Grön laser ok?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: Grön laser ok?

Inlägg av Twist »

grimm: Självklart använder man inte en 50 mW laser där det finns risk att strålen läcker. De delar inte ut tillstånden till vem som helst och har man arbetat med bland annat pyroteknik och laser i ett par decennier så bygger man upp ett visst tänkande.

Jag har helt missat att de faktiskt blivit olagliga att inneha utan tillstånd eftersom det alltid finns ett tillstånd när vi använder laser, oavsett styrka. Försäljning, import och användning på allmän plats visste jag att de hade stoppat. Jag tycker att det är en rätt sund grej. De kan ställa till med mycket skada och 5 mW räcker utmärkt till det mesta.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

grimm

Inlägg av grimm »

Självklarhet är inte självklart för alla dock, iom att oansvarigt användande av laser är ett reellt problem idag. Jag har även sett yrkespersoner med mångårig erfarenhet inom sitt yrke som gjort mer än nådigt dumma grejjor, så man kan inte rakt av förutsätt att någon byggt upp ett visst tänkade som du uttrycker det, bara för att de varit i yrket under många år,

Lazt

Inlägg av Lazt »

nu är det lite väl mycket spekulationer och feltolkningar här tycker jag, så håll till godo.

http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... serpekare/
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Mace

Inlägg av Mace »

Janne i stand correkted!

Klass 3b och - 4 får inte innehas på allmänplats... Jag får ha en hemma, men jag får inte ta hem den från affären ;)

Nej förresten, de kan inte sälja dem i en butik, då även dessa kan anses vara allmän plats!

"En affärslokal får under öppettiderna i och för sig anses utgöra allmän plats enligt BrB, där i princip varje plats utomhus eller inomhus som är upplåten för eller annars frekventeras av allmänheten anses utgöra allmän plats (se 16 kap 16 § BrB). Begreppet allmän plats enligt BrB är dock mera vidsträckt än vad som t ex gäller enligt allmänna ordningsstadgan (1956:617). Begreppet allmän plats enligt denna knyter an till plan- och bygglagstiftningen och omfattar i princip inte lokaler inomhus (prop 1956:143 s 52)."

https://lagen.nu/dom/nja/1995s84

Det bör btw innebära att dessa även är förbjudna enligt lag på majoriteten av de airsoft banor som vi har att tillgå, eller har jag fel?

Kontentan av det hela, se till att ha kvar märkningen med klassningen på lasern, oavset om den är grön, lilla, svart, blå eller gräddeskär.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

grimm

Inlägg av grimm »

Samt strunta i allt över 5mW...

Jesus

Inlägg av Jesus »

Vill återknyta till det Hammerhead skrev tidigare och bara försiktigt uppmana folk att tänka på hur de hanterar sina lasrar - har upplevt på tillräckligt många spel att man får lasen i ansiktshöjd, gärna rakt i ögonen. Det är för det första fruktansvärt obehagligt med tanke på vilka skador som kan uppstå, och för det andra: i min värld är ett sånt hanterande ganska oförenligt med tanken på att man inte ska sikta mot ansiktet om man kan undvika det...
SIC ST36
Arrangör av Hearts and Minds

"Får jag lov att formulera en egen tumregel? "Formulera inga tumregler inom områden inom vilka man inte har utbildning inom."" - MikeKilo

grimm

Inlägg av grimm »

Ursch, jag trodde inte folk siktade direkt mot huvudet på spel.. Kan bara hålla med ovanstående talare om så är fallet, försök undvika att sikta avsiktligt mot huvudet på folk.. Jag trodde vi diskuterade när en laserstråle oavsiktligt hamnade i ögonhöjd på folk..

Känns som rödpunktsikte borde va normen oavsett.. men nu går jag nog off-topic så nog om det.

Rebelofsvearike

Re: Sv: Grön laser ok?

Inlägg av Rebelofsvearike »

Själv så använder jag min laser till mål märkning å inte till sikta. Då är grön bättre en röd för den syns bättre å den är under 5mw enligt ÅF. Ska man ha till att sikta skulle jag köra på en klenare röd för den lär oftare hamna i ögon höjd i den form av användande.
U mirring brah

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Själva banan är inte allmän plats. Man måste ju vara med på spel för att få vistas på banan. Eventuell butik eller reception, där vem som helst kan ramla in är däremot allmän.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mace

Inlägg av Mace »

Stämmer på inomhus banor så som VB etc, villet diskussionen utgick ifrån.

Men våra utomhus banor? Tillträde ges via allemansrätten. Är inte 100 men dessa bör oftast klassas som allmän plats, se rödjenäs tex. Allmänheten nekas ju inte tillträde under pågående spel. Men även mindre utebanor, borde väll klassas som allmän plats, då allmänheten inte nekas tillträde, och är garanterade tillträde vi allemansrätten?
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Skriv svar