Trimma (lite)

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
frange

Re: Trimma (lite)

Inlägg av frange »

Ja, 7,4v Lipo är jämförbart med (eller bättre än) ett 9,6v nimih. Titta på länken Rythm gav dig, eller här
http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=38

Vet man inte vad det handlar om så låter det konstigt, jo. Men å andra sidan kan du räkna med att kunna dra betydligt tyngre släp med en 6.5liters turbodiesel V8 på 182hk, än en 2liters 200hk bensin-fyra också, trots att bensinaren har fler hk ;)
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Tetsu

Inlägg av Tetsu »

Jo sant men låter ändå konstigt att 7.4v kan vara lika starkt som 9.6v :P men tror ni att en LiPo 9.6v skulle förstöra mitt vapen isåfall? Original sitter det en 8.4v i min

Poyjs

Inlägg av Poyjs »

Lipo finns inte i 9.6volt. Lipo som Är lämpade för Airsoftvapen är på 7.4 eller 11.1 volt. Ett 7.4 volt med lite högre mAh och en bra motor så klarar man sig ganska långt. 11.1 används främst för om man vill ha högre ROF eller ska dra runt box med stark fjäder. Nu vet jag inte specsen på din box men värt att tänka på är att ett 11.1 volt Lipo sätter BRA snurr på boxen och därmed ökar påfrestningen, enkelt förklarat.
****** skrev: och vad är AEG för nått och har min airsoft det?

Tetsu

Inlägg av Tetsu »

Gearboxen är gjord av Jing Gong och är en V3, nått som klarar av 11.1v LiPo?

frange

Inlägg av frange »

Kollar du på min länk till Idioterna så får du lära dig en massa om Lipo och varför de är så mycket bättre än Nimihbatterier.

Jag har kört i princip alla mina bössor utan någon förstärkning med 11,1v, och de som hållit absolut bäst är kinaklonerna. Har själv inte haft någon JG (än), men det är en erkänt pålitlig och riktigt bra tillverkare, så ja, det lär klara av 11,1v.

Om du promt ska ha ett 9,6v så är det ett LiFePo, vilket är en liten annan typ av batterier. Men fortfarande mycket bättre än Nimih.
Saxade lite från Idioterna här:
LiFePo

Spänning per cell: 3,2-3,3V

Laddspänning/vilospänning per cell: 3,6V

Fördelar och nackdelar jämte LiPo:

+ Längre livslängd
+ Tål hög värme/hög ström bättre
+ Tål att laddas med större ström
+ Lägre inre resistans
- Lägre kapacitet
- Lägre spänning per cell

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Tetsu

Inlägg av Tetsu »

Tack så mycket!

Tror det blir till att testa en 11.1v LiPo och sen så skickar jag fakturan till dig om bössan inte håller ;)

Skämt åsido; Mycket bra hjälp och jag tänker som sagt testa 11.1v LiPo samt köpa annan form an Hopup och gummi först och sedan se om kulorna börjar fara åt alla olika håll och kanter, om så är fallet så köper jag en precisionspipa med men som det ser ut nu så träffar jag en 4cm bred planka på 30´m håll så jag kommer inte byta den direkt!

Återkommer om jag har fler frågor!

frange

Inlägg av frange »

Hopupgummi och h-spacer är vad du bör byta till, det kommer göra rätt mycket. Byta hopuphuset (om det var det du menade) behöver du nog inte göra om det befintliga inte är trasigt, utan sen är nästa steg pipan istället.

Vilken kulvikt för du med nu? Alltså, är det 115m/s med 0,20g eller 0,25g? Är det det senare så har du redan motsvarande M120 i bössan, då ska du absolut inte ha en tyngre fjäder, då börjar du närma dig (eller snarare komma över) gränsen för vad som är lämpligt med en fullauto-bössa.

Är det 115m/s med 0,20g och orginalfjäder så kan du passa på att täta hopupen ordentligt med teflontejp när du byter gummit.

Att bara täta hopup och box på en läckande bössa gör STOR skillnad, ofta motsvarande skillnaden på vad det skulle ge att byta till snäppet tyngre fjäder på en tät bössa.

Edit: Har du faktiskt cronograferat din bössa (mätt upp utgångshastigheten) eller går du på tillverkarens uppgifter om 115m/s?

Tetsu

Inlägg av Tetsu »

Jag kör på 0.20g, enligt försäljaren (cyberphoto.com) så har dom testat med Chronograf, får kanske lita på det?

Då kör jag på gummi och h-spacer först och främst!

Edit; Och batteri ofcourse!

frange

Inlägg av frange »

Nja, de kör ganska säkerligen med tillverkarens uppgifter, dvs standard-måttet... Bäst hade varit om du kunde mäta bössans utgångshastighet med en kronograf, de flesta butiker och inomhusbanor brukar ha en man kan låna där och testa bössan med. Även nu börjar det iochförsig bli så billigt så fler och fler har kronograf själva, på något lite större spel finns det säkert någon som har med sig en du kan testa med.

Ett tips till är att du kan gå upp lite i kulvikt, jag kör vanligen med 0,25g i mina CQB-bössor och de som ligger under 120m/s, kulorna når längre och viker inte av lika lätt pga vind, löv etc. Bättre precision och räckvidd helt enkelt.

Tetsu

Inlägg av Tetsu »

Det står på Cyberphotos hemsida "bekräftat med chronograf" men man vet ju aldrig :P aa beställde 0.23 kulor idag som jag ska testa!
Vi är ju ett gäng och vi planerar på att köpa in Chronograf och 25 kilos säck med kulor senare :P så vi får helt enkelt se vad geväret preseterar sen :)

Skriv svar