Pistong fastnar i spänt läge

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Spawder
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 24, 2012 3:47 pm

Pistong fastnar i spänt läge

Inlägg av Spawder »

Har ett problem med en polares v2 gearbox, efter den rasade och pistong, pistonghuvud och nozzle gick i bitar så har den fått nya av samtliga.
Problemet är att pistongen alltid fastnar i spänt läge och går inte att rubba! Har provat med flera olika batteri bl.a 11.1 LiPo.

Bild

(pistongen är genomskinlig så den kan va lite svår att se)

Den har bra drag upp tills den position där den fastnar, efter det händer ingenting. Man hör att motorn försöker snurra kuggarna och batteri blir varmt

Det som har provats:
Olika batteri från 7.4v LiPo till 11.1v, Flera av dem använder jag själv och vet att de fungerar utmärkt
Helt ny High Torque motor från Lonex, används också av mig och den funkar felfritt
Nydraget kablage 1.5mm kablar
Shimmat om den ett flertal gånger
Nya kullager
rengjort och smort delar som ska smörjas.
rengjort och tagit bort det brända från SA

Har verkligen ingen aning vad det kan vara längre. Please help! :(

Det är på gränsen att den skickas till reperation så ni är min sista utväg!

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Pistong fastnar i spänt läge

Inlägg av Stygge »

För trång mellan pistong och springguide.
Testa ta bort kullager på pistonghuvud eller springguide, saknas detta så testa med en annan fjäder som är kortare i komprimerat läge.

Drygt fel när det uppstår med löses snabbt med ovan nämnda åtgärder.

Spawder
Inlägg: 18
Blev medlem: tor maj 24, 2012 3:47 pm

Re: Pistong fastnar i spänt läge

Inlägg av Spawder »

Vad dum jag känner mig som inte provat detta! :oops:

Blir att prova direkt, återkommer!

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Pistong fastnar i spänt läge

Inlägg av Stygge »

Väldigt vanligt "fel".
Tog mig typ 4h att fatta vad som var fel första gången jag stötte på det, kan ju säga som så att man inte gör tabben mer än en gång :idea:

Fjädrar är helt enkelt olika, nästan omöjligt att veta vilka som det blir problem med då man inte kan mäta hur långa de är komprimerade utan att just komprimera dem, man får testa sig fram och laborera med olika kombos av pistonghuvuden, springguides och fjädrar helt enkelt.

Skriv svar