Finns nog flera anledningar till detta.
Oavsett vilken typ av bussning man använder glidlager/kullager så minskar påfrestningen på materialet i boxen ju större bussning man använder.
Bussningarna är oftast i ett starkare material än boxens sketna diecast och ju större yta av boxen man fördelar påfrestningen på ju mindre utmattning i materialet. Nu är ju inte våra boxar direkt benägna att spricka runt just bussningarna så huruvida detta är en nödvändig fördel eller ej kan ju diskuteras...
Kullager eller glidlager beror på vilket trim du använder. Vågar inte svara på vad som är lämpligast för dig utan mer info om vad du har för grejer i boxen.
Lagren var från början alltid 6 mm men har växt med åren ochidag finns det upp till 9 mm. En fördel när det gäller just kullager är, som nämnts tidigare, att det finns plats till större kulor och de håller generellt sett bättre. Man bör dock vara uppmärksam på att vissa 7, 8 och 9 mm kullager inte har större kulor utan endast en bredare ram. Själva kullagret är alltså inte hållbarare för det.
Okej jag kör med min g36c på typ 95 m/s (med bra ho up) så kulager är nog bra va?
Mvh
Kan inte skriva på mobilen då jag har lunch på jobbet just nu så det finns säkert stavfel.