JG G36c, uppgraderingshjälp

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
williamsson

Re: JG G36c, uppgraderingshjälp

Inlägg av williamsson »

Mitt kanske-9.6v är ett 8.4v alltså! :)
Nu blir jag lite bitter på airsoftmegastore. Bah :(

Men vad alla promotar Lipo.. xD
Är ju jättejobbigt, måste kontaktera om min laddare, wäääh :(
Men vad är det för jätteskillnad på vanliga och lipo? Varför är de så mycket bättre? I no understand :(
Iofs, ska väl finnas en tråd som avhandlar det tror jag, ska se om jag hittar den igen..

EDIT:
Läste detta http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=38 och spontant känner jag: Oj vad mycket jobb det är med Lipo än vanliga.
Pajjar om spänningen blir för låg, måste "balanseras" (dafuq?), ömtåligare, och har en viss livslängd.
Why would I use such a thing? :3
"Det är inte kallt där ute i stora läskiga skogen, det är bara du som fryser..."

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

För att det är så mycket bättre
Jobbar på Röda Stjärnan

williamsson

Inlägg av williamsson »

Ah, jamen dåså, nu är jag övertygad.. :)
"Det är inte kallt där ute i stora läskiga skogen, det är bara du som fryser..."

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Inga av nackdelarna med lipo är jobbiga i verkligheten, bara på pappret, och det är därför många ryggar tillbaka innan de köper lipo, och det är också anledningen till att ingen ångrar att de byter till lipo.

Behöver balanseras - man balanserar dem genom att stoppa dem i laddaren. Allt sköts automatiskt. Inte ens en knapp är inblandad. Balanserande lipoladdare är billigare än automatiska Nimh-laddare.

Kortare livslängd - om man lyckas använda samma lipo flera år är det ingen större grej att bara köpa ett nytt när det är slut. Men man kommer förmodligen kortsluta det eller köpa en bössa det inte passar i innan dess.

Låg spänning - genom att kolla först ungefär hur många tusen kulor man kan skjuta (vilket nästan alltid är mer än vad man hinner mer när man använder lipo till skillnad från nimh) så är det ingen risk att spänningen sjunker för lågt. Utöver det så finns spänningsvarnare för lipo som kostar under femtilappen.

Lipo är ömtåligare ja, men det är bara ett problem om man tejpar det utanpå bössan, vilket man inte behöver göra med lipo eftersom lipo är så små. För övrigt har jag misshandlat många lipo, mekaniskt och på andra vis, och jag har aldrig misshandlat ett fysiskt tillräckligt för att det ska gå sönder. Mitt första lipo tog eld för två år sen efter en kortslutning (mitt fel) och det fungerar än i dag. Det är skevt, sotigt och svullet, men går fint.
Jobbar på Röda Stjärnan

frange

Inlägg av frange »

Precis som Skepparn säger. Jag har en E-sky lipoladdare som jag köpte för $3,99 på Ebay för ett par år sen och den har aldrig tjafsat det minsta.
En sån här alltså
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/radios ... e-sky.html

Jag har aldrig varit så värst försiktig eller särbehandlat mina Lipobatterier heller och jag har aldrig varit med om att det har gått åt h-vete, definitivt inte att det har börjar brinna/smälta/explodera etc. En enda gång har jag varit nära att köra slut på ett Lipo, (ett 11,1v 1100mah 20C) efter en heldag med en högroffande M120-bössa och ett antal tusen kulor senare, så hörde jag att bössan började tappa i eldhastighet. Då slutade jag direkt bara skjuta och bytta batteri. Och efter laddning har inte det batteriet presterat sämre.

Mina Nimi-batterier jag använde först var vanligen runt 2000-2500mah och det gick inte en speldag utan att man fick byta batteri en eller flera gången efter mycket skjutande, nu är det nästan att jag inte ens bryr mig om att ha med reservbatterier. Och de Lipona jag mest använder är 11,1v runt 1000-1200mah.

Det finns inte en minsta fundering till ånger över att jag övergav min gamla pluton Nimihbatterier, endast en bitter känsla av "varför bytte inte jag tidigare?!?"
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...

Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

williamsson

Inlägg av williamsson »

Nu har jag äntligen fått ihop bössan igen (även fast jag knäckte den nya fireselectorn halvt.. Måste köpa ny, den där kommer pajja den med.) och jag är nöjd med hastigheten (har inte hunnit chrona än, men kulorna når fram till målet i lagom hastighet).

Två problem som dök upp nu dock:
Den "PANG"ar inte ut kulorna, utan mer "PHJOFH"ar ut dem, börjar fundera på det här med LiPo.. Skulle det hjälpa? I så fall har ni båda övertalat mig :)
(Utanför bössan, bara själva gearboxen, så låter den jättepigg, kan det vara att den med ny fjäder och 500% bättre tätning inte orkar putta ut luften genom pipan?)

Dessutom går kulorna snett, ska kontrollera huruvida det har med siktets inställningar att göra (vilket det inte borde göra då det bara legat avplockat), eller om det är hopupgummit (har inte satt på det nya).

Funderar på om jag ska slita med den till Vapenbutiken i morgon eftersom jag ska dit med en kamrat, någon där kanske kan ge ett mer exakt svar än ni som gissar er fram genom vad jag skriver.. :P

Det jag dessutom bytt som inte står i listan där uppe:
Pistonghuvud, SRC vill jag minnas

MiqaFox

Inlägg av MiqaFox »

Om det nu är ljudet du tänker på så är det inte konstigt om det ändras om du tätat och dessutom bytt pistonghuvud.

Att det skjuter snett är inte helt ovanligt att det gör om man har pillat med pipa och gummi, lätt att saker hamnar snett.
Utgå däremot aldrig från siktet utan titta hur kulbanan blir på längre avstånd utifrån pipans riktning om du förstår vad jag menar med det.
Siktet måste så gott som alltid ställas om man lekt med pipa/gummi.
Bara och försöka vrida till det om det nu visar sig att det inte går rakt, men har du otur behöver du ta ut pipan och börja om.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

williamsson

Inlägg av williamsson »

Tackar!

Nu har dock hela bössan låst sig och den "dunkar" när jag trycker på avtryckaren. Kontakten batteri-bössa blir också varmare och varmare, så nu vet jag inte vad jag ska göra.. :3

EDIT:
Allsmäktiga IRCn har sagt att jag ska "låsa upp" med starkare batteri. Kan bössan ta skada, och är det bara att koppla på ett starkare batteri och trycka in avtryckaren?

Nu måste jag försvinna för kvällen, men jag skulle uppskatta om någon skulle säga "det här behöver du för att få igång bössan".

Problem:
Bössan hänger sig hela tiden (och när den gör det blir kontakten bössa-batteri varm som f*n)
Den låter lite mysko, det känns inte som att det är att det är nya delar som slår på varandra, mer att den inte orkar putta ut luften

Vad behöver jag införskaffa för att få den att gå som en klocka och inte hänga sig osv?

Funderar lite på att kasta den på RSM/Vapenbutiken och säga "fixa", för ju mer jag verkar göra desto mer verkar pajja, någon som vet om RSM erbjuder service? :P

ADAM

Inlägg av ADAM »

Om du iallafall ska komma in till oss under morgondagen: lägg bössan åt sidan så länge. Att kontakten blir varmare och varmare beror på att det elektriska motståndet i gearboxen är för stort (pga att den har låst sig) så spänningsfallet blir över kontakten istället.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

Kalle

Inlägg av Kalle »

Att den låser sig är ett ganska vanligt problem. Det sker när boxen stannar med fjädern delvis eller helt uppspänd och motorn inte orkar dra upp den sista biten från stillastående. Om motståndet beror på rullmotstånd i boxen, för stark fjäder kontra motor och batteri eller annat är svårt att säga så här på rak arm.

Låsningar kan ofta låsas upp genom att slå om till auto och skjuta en salva. Fungerar inte det så kan man pröva ett batteri med högre spänning vilket ger motorn lite mer umpf.

För att förhindra låsningar i framtiden kan man tänka på:
# Fingerdisciplin! Tryck in avtryckaren hela vägen när du skjuter och släpp inte förrän boxen stannat av sig själv när du skjuter semi. Tänk att det ska låta ZAP (skott) - klick (släpper avtryckaren) ZAP - klick - ZAP - klick. De flesta låsningar beror på less than perfect handhavande, dvs darrigt avtryckarfinger ;)
# Ordentligt batteri! 8.4V NiMh är i min mening klenaste laget. 9.6V NiMh eller ännu hellre 7.4V LiPo är att rekommendera.
# Fjäderstyrka! I regel kommer en hårdare fjäder öka risken för låsningar, men denna påverkan är mer eller mindre stor beroende på vad man har för motor, batteri och resistans i elsystemet.
# Mosfet! För att så gott som eliminera låsningar helt och hållet kan man med fördel installera en mosfet-switch med aktiv broms för att se till att boxen alltid stannar på samma ställe när man skjuter, dvs med pistongen i främre läget och fjädern så lite spänd den kan bli.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Skriv svar