Ännu ett tips ang. matningsproblem

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Takolander

Ännu ett tips ang. matningsproblem

Inlägg av Takolander »

Jag skaffade ett nytt CYMA M14 nyligen, men tyvärr matar det lite kasst. Var fjärde eller femte kula uteblir och så kan man ju inte ha det (speciellt om man kör semiregler). Nu idag kom jag ihåg hur jag löste ett liknande problem med en av mina FN FALs. Jag satt och pressade in magget riktigt sakta och lyssnade efter rasslet från när kulorna hittar upp i hoppen och märkte att det hände en god stund innan magget hade "hakats in" hela vägen. Alltså, nånting hindrade fritt flöde...min amatör-teori var att det var själva hoppen som kom i vägen (jag det låter fukkat men...).

Nåja, jag älskar ju Biltemas skit...så jag körde samma grej som med mitt FN FAL
Bild

Slipa bort lite på insidan av hopen bara - kom dock ihåg att INTE slipa på den sidan som trycker undan maggets kulspärr ;)
Bild

Men OK, nu matar samtliga magg helt felfritt (det var bara highcap-magget som funkade 100% från början, KAs plastmagg funkade inte alls och Maruis 70-skottare fungerade med dålig matning). Ska ni prova samma grej som jag men sitter med en plasthopp - kom ihåg att ta det långsamt/varligt. Såna här snurrmaskiner käkar plast riktigt snabbt :)
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

Picazzo

Re: Ännu ett tips ang. matningsproblem

Inlägg av Picazzo »

Bra tänkt :-) tåls att tänka på nästa gång man moddar hoppen.

Bör dock tillägga att Kingarms magasin är någonting av det sämsta jag sett kvalitetsmässigt (iaf plastmaggen) har haft helt nya KA magg som delat sig på mitten när man laddat dem.. :shock:

Takolander

Re: Ännu ett tips ang. matningsproblem

Inlägg av Takolander »

Tackar :)

Men ere sant om plastmaggen?! Då är det verkligen trist, extremt skitdålig kvalitet i så fall :(
Mina erfarenheter av KAs plastmagg är varierande: Vietnam-magg till M16 har hängt sig totalt även fast de varit sprillans nya och jag bara laddat dem med 50 bulor. "Vanliga" M16- och AK-47-magg däremot har varit helt felfria under ett par år tills de fått för mycket skit i sig och börjat hänga upp sig. M14-maggen är OK ännu, har pangat alldeles för lite M14 hittills men det ska bli ändring på det nu (för M14 är ju grymt!).

Lösningen för allt ovan nämnt har varit att skruva ur fjäderspärren, ta ut fjädern och spola hett vatten tillsammans med en droppe diskmedel igenom maggen under en minut eller dyl. Sen har jag stått och blåst ur dem (jag måste se ut som en idiot men jag drar för köksgardinen när jag håller på ha ha) och därefter låtit dem torka några dar för att till sist sätta in fjädern igen. SEN har samtliga magg fungerat felfritt. Dock laddar jag bara 60-70 bulor i ett Vietnam-magg och runt 90 i övriga magg. Inte värt att ladda dem till max ;)

Men ändå, går magghalvorna isär redan som helt nya - då är det katastrof :x REKLAMERA
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

Skriv svar