipa. Har man då en pipa som är en decimeter längre så skjuter man drygt tio meter längre. Testerna var utförda med samma kulor, bössa, gummi och hopup. Allt han bytte var pipa från samma tillverkare.

Detta var dock ganska grovt uträknat och bör inte användas som någon garanti. Hur pålitliga testerna sen är uttalar jag mig heller inte om. Själv så märker jag ingen större skillnad och är nöjd med både precision och avstånd på mina bössor. En vettig pipa, hopup och hopup gummi brukar oftast räcka gott och väl imo.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Cpt

Re: Mitt vapen och dess framtid!

Inlägg av Cpt »

Troligen har arbetaren som satt ihop ditt vapen, hittat begagnad vattenslang på fabriksgolvet - klippt till lite och slipat, för att sedan montera det i hop upen. Därav vad du upplever som dålig precsion.

"Precpipa" som även är längre, kommer inte ge dig bättre precsion. Däremot, bra, tunga kulor och ett bra hop up gummi kommer ge dig resultat. Betänk även att precision i airsoftvapen aldrig kommer komma i närheten av krutvapen eller bra luftvapen och det är lätt att hamna i en "never ending chase" såsom http://www.youtube.com/watch?v=uBVkk5rW0lw.

Skriv svar