Kan jag fästa ett sikte på denna MP5A3?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
LinusNeuman

Re: Kan jag fästa ett sikte på denna MP5A3?

Inlägg av LinusNeuman »

Tillståndsplikt

1 § Tillstånd krävs för att
a) inneha skjutvapen eller ammunition,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmässigt ta emot skjutvapen för reparation eller översyn, eller
d) föra in skjutvapen eller ammunition till Sverige.

Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år om vapnet är ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade vapen). Tillstånd krävs inte heller om innehavaren har lånat vapnet enligt bestämmelserna i 3 kap. 1 a eller 7 §.
Tillstånd krävs inte heller för verksamhet som omfattas av tillstånd enligt 3 eller 4 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel. Lag (2006:386).

Nej. Det handlar inte om fördomar.
Vilken tur att jag inte äger något skjutvapen då! För då kanske alla hade tjurat sönder på ett forum och bara börja klaga, för det är så sjukt "irriterande" när smågrisungar kommer o leker med farliga vapen! Nä! Hade de varit två år äldre, då jädrar hade de fått köra på!

muddymess

Inlägg av muddymess »

LinusNeuman skrev:Vilken tur att jag inte äger något skjutvapen då! För då kanske alla hade tjurat sönder på ett forum och bara börja klaga, för det är så sjukt "irriterande" när smågrisungar kommer o leker med farliga vapen! Nä! Hade de varit två år äldre, då jädrar hade de fått köra på!
Men lägg ner, du beter dig som ett barn. Lagen är lagen, och de flesta av oss här på forumet vill se vår hobby leva vidare utan medie och politiskt pådrag på grund av lagbrott.

Trubb

Inlägg av Trubb »

Linus, du missförstår poängen med det Jonathan skriver.

Enligt lag är det inte tillåtet för dig att äga ett airsoftvapen. Du får inte heller använda ett airsoftvapen om du inte är under en myndig persons uppsyn.

Anledningen till att du får en så stark reaktion från forumets användare är för att vi är måna om vår hobby, som hänger lösare för varje person som handskas vårdslöst med airsoft/replika-vapen.

Om du från början varit öppen med vems vapen det är, inte svarat som om blivit tagen på bar gärning med något, och faktiskt läst alla inlägg, som till största del syftar till att förklara varför vi* inte tycker om att mindreåriga har tillgång till airsoftvapen och i vänlig ton ber dig plinka på din bakgård eller lägga hobbyn på hyllan tills du är myndig.

Att du dessutom inte klarar av att läsa dig till vad folk faktiskt menar med sina inlägg gör inte situationen för dig på detta forum bättre.

Paxz

Inlägg av Paxz »

Det spelar dessvärre ingen roll om du är "citizen of the year", en hjälte eller kungen himself. Lagen gäller oss alla och ägandet eller användandet av ett airsoftvapen innan man är 18år fyllda är olagligt. Lagen om övervakning vid skjutning är dessutom väldigt luddig och gäller i princip enbart om du är på en riktig skjutbana och skjuter med någon vuxen som står tillräckligt nära för att kunna ta vapnet ur handen på dig om t.ex. skulle sikta på något olämpligt. Om du tror att folk här är så pass dumma att de tror på att en minderåring enbart använder sitt "plastgevär" till att prick-skjuta med när precisionen är helt bedrövlig på en airsoft (jämfört med t.ex. ett luftgevär) så tror du fel.

Att man sen kan göra betydligt högre skada med med något annat som är lagligt än ett airsoftvapen hör inte hit. Det handlar om att hobbyn redan är strängt bevakad av media och att minsta felsteg (som Södertälje rånet för ett tag sen) kan påverka hur lagen för airsoftvapen ser ut i Sverige. Efter denna händelse så har bla. Miljöpartiet föreslagit att alla airsoftvapen/vapenreplikor ska få sin flamdämpare målad i en skarpt lysande färg för att polis och allmänheten ska kunna skilja vapnet ifrån ett riktigt. Det skiter kanske de kriminella i som valt att använda en billig kopia för att skrämma någon. De tar bara en svart sprayflaska för 15spänn ifrån Biltema och sprayar över skiten med, medans vi får springa runt och se ännu mer löjliga ut för att kunna få spela lagligt.

Kollar man på vilka det är som (oftast) förstör för hobbyn så är det dessvärre minder/underåriga personer som valt att skaffa sig någon billig bössa och dra ut i skogen utan tillstånd eller förvarning för allmänheten med sina polare och "leker krig". Sen kommer fru Svensson och är ute och går med sin hund och plockar bär och ser då halva ryssland invadera våra svenska skogar så hon blir så illa tvungen att ringa polisen. Då är det inte bara barnen som lekte olagligt i skogen som får skiten, utan även vi som gör allt vi kan för att det ska hålla så vuxet,civiliserat och lagligt som möjligt.

Det är inget personligt mot dig, Linus. Det är bara de flesta (om inte alla) användare här som börjar bli trötta på minderåringar som hittar hit med en gnutta attityds problem - när allt de egentligen försöker göra är att uppmana dig/er till att följa lagen och/eller tipsa dig om att det inte är så smart att allmänt erkänna att du gör något olagligt. Att sen vissa inte kan göra detta på ett snällt sätt har jag full förståelse för, de är precis som jag gamla gubbar som hört denna historien allt för många gånger.

Att sen först sitta och säga du köpt en bössa från en hemsida för att senare "trolla" till det med att det är din bror som äger vapnet och inte du gör inte situationen bättre. Det är ett fritt land och man får tycka vad man vill, men när det gäller lagen så spelar det ingen roll vad man tycker är jag rädd. Den skall följas oavsett vilket.

Mitt tips till dig är att gå med i en skytteförening för luftgevär eller liknande om du är intresserad av träffa saker med ett vapen. Vill du fortsätta med airsoften och förbereda dig för att vara en respekterad och påläst utövare så råder jag dig delta på spel som en vapenfri roll, t.ex. fotograf, statist eller VIP. Eller helt enkelt bara sitta här på forumet och läsa på och ställa frågor på ett lagligt och vuxet sätt.

Du har nu fått tillräckligt med information ang. siktesbas till MP5 tycker jag. Jag väljer därför som laglig airsoftare och Moderator på Sveriges största airsoftforum, som pappa, storebror och fästman. Som admin på mindre kända forum och spelservar till CS, BF3, Arma2 och andra nördiga "wannabe militär" spel och som instruktör vid yx/knivkastning osv. osv. att låsa denna tråden innan de spårar ur mer än vad den redan gjort. Vi alla vet redan att detta inte kommer fortsätta vara en informationstråd om siktesbas till MP5 utan en diskussion gällande minderåringar, övervakare och allt annat som redan diskuterats en miljon gånger tidigare.

Sist men inte minst så ber jag dig kolla över forumets regler en gång till, speciellt delen som gäller citat.

Är det nu någon som har en har en vettig anledning till att låsa upp tråden igen så får ni spamma sönder min inkorg. Samma sak gäller med klagomål på hur pass omogen jag är.

Paxz out.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Låst