ICS kompatibelitet

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Fractured
Aktiv sedan: 2006

Re: ICS kompatibelitet

Inlägg av Fractured »

Wildcard69: Motorn är en standard long-type, och Ics har "vanliga" kuggar, inklusive bevel. Däremot så var det inte så förr. Rätta mig om jag har fel men, förut hade ics en annorlunda formad pinion-gear, den var något längre än standard marui, vilket har lett till en myt om att ics har "out-of-spec" motor.

Genocide

Inlägg av Genocide »

Instämmer här. Vanliga v2 kugg och vanlig long type motor.

Det som diffar är ARL, dvs anti reversallatch. Man kan ha vanlig men då tappar man funktionen med att släppa på fjädern.
Boxen är för övrigt sjukt smidig att mecka.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

WildCard69

Inlägg av WildCard69 »

Fractured (och ni andra): Tack! Visste att jag hade läst det nånstans och hittade länken:
http://www.airsoftretreat.com/forums/in ... ic=93066.0
Den innehåller annan matnyttig information som kanske passar bra i den här tråden?

Och eftersom jag köpte min "ICS-127" under 2012 så är det m.a.o. bara att pula in en random long motor om jag önskar :)
ICS MK18 Mod1 ASCU v2 -- Cyma 870 MCS -- KWC M1911 CO2

Det är inte vapen som dödar - det är farten...

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Ja, den tråden är bra, även kommentarstråden till den (mycket skit ned för den delen) Japp, det är bara att pula i valfri motor. Satte precis i en Dream army high torque i min.

Återkommer med nozzelkompatibilitet när jag har testat de jag har hemma.

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Har nu testat lite olika nozzlar med varierande resultat. Fortfarande dåligt i mitt tycke, men det kan likagärna vara att jag behöver BU(145 m/s i snitt med Guarder Sp150 509mm pipa och oportad cylle)

Hur som haver:

ICS egna nozzle: SKRÄP, bokstavligt talat, den läcker utan dess like.
King arms airseal nozzle: Bästa hittils, inget läckage.
Deep fire metall nozzle: Lite läckage, men hastigheten sjunker med cirka 10 m/s
Testade en till, men vet ej vad det var för märke ( den var inte så bra iaf.)
Guarders airseal nozzle: Läcker liiite lite mer än King arms dito.

Detta är vad jag har upplevt. Må ni få annorlunda och bättre resultat.

Allt är testat på ett JBU cylinderhuvud, med en tappetplate som är liiiite nedfilad längst fram. Det är absolut ingen läckage mellan cylinder och cylinderhuvud.
Orginal hopup, med 509mm Element prec. pipa(tror jag det var) Samt guarders genomskinliga gummi med standard nub samt nollad hop.

Testmetod: Öppnade upp den övre gearboxen och bytte nozzle, satte ihop skiten igen, testsköt genom chronograf.

gsa bengan

Inlägg av gsa bengan »

Min meck kunskap är inte uber men dom år jag nu har haft min ics så har jag hela tiden försökt hitta en lösning på varför jag tappar ca 10m/s. Min gissning är att den tappar luft mellan nozzel och hophus. Allt annat är snortät. Inte mycket som är orginal i den längre förutom just huset. Har ni meckgurus upptäck samma problem eller det är bara nozzlen man kan skylla på? Jag har sett att man kan moda ett vanligt m4 hus men är det ända lösningen?

Genocide

Inlägg av Genocide »

Jag hade originalhus men guardernozzle med oring.

129m/s med M120 fjäder. Diffade 1m/s.

Tror det är huset i ditt fall. Eftersom det är plasthus så kan det ju diffa i gjutformen etc. Testa modda ett systemahus. Modden är inte svår.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Efter allt pillande min min ICS så måste jag nog säga att det ligger på nozzeln, resten är precis som du säger, snortätt! ICS egna nozzel är inget alternativ, så antingen så får man leva med det, eller så får man nog modda in ett eget hopuphus, vilket vore synd, för ICS hopuphus är inte dåligt när det kommer till att ställa och bibehålla hopupen. Jag vet ärligt talat inte vad man skall göra. Just nu så ligger jag i snitt på 145 m/s med en SP150 fjäder.. Vilket låter skumt. Dock så känns det liite långsökt att nozzeln skulle snuva så mycket, med tanke på att folk kan få ut 160-170 m/s med en sp150.

Genocide: Whhaaat? jag har testat och byta hopuphs, men det hjälper ikke. Vad har du för övriga delar i uppern? Nog för att jag kanske bör köra BU med tanke på fjäderstyrkan/piplängden.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Jag hade testat en kortare pipa först. BU är djävulens påfund och pipor längre än 450 mm gör inget för precisionen. Snarare tvärtom.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Jo, tanken slog mig, men jag har bara en 363mm pipa liggandes, och det gör inte saken mycket bättre kan jag intyga (oportad i 363mm= nä) Har också fått den uppfattningen att BU är djävulens åkomma, men jag har en jävligt lång ytterpipa, så 509 är igentligen för kort :lol: Men en 455 borde kanske bli bättre. Kulan hinner ju ändå inte stiga såpass mycket efter att den lämnat innerpipan så den tar i ljuddämparen på väg ut (hoppas jag på)

Skriv svar