Projekt: Tillverka en egen hopuparm [split]

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
kotte_parva

Re: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av kotte_parva »

Går det att bädda in video här på forumet?
Här är iaf skärningen på dom 2 första armarna :
http://www.youtube.com/watch?v=eaGwpJEyeT0

Och här ligger den mot originalet .
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Här ser man lite av org-spacern.
Bild

Med fjädern på plats .
Bild

Blir att korta staven för fjädern några tiondelar så blir det perfekt .

Behöver en känsligare våg , den digitala jag har visar inga decimaler på gram . org-armen vägde in på 1G och alu på 2G enligt den så vikten borde inte störa tycker jag .

Ser lovande ut än så länge iaf , måste hem o mäta axeln som håller armen på plats o se om jag kan hitta en lämplig borr .
Det blir oftast rätt dåligt resultat om man försöker skära ett hål som är mindre diameter än materialtjockleken , helst i aluminium då det har en tendens att smälta rätt snabbt .

Edit : Revision nr7 verkar vara helt perfekt , nu ska testas :)
Bild

Edit2: Jag upplever att min fråga om dimension på innerpipa spårade ur lite lätt :p , Nåja adhd är inte alltid ett funktionshinder trots att det benämns som ett ;)

harlekin

Inlägg av harlekin »

Man skulle inte kunna få ta del av programfilerna? :)

Behövs det så kan jag testa en om du vill. ;)
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

kotte_parva

Inlägg av kotte_parva »

Menar du cadfilen?
Inga problem , kan ladda upp den imorrn när jag är tbx på jobbet . ska även skära ut schims imorrn så jag själv kan testa :)

harlekin

Inlägg av harlekin »

Vore grymt ;)

Frågan är ju hur det blir med dämpning i spacern om du gör den helt massiv?

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Frågan är om dämpning är nödvändigt. H-spacers fjädrar inte. Att man brukar köra med elastiska distanser kan ju ha med form att göra. Om formen redan är rätt behöver distansen inte vara deformerbar, hypotetiskt sett.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

kotte_parva

Sv: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av kotte_parva »

Jag tror inte heller att den behöver fjädra av samma orsak .

Om du använder cad-filen i vinstdrivande syfte så får du dålig karma iom tiden o tusenlapparna som gick åt att ta fram den ;)

Ska skära ut en arm i 4mm alu imorrn , märkte att org-armen glappar med sina 3,8mm så det borde kunna fungera .

Bytte hopupgummi och nu ligger hopen på hela tiden iom tjockare gummi, då blir det till att testa med egen arm ist så man kanske slipper fila ner originalet .

nox_umbra

Inlägg av nox_umbra »

tänkte du prova att göra spacer formen också? och se vad som har bäst effekt tänkte jag.
kladdade ner lite hastigt vad jag menar
Bild
We're not surrounded, we're in a target-rich environment!
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... mbra#p5776

harlekin

Re: Sv: Hur mäta innerdiameter på pipa?

Inlägg av harlekin »

kotte_parva skrev:Jag tror inte heller att den behöver fjädra av samma orsak .

Om du använder cad-filen i vinstdrivande syfte så får du dålig karma iom tiden o tusenlapparna som gick åt att ta fram den ;)

Ska skära ut en arm i 4mm alu imorrn , märkte att org-armen glappar med sina 3,8mm så det borde kunna fungera .

Bytte hopupgummi och nu ligger hopen på hela tiden iom tjockare gummi, då blir det till att testa med egen arm ist så man kanske slipper fila ner originalet .
Självklart så kommer jag inte använda den i nåt pengasyfte alls. Jag pluggar högskoleingenjör maskinteknik och har ett stort intresse för just denna "tillverkningsbit" av våran hobby.

Har ju högskolepoäng i CAD ritning jue... :lol:

kotte_parva

Inlägg av kotte_parva »

;)

Ja jag hade tänkt försöka få till dom formerna som du nyss kladdade , men hittills har jag haft problem med ytan på det jag bearbetat , man vill nog ha det väldigt slätt så det inte pajjar gummit .
Ska ta med några stycken imorrn förhoppningsvis och åka till en vapensmed/fräs-lärare jag har i släkten så kommer vi säkert fram till nåt sätt att få det rakt o fint på :)

kotte_parva

Re: Projekt: Tillverka en egen hopuparm [split]

Inlägg av kotte_parva »

Nu har jag skurit en arm i 4mm , krävde lite fasning i spacerdelen men sitter som ett smäck i huset nu , betydligt stadigare än org-armen .
Fick även korta ner "spacern" runt 1mm pga hoppen låg på alltför mkt i org-längd .
Jag har kört med spacern rak denna gång för att jämföra mot spacern som kom med madbullgummit.
Vid testet upplevde jag hoppen känsligare , både på gott och ont .

Nu vill jag få tag i nån opartisk med likadant hopuphus som är villig att testa .
Om jag laddar upp resultatet på mitt spridningstest inomhus på 10m kommer inte en jäkel att tro mig tyvärr :)

Näste steg blir att få till olika former på spacern och jämföra dessa .

Här är anledningen som sköt upp lite på hopuparmstillverkningen men nu är den klar :) iofs saknas ett ben men nästan ;)

Bild

Skriv svar