CO2 + 40mm

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Droopfy
Admin

Re: CO2 + 40mm

Inlägg av Droopfy »

Titan, vad har du för maximal utgångshastighet på de konfigurationer du nämner?
Vet att det diffar mellan kulvikterna, men om du gör en uppskattning för 0.2 boll?

Imorgon ska jag fixa gas och diverse o-ringar. :D
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Titan

Inlägg av Titan »

runt 105 m/s.
Lyckats cronografera en XM204 granat med 12 st 0.20 kulor, vid ett par tillfällen. Gav värden runt 103-108.
Tänk på att pipan i granaten för den översta kulan är 0.5 cm och den bakersta, kanske 10 cm på en XM204. Det går fort ut där.
Rent visuellt, ser svärmen inte ut att ha en högre eller lägre hastighet, är ett stock-vapen.

På alla spel där jag någonsin vart på, har det vart samma klassning, som en CQB eller 110 m/s vapen, beroende på regelverket.

Har en klassisk bild på vad en hylsa kan göra på 3 meter... 58 fina blåmärken på en arm, så skjut bara om du själv vill bli utsatt för det samma.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Liiiiite off topic kanske, men är det någon som vet om det är ok att avfyra en 18 kulors Green gas granat på nära håll där man normalt skulle använda sidearm? Tex på klacken i Barkaby.

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Jävel vilken bild. Bra att du lyfter fram detta.

Min tanke är att köra m79:a framöver. Tänker mig att jag har med granater laddade för olika situationer. Några för längre avstånd och några för cqb, som är lite snällare.

Nu är tuberna fyllda så eventuellt kan jag börja testa vad mina kinamade co2 granater går för.

Några bra tips/knep för laddning. Det är allt lite knepigt att ladda genom ett hål borrat på en sned yta.
//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Titan

Inlägg av Titan »

Snabbladdare funkar OK. Funderade många år på att bytta en speedloader, men kom aldrig till skott.
12 st rör i en form, med två urfasningar längst ned på varje, gummiring runt och en form med 12 matchande "pinnar" som driver ner, var min tanke..
Men.. så hade jag ju 25 hylsor att ladda upp...

VIKTIGAST är dock; HELMASK på - Gå undan - Gas först - Kulor sedan

rike

Inlägg av rike »

Helmask på när du laddar dem ???

Robe

Inlägg av Robe »

Det är väll nackdelen med MB HP att de laddas i fronten. Hade varit säkrare med ventilen baktill.

Titan

Inlägg av Titan »

Helmask, ja. Man sitter och glor ner i en trycksatt granat, när man trycker i kulorna. Har haft två eller tre spontanavfyrningar när jag laddat.
Det är DÄRFÖR man fyller på gasen först. Risken för att det läcker ut mer eller mindre aggresivt är som störst just då. Då står man där med en tom granat och inte en med 204 kulor som kommer i ansiktet eller liknande. Helmasken tar också mycket av den -80C gasen som gärna bränner rejält annars.

Robe: PB4'an laddas i botten. På de övriga, så när man väl öppnat dem en gång, förstår man varför ventilen sitter där den gör. Tvekar på att godset i botten skulle kunna vara tunnare och tåla de enorma trycken och temperarursvängningarna.

EDIT: Granaten kan fallera på 3 sätt när den trycksäts;
Första är en dumpning av gasen genom påfyllningsventilen. Ganska ofarligt, men kallt om det kommer tillbaka på handen. Jag brukar ha handskar på mig.
Det andra är att oringen vid kammaren ligger ur läge, kanske pga. att den inte fått vila tillräckligt sedan sista påfyllningen. Inte så värst snabb dump.
Det sista och farligaste, är om någon/några va de 4mm kullarena lossnat vid senaste avfyrningen. Då får du en ren avfyrning, kan bli fördröjd flera minuter, medans materialet kyls ner och krymper. Har du då kulor i, blir det jävligt otrevligt.

Myt4z

Inlägg av Myt4z »

Titan, hur menade du med "elev"?:)

Jag har faktiskt ofta laddad i kulorna först, och sedan när ja laddar i co2 så håller jag det så bara handen kan träffas, och bort från folk i safen. Man får dock pröva så att den är nollställd så inte alla kulor åker ut. Hänt ngn gång:)

Titan

Inlägg av Titan »

Har för mig att vi har pratat Hylsor måååånga gånger förr :)

Skriv svar