hur vet man att ens chronograf stämmer?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Re: hur vet man att ens chronograf stämmer?

Inlägg av Twist »

Du kommer ändå inte att använda 0.20 i den bössan om du bryr dig om att träffa något så varför bry sig? Chrona med ställd hop och kulor du faktiskt tänker spela med. Då vet du hur långt avstånd du behöver ta ut.

I övrigt handlar det bara om hur långt och rakt den går. Hastighet är nästan helt oviktigt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

frange

Inlägg av frange »

Sen ska man ju även vara medveten om att temperatur, lufttryck och luftfuktighet påverkar också, om än marginellt. Enstaka FPS/MS i skillnad mot vad bössan gjort någon annanstans (i världen) för något år sen är inget konstigt alls.

Bara som ett exempel, en bil kommer alltid ha mer motoreffekt om man testar den en sval och fuktig sommarmorgon, jämfört med om man testar den 8 timmar senare på eftermiddagen när det är 30+ grader och stekande sol. Är det dessutom en överladdad motor (turbo/kompressor) kan skillnaden på effekt bli rätt stor och helt klart kännbar. Även om det är samma bil, samma dag, och på samma plats.
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Necronomica

Inlägg av Necronomica »

kalle: chronar med 0,30g och får ut 112 som högsta värde.

twist: cgronar med 0,30g så det vet jag :) men tyckte det lät lite i förhållande till vad den skulle göra med 0,20 enligt tillverkaren sp kollade med 0,20 också.

frange: hade det handlat om typ 5m/s hade jag inte brytt mig så mycket, men nu är det ju 15m/s mindre än vad de sagt att den skulle göra från fabrik.

alla: får ta och kolla hoppen och täta den med teflontejp eller nått :P
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Skriv svar