GBB och dess följder

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
LeaD

Re: GBB och dess följder

Inlägg av LeaD »

Boogieman,

Fallet drogs vidare till tingsrätten av tullen.
Jag vart kallad dit (tingsrätten) men vågade inte komma utan försvar (advokat) då jag trodde detta skulle kosta mig skjortan.
Jag ringde faktiskt runt till advokater runt om i länet, men ingen ville ta mitt fall - så visst har jag försökt. MEN detta skulle ju varit givet till mig från början. Ingen mörkläggning om att man måste betala advokat själv ovs. Detta är så HELT FEL.

Detta är någonting jag lärde mig långt efter! Hör och häpna, inte ens advokatbyråerna ville medge att säga att man har rätt till statligt stöd när man blir stämd av staten.

Fattar ni nu hur sjukt behandlad man har blivit, och att man så sent i efterhand (på många håll och kanter) fått höra att detta är total rättsövertramp?

Jag inte juridiskt in-pluggad direkt. Jag har inte den kunskapen helt enkelt - visst det kanske skrämmer folk att man faktiskt är omedveten om sitt eget rättsskydd - men jag visste inte det, så enkelt är det.
Vart helt livrädd när dom började prata om advokat och sånt... försökt förstå min situation.

Stygge

Inlägg av Stygge »

Utöver de fall där man har rätt till ekonomiskt stöd till försvarare så har många hemförsäkringar rättstöd. Kan vara värt att kolla upp vad man har för försäkringar och vilka villkor som gäller där.
De flesta jurister har även gratis rådgivning och jag uppmanar Alla som hamnar i liknande situation att utnyttja detta.

Det absolut värsta är tyvärr att göra som du gjort, hålla käft och ge med sig.

LeaD

Inlägg av LeaD »

Urs, ja, jag håller med.

Men vad gör man när man inte har stenkoll på vad som är och inte är min rätt i dessa sammanhang?

Jag vill inte verka ignorant, utan jag bara påpekar att jag fick ingen hjälp vare sig från advokater jag ringde eller från tullen/polisen.
Blodsugare, tyvärr var dom ju bara ute efter pengar och på köpet fick dom också nita en helt vanlig person. :evil:

Värsta är väl att jag väntat att ta upp detta med er airsoftare tidigare...

LeaD

Inlägg av LeaD »

Ok, det var hårt men rättvist skrivet Hammerhead.

Saken är den att jag inte visste hur jag skulle behandla situationen.
Jag pratade med de olika delarna som "stämde" mig, och jag fick alltid samma svar - rättsligt ombud (advokat) är självbekostad säkerhet.
Jag är inte den personen som brukar (eller har någonsin) hamna i en sådan här situation.
Hur skulle jag reagerat, ska jag varit påstridig och inte ärlig vid förhör? Skulle jag ljuga? Skulle jag hålla käft? - Jag vet inte!
Detta kom som en total chock för mig, jag vart riktigt illa behandlad och jag kände av det också.

Har man aldrig haft med myndigheter osv. att göra så är det svårt att veta exakt hur man ska "Stick it to tha man!". Jag visste inte. Jag vart skrämd av blotta tanken. Klandra mig inte för det.
Jag kommer som följt troligtvis få leva med detta ett år till eller så, men jag förtror mig att polisen gör rätt när dom tittar på min licensansökan och vid avslag så kommer jag då utan tvekan överklaga.

Men som du skriver, ja, var förfan inte försiktiga och ge tamefan inte upp! Slå hårt mot hårt - det måste ni annars blir det total rättsövertramp.

appslapp

Inlägg av appslapp »

"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Killen_med_skorna

Inlägg av Killen_med_skorna »

Saxat från tråden "Gasvapen, lagen och tullen" från gamla forumet. Detta var något jag råkade ut för för ett par år sedan... Liknar trådskaparens situation.

"Tänkte bara berätta hur det gick för min del. Det rör sig om en WE 1911 som jag beställde från Gunsnguys hösten 2007.

Pistolen åkte fast i tullen och jag blev kallad till tullverket på förhör. Väl där sa de att jag var misstänkt för vapensmuggling (då GBB:er faktiskt enligt lagboken kräver licens). Jag berättade att jag skulle använda vapnet till airsoftspel och förklarade då hur dessa går till, vilka säkerhetsregler som förekommer etc.

Straffet för detta blev i slutändan 2500:-, en summa som jag verkligen inte var sugen på att betala. Gick i funderingar på att överklaga domen hos högre instanser, men fick aldrig tummen ur. Istället förhalade jag betalningskraven genom att inte ens hämta ut de rekommenderade breven (inte världens smartaste sak kanske, men så var det).

Fick 2008-12-10 ett brev från Åklagarmyndigheten. Tullverket hade då tagit upp fallet med dessa.

Följande egendom som tagits från Er, har förverkats.

GODS: Gasdriven softairgun
GRUND: Kan befaras komma till brottslig användning pga sin särskilda beskaffenhet

MISSTÄNKT: XXXXXXXX

BROTT: Smuggling 2007-09-02

BESLUT: Åtal väcks inte
Skäl: Det föreligger inte tillräckliga skäl att väcka åtal, eftersom man
på objektiva grunder inte kan förvänta sig en fällande dom.

20 Kap 6 § rättegångsbalken

Motivering: Det finns inte anledning att anta att subjektiva rekvisit
Förlegat, varken uppsåt eller grov vårdslöshet. Mt tycks ha
trott att vapnet var ett sk soft air gun och som faller under
undantaget i vapenlagen. Han har kollat bestämmelser m.m.
innan han tog in det och tycktes införstådd med vad som
gäller.

Karin Hemrå Forsberg, kammaråklagare"

Welle

Inlägg av Welle »

Jag importerade får ett par år sedan en we gasbössa som fastnade i tullen. Pratade med åklagren som sa att han är skyldig att åtala mig men att han direkt kommer lägga ner, vilket jag fick bekräftat med ett brev några veckor senare.
Han sa att han hade massor med fall som dessa.
Lite finare, lite bättre

Mackan999

GBB och dess följder

Inlägg av Mackan999 »

Kontakta aftonbladet och uppdrag granskning! Eller ska jag göra det?

kreator

Inlägg av kreator »

Detta är ett sjukt skräckexempel som borde belysas ytterligare här på forumet.

Klistra in en infotråd om hur jävla illa det blivit med GBB import?

En "bekants bekant" som importerat en vapenreplika med ett suspekt drivmedel har varit hyffsat orolig under helgen p.g.a. detta.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

LeaD

Inlägg av LeaD »

Hej alla i tråden igen,

Vill bara upplysa att, även med denna dom som jag fick i ovannämnda skräckexempel av vad som kan hända när man importerar en GBB (som jag hoppas att Ni tar seriöst!) så har jag sedan mitt senaste inlägg genomgått jägarexamen OCH beviljats mina första vapenlicenser av herr blå.

Jag var riktigt nervös vid ansökan om licenserna, men i detta fall så har det ha gått vägen utan några problem.
Hade det enbart gått en liten tid efter domen så vetefan om jag skulle blivit beviljad licens, men det verkar som mitt annars prickfria register och att det hade gått en tid sedan detta hände (~2 år), så var det OK.

Summan av det hela... var försiktiga! Tänk på eventuella påföljder vid import av GBB.

Anledningen varför jag ville svara/ta upp denna tråd igen är för att OM någon annan hamnat i denna sits, påvisa att det inte är kört. Långt ifrån!

Vill tacka alla som jag pratat med här i tråden och via PM.

Skriv svar