Grön laser ok?
Re: Grön laser ok?
Amerikanska armen hanterar hundratals stämningar varje år. Vanligast är
felbehandling i samband med skador i tjänstgöring och sexuella trakasserier men man kan hitta de mest bisarra fall.
felbehandling i samband med skador i tjänstgöring och sexuella trakasserier men man kan hitta de mest bisarra fall.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber
Måste man inte få tillstånd från Strålskyddsmyndigheten om man ska använda laser starkare ä 5 mw? Tillstånd ges t. ex. för nattklubbar med lasermaskiner men jag tror inte "ser schysst ut på airsoftbössan" är skäl att få tillstånd.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
За край наш родной мы все пойдем в священный бой
Typ, om man ska använda den i offentlig miljö (svindyrt också). hemma får du ha fem watt som du skjuter i parketten tills ögonen smälter 

-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Jorå, vi brukar roa oss med att sätta fyr på allehanda ting och tända cigaretter med laser på 50 mW. De är inte förbjudna men med tanke på alla "anfall" på flygplan som görs med den typen av laser finns det risk att det kommer ett förbud.

Enligt min korrespondans med SSM är grön laser inte skadligare än röd vid tillfällig ögonkontakt. Men den känns skarpare pga att människans öga ser grönt spektrum bättre än rött. Så länge det är under 5mW är den säker i vårt användningsområde.
SSM = http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/
Hör av er till dem om ni har frågor om laser, styrkor osv, då de är sveriges auktoritet på ämnet.
laser på över 5mW kräver dessutom tillstånd för användning, så jag skulle inte rekommendera att man "leker" med 50mW-varianter..
SSM = http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/
Hör av er till dem om ni har frågor om laser, styrkor osv, då de är sveriges auktoritet på ämnet.
laser på över 5mW kräver dessutom tillstånd för användning, så jag skulle inte rekommendera att man "leker" med 50mW-varianter..
- Twist
- Sysop
- Lag / förening: Disposable Heroes
- Aktiv sedan: 2001
Han som äger lasern arbetar med laser och har tillstånd från SSM, så det är ingen fara där, och jag är ganska säker på att det gäller användinng på allmän plats.

Tjao, beror på. Du kan tycka att tex din lägenhet är privat, vilken den är, men skulle du tex leka med en sådan i den, och strålen går ut genom fönstret så är det att betrakta som allmän plats då strålen som sagt går ut ur lägenheten.. Polisen brukar bråka med folk som lekt med laserpekare ut genom fönster osv, och har fått rätt i domstol tillräckligt många gånger för att man ska va väldigt försiktig med sånt där.. Speciellt med så starka grejjor som 50mW.
Är du med din kamrat på en plats där han arbetar med lasern är det väl lugnt, om han har tillstånd. Men jag tycker inte man ska "leka" med såna här verktyg. Laser-shower inkluderat.
Är du med din kamrat på en plats där han arbetar med lasern är det väl lugnt, om han har tillstånd. Men jag tycker inte man ska "leka" med såna här verktyg. Laser-shower inkluderat.
Och enligt strålskyddslagen är det olagligt att inneha laser oavset färg, form eller syfte. Som överstiger 5mW. Det går däremot att söka tillstånd/licens för innehav.
Denna lagändring är inte jättegammal men rullade i kraft den 1 december 2009. Däremot så finns det mig veterligen inga prejudiserande dommar vad gäller innehav av laser utan tillstånd, ännu.
Det finns däremot en hel hög med beslagtagna lasrar, samt ett mindre mount everest av anmälningar där olika laserpekare använts vid brott. Dessa har även i tingsrätts dommar klassificerats som brottsverktyg, och i några fall även klassat vissa brott (kränkningar, bla) som grova.
En stor anledning till att dessa lasrar fortfarande säljs och innehas är troligen en viss okunskap inom hela rättsväsendet, från tull till åklagar myndighet. Men det gör inte innehavet av en laser som överstiger 5mW mer lagligt.
Denna lagändring är inte jättegammal men rullade i kraft den 1 december 2009. Däremot så finns det mig veterligen inga prejudiserande dommar vad gäller innehav av laser utan tillstånd, ännu.
Det finns däremot en hel hög med beslagtagna lasrar, samt ett mindre mount everest av anmälningar där olika laserpekare använts vid brott. Dessa har även i tingsrätts dommar klassificerats som brottsverktyg, och i några fall även klassat vissa brott (kränkningar, bla) som grova.
En stor anledning till att dessa lasrar fortfarande säljs och innehas är troligen en viss okunskap inom hela rättsväsendet, från tull till åklagar myndighet. Men det gör inte innehavet av en laser som överstiger 5mW mer lagligt.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -
Skulle inte vara rent olagligt enligt personen som svarade på mina frågor för nåt år sedan, men att du var tvungen att ha tillstånd för att använda den. Laser inom industrin övergår lätt 5mW tex.
Det går ju att skriva till dem och fråga oavsett, så vet man. Personligen har jag inget behov av starkare än 5mW..
Det går ju att skriva till dem och fråga oavsett, så vet man. Personligen har jag inget behov av starkare än 5mW..
Jo men industi/ sjukvård etc har ganska enkelt att få tillstånd. Då deras laser har ett reelt syfte. Själva tillståndet är inte specielt svårt att få bara du kan motivera syftet, sen är det svårare för handhållna lasrar än för monterade.
Hade en föreläsare ute på ett gammalt jobb typ början av 2010 från SSM som berättade om juridiken, samt skadderisker etc.
Hade en föreläsare ute på ett gammalt jobb typ början av 2010 från SSM som berättade om juridiken, samt skadderisker etc.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -
BadGuys Alliance
Min affärsredovisning -