Kan jag fästa ett sikte på denna MP5A3?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
LinusNeuman

Re: Kan jag fästa ett sikte på denna MP5A3?

Inlägg av LinusNeuman »

zexz skrev:http://dx.com/p/tactical-20mm-aluminum- ... ack-136055

Gratis frakt, funkar skitbra, tar dock 2-3 veckor att få hem paketet i brevlådan, men med tanke på att det mer eller mindre är gratis så spelar det ingen roll.

Sen hoppas jag verkligen att du har åldern inne trots att din profil säger 16... Är du inte 18 ska jag vara en moralkärring och säga, ge vapnet till mamma och pappa som kan hiva in det garderoben och vänta 2 år tills du faktiskt får äga detta vapen.
Jag respekterar din åsikt, men jag tycker inte att den ska ligga o skräpa på en hatthylla. Jag har alltid övervakning med myndiga när jag är ute och skjuter.
Första gången någon klagar över detta i en tråd jag skapat här på forumet.
Som administrator på flera hemsidor och spelservrar på internet, och ordförande i en spelförening, så tycker jag det är fel att säga att jag inte skulle vara mogen nog att använda ett gevär som skjuter plastkulor, det finns saker som ni borde vara laaagom mer oroade för än att jag har en MP5:a, mer än så säger jag inte. Ifall ni klagar på att jag har ett plastgevär, så kan jag nog låta bli att berätta mer än det. Tyck vad ni vill.

Om detta får er att glömma bort det så kan jag säga såhär:
Jag tar tillbaka mitt på-pekande tidigare, vapnet är inte mitt utan är i min broders ägo, vilken jag får använda.
There. Den är inte "min" längre. :mrgreen:

Sen så har du din åsikt, och jag har min, det enda jag vill få sagt är att det är dumt att vifta med sådana påståenden, trots att man kan göra sig illa med airsoft vapen, och andra, så är det någon majoriteten inte skulle göra. Självklart finns dessa lagar till i goda meningar, det finns idioter där ute som hade vanvårdat djur och andra med dessa gevär ifall dessa regler ej fanns till.
Men varför skulle det vara otillåtet när jag övervakas när jag använder den?
Lika mycket som jag får köra bil, så borde jag få skjuta med ett plastgevär under övervakning.
There, jag har sagt mitt och du får tycka vad du vill om det.

Trubb

Inlägg av Trubb »

Med tanke på att du i din profil uppger att du är 16, och att ett flertal personer bett dig svara på hur gammal du faktiskt är och hur du kom över vapnet så kanske du kan tänka dig att göra det istället för att strunta i frågan?

Och det är precis som Harlekin skriver absolut inte bara att tuta och köra trots att man har kommit över ett åh så coolt vapen.
LinusNeuman skrev:Jag har alltid övervakning med myndiga när jag är ute och skjuter.
../ så tycker jag det är fel att säga att jag inte skulle vara mogen nog att använda ett gevär som skjuter plastkulor, det finns saker som ni borde vara laaagom mer oroade för än att jag har en MP5:a, mer än så säger jag inte. /..

Lagen säger, inte forumets användare.

../ Jag tar tillbaka mitt på-pekande tidigare, vapnet är inte mitt utan är i min broders ägo, vilken jag får använda. /..

Hoppas han är 18.

../ Men varför skulle det vara otillåtet när jag övervakas när jag använder den? /..

Ingen som påstått det, däremot otillåtet för dig att äga ett airsoftvapen.

LinusNeuman

Inlägg av LinusNeuman »

Paxz skrev:Självklart går det.

Båda railsen du länkat till funkar, även siktet. Efter du köpt ett sånt och skruvat på så kan du ha de flesta sikten, men inte alla. Har haft problem med vissa Tasco kopior som varit för tjocka till själva siktet och för låga till fästet.

Stämmer det nu att du bara är 16år så bör du inte äga ett airsoftvapen övht. Det kanske inte är det smartaste att sitta och säga att man äger ett på Sveriges största airsoftforum som dessutom värnar om sin hobby.
Som sagt tidigare, så respekterar jag era åsikter, men varför tycker ni såhär? Vad har ni för förväntningar på en 16 åring?
2 år, det är vad det skiljer en 16 åring och en 18 åring, vad menar ni är så stor skillnad? Jag får köra bil, men inte skjuta med ett plastgevär under övervakning? Menar ni att det är livsfarligt för en 16 åring att ha en, medans en som är två år äldre inte är det? En 13 och en 15 åring skiljer det mer på, inte en 16 och 18 åring.
Har redan kommit med mina åsikter, svara gärna på dem.

Schultz

Inlägg av Schultz »

Det handlar inte om vad vi tycker utan vad lagen säger.
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Eadcruzher

Inlägg av Eadcruzher »

Vi tycker såhär för airsoften i Sveriges bästa. Ifall det kommer minderåriga och BRYTER MOT LAGEN så blir vi ganska irriterade.
Vad har ni för förväntningar på en 16 åring?
Att denna väntar tills han/hon blir 18 år.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Sen så har du din åsikt, och jag har min
Alla under 18 verkar tro att vi har något emot personer under 18 för att vi är elaka sattyg som inte ser hur duktiga och fina ungdomarna är som intresserar sig för vår coola hobby. Tro mig, jag vet.

Vad vi "anser" om saken är faktiskt inte relevant, för det är lag på att innehav av Airsoftvapen kräver 18 års ålder. Sedan om du hävdar att det är din brors eller inte spelar ingen roll om du skjuter med den utan övervakare och lagen kommer ifatt dig.
Vad har ni för förväntningar på en 16 åring?
Vid intresse för hobbyn, skjut enbart med övervakare med dennes vapen. Jag har lite svårt att tro att du gör det, men jag tar dig på ditt ord när du säger att du gör det. Intresse är aldrig fel, men vi förväntar oss att du inte är stöddig och kommer dragandes med åsikter då vi enbart följer lagen och önskar att den blir åtlydd. Många känner att Airsoft sitter löst till i det här landet - mest för att gemene man vet om "soft air guns" är 12åringar som skjuter bekanta i ansiktet. Därför blir folk lätt nervösa när 16:åringar kommer och påstå sig äga vapen.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

LinusNeuman

Inlägg av LinusNeuman »

Schultz skrev:Det handlar inte om vad vi tycker utan vad lagen säger.
Och där har vi svaret till varför Sverige är det minst korrumperade landet i världen, svenskarna lyder lagen som om det vore deras gud!
Vapnet är min fars.
Done.

Eadcruzher

Inlägg av Eadcruzher »

Vad bra, då kan din far komma hit istället och ställa frågor.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

LinusNeuman

Inlägg av LinusNeuman »

JonathanRL skrev: Alla under 18 verkar tro att vi har något emot personer under 18 för att vi är elaka sattyg som inte ser hur duktiga och fina ungdomarna är som intresserar sig för vår coola hobby. Tro mig, jag vet.

Vad vi "anser" om saken är faktiskt inte relevant, för det är lag på att innehav av Airsoftvapen kräver 18 års ålder. Sedan om du hävdar att det är din brors eller inte spelar ingen roll om du skjuter med den utan övervakare och lagen kommer ifatt dig. Vid intresse för hobbyn, skjut enbart med övervakare med dennes vapen. Jag har lite svårt att tro att du gör det, men jag tar dig på ditt ord när du säger att du gör det. Intresse är aldrig fel, men vi förväntar oss att du inte är stöddig och kommer dragandes med åsikter då vi enbart följer lagen och önskar att den blir åtlydd. Många känner att Airsoft sitter löst till i det här landet - mest för att gemene man vet om "soft air guns" är 12åringar som skjuter bekanta i ansiktet. Därför blir folk lätt nervösa när 16:åringar kommer och påstå sig äga vapen.
Allt handlar om fördomar. Precis som ni vuxna har fördomar för oss 16 åringar och tror att vi bara springer runt med någon skum brat-dialekt och sminkar oss och håller på med mobilen dygnet runt och är allmänt omogna och spelar Call of Duty och skriker er vuxna i ansiktet när vi förlorar, så har vi våra fördomar av er också. Alla är inte likadana.
Mitt vapen är min fars, men jag använder det och det får jag?
End of discussion? Känner att det här spårar ur, brukar vara på forum, men brukar inte bli bemött så tjurigt förut.

11 januari 2013, 20:18:
Eadcruzher skrev:Vad bra, då kan din far komma hit istället och ställa frågor.
Var vänlig återkom när du kommit ut ur sandlådan, diskuterar inte med surpuppor som leker treåringar.

JonathanRL

Inlägg av JonathanRL »

Allt handlar om fördomar. Precis som ni vuxna har fördomar för oss 16 åringar och tror att vi bara springer runt med någon skum brat-dialekt och sminkar oss och håller på med mobilen dygnet runt och är allmänt omogna och spelar Call of Duty och skriker er vuxna i ansiktet när vi förlorar, så har vi våra fördomar av er också. Alla är inte likadana.
Mitt vapen är min fars, men jag använder det och det får jag?
End of discussion? Känner att det här spårar ur, brukar vara på forum, men brukar inte bli bemött så tjurigt förut.

Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.
Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).

Nej. Det handlar inte om fördomar.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Kocken149 skrev: Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Låst