Bästa kulorna för 150-170m/s

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
marQs

Bästa kulorna för 150-170m/s

Inlägg av marQs »

Jag letar efter kulor till min semi-sniper, men hittar inga lämpliga.
0.30 är för lätta och 0.40 är för tunga. Jag vill ha vita kulor, eller någon annan färg jag tydligt ser (jag vill alltså inte ha gröna eller svarta).
Och ja, jag har läst den klistrade tråden om de bästa kulorna, men hittar inga lämpliga där.

Priset spelar ingen roll, jag vill ha de bästa kulorna (det går ändå inte åt så många).

Hade Straight fortfarande tillverkat kulor hade jag köpt deras vita 0.36, men de finns ju tyvärr inte längre...

Jag har kollat på Begadi och hittat dessa: 1.500 Kyou BIO BBs 6mm 0,32g
http://begadishop.com/catalog/index.php ... fne7vb2oj1
Har någon testat de?

På Begadi finns även 1.000 1ST TARGET ROUGH BBs 6mm 0,33g, men vad jag har läst på andra forum är ROUGH värdelösa, och SMOOTH finns bara i 0.30.
http://begadishop.com/catalog/index.php ... vp62fqb7v7

Finns det inga bra kulor får jag köra på Guarder eller PHX gula 0.40, men de är lite för långsamma i min bössa.

ADAM

Re: Bästa kulorna för 150-170m/s

Inlägg av ADAM »

Jag tycker inte att 0.40 är för tungt i en 150-170m/s-bössa, tvärtom. De går lite långsammare första säg 20 metrarna men sen har kulan kommit ikapp och gått om motsvarande 0.30g.
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

marQs

Inlägg av marQs »

Problemet är att av någon anledning tappar just den bössan 10-15% energi med 0.40 kulor jämfört med lättare kulor.
Jag vet inte riktigt vad der beror på.... för i vanliga fall brukar energin antingen vara konstant eller öka med någon enstaka % med tyngre kulor...

kimjoh560

Re: Sv: Bästa kulorna för 150-170m/s

Inlägg av kimjoh560 »

Antagligen tätar den inte som den ska med tyngre kulor. Det byggs ju upp högre tryck bakom kulan om denna är tyngre.
Lgt. Skalptagare

marQs

Inlägg av marQs »

Precpipan är säkert 6.05, så eventuellt kanske jag skall köpa en ny...
Jag tror inte att bössan läcker, den är tät om man blåser i pipan efter att man skjutit...

För att återgå till ursprungsfrågan:
Om jag ändå inte vill ha 0.40 kulor, vilka alternativ finns det?

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

Guarder 0.36 borde funka bra för 150 mps. Lägre än så skulle jag aldrig gå personligen.

Vad har du för referenser när du säger att du tappar energi på tyngre kulor? Chronar du, mäter avstånd eller via ögon mått?

På 160+ eller mera skulle jag aldrig köra något under 0.4.

Kan ju tillägga att energi på utgångshastighet gör inte att kulan går kortare eller längre. Med ett bra gummi och tunga kvalité kulor kan jag köra 85mps och få mycket längre distans än en 130 mps 0.25 kula. Tänk på att ju längre du skjuter ju längre har luften på sig att motverka massan, vilket gör att lättare kulor som färdas snabbare är alltid dömda att färdas mindre sträcka oberoende om utgångshastighet.

Dessutom blir träffbilden mera konsekvent med tyngre kulor, jag spelade semisniper på 0.4g guarder kulor. Dessa gjorde en ca 90 mps (hade 147 mps på 0.2g). Jag kunde nå distanser på ca 80 meter och dessutom träffa det jag siktade på.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

marQs

Inlägg av marQs »

Referensen för energin är Chroning, beräknad som mv^2/2.

Om man kan acceptera att kulan går upp lite på mitten av kulbanan kan en lättare kula komma mycket långt, även om den inte går lika stabilt som en tyngre med helt rak kulbana. På 0,40-kulor får man aldrig den effekten, men däremot en stabilare kulbana.

Tyvärr är guarders 0.36 gröna, varför det inte är ett alternativ.

Slutsatsen blir väll att jag helt enkelt får köra gula 0.40.
Finns det några 0.40 som är bättre än guarders?

Allan_g

Inlägg av Allan_g »

King Arms heavy 0.4 är väl gulaktiga de med.

Nu använder jag bara King Arms på vikterna 0.25- 0.28 (vita) till mina assault som ligger runt 110- 120 ms och har inte testat heavy serien. Dessa kulor riktigt-riktigt bra. Så vitt jag vet borde de vara lika grymma (kanske bättre) än Guarder.

Devil blaster (0.36 bruna) kan du skippa, de suger hästballe och var och en av kulorna har egna små liv till synes efter ha testat en burk på ca 3000 kulor.

King Arms 0.36 är dock gröna.

Kolla med någon annan om bio kulor i tyngre kulvikt, dessa skall enligt många här på ASS prestera riktigt bra om jag mins rätt.
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Skriv svar