Silikonspray i hårdvaruaffärer.

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
yohasses

Silikonspray i hårdvaruaffärer.

Inlägg av yohasses »

Har pluggat det här för ett halvår sedan men det föll nu i glömska.

Vad är det för silikonspray man kan köpa hos hårdvarubutiker som INTE förstör hopgummi etc?
Till exempel, Biltemas Spray?

Har ni något exempel? Är inte så sugen på att köpa 160kr klassen längre då jag lätt slarvar bort burkarna. ;)
Marcus Hansson

Whopper

Re: Silikonspray i hårdvaruaffärer.

Inlägg av Whopper »

Den enda sprayen vi fick tag i här i stan var biltemas, på gott eller ont så har vi chansat på att köra med den. Får se hur det går om ett halvår. Har hört folk som pratar både bra och dåligt om den. Själva har vi inte märkt av något men det är svårt att veta så här tidigt. Vad som är i biltemas spray har vi ingen aning om då dom inte har med någon innehållsförteckning! skit kass av dom.
Det ska inte vara petrolium i det och så ska det vara rent silikon, dvs inte något substitut ämne som även det skrivs som silikon. Kan inte hjälpa mer än så tyvärr.

G-Enis

Inlägg av G-Enis »

Clas Ohlson's silikonspray CRC funkar bra. Samma finns även ibland att hitta på vissa bensinmackar.

yohasses

Inlägg av yohasses »

Ringde till biltemas kundservice som berättade att deras spray innehåller petrolium :(

Men tack för tipset, nu vet jag vad det ska innehålla i alla fall :)

Ska kolla CRC! Tack :D

27 november 2012, 16:10:

CRC hade också petrolium i sig. :(

försöker kolla vidare.
Marcus Hansson

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Rörmokarspray glidex funkar fint, finns på välsorterade byggvaruhus och är i så stor flaska att den aldrig tar slut. Den har skyddande effekt för gummi i avloppsrör. Vet ej vad den kostar då jag snodde min burk av rörmokaren på jobbet :D

G-Enis

Inlägg av G-Enis »

Varför är petrolium så illa då? :o
Har smörjt mina gbb magasin med CRC silikonsprayen bra länge nu och det har funkat fint.

yohasses

Inlägg av yohasses »

Vad jag har lyckats få fram så kan silikon med petrolium, förlåt petroleum, i sig bryta ner gummit på o-ringen/hopup gummit.

När jag läste information om CRC:s igen så hade den visserligen <0.1% petroleum i sig... Så borde inte vara något problem då. :D

Ska testa det istället för biltemas.

27 november 2012, 17:01:

Nu fattar jag. All icke oljebaserad silikonspray spray fungerar. Tack för all hjälp. Blir CRC:s :D
Marcus Hansson

jonjon

Inlägg av jonjon »

Om man vill ha nåt som smörjer ordentligt utan massa drivgas så funkar silikonolja för RC stötdämpare bra! Se till att ta den tunnaste bara

Whopper

Inlägg av Whopper »

Då blir det kassta burken för våran del, dom kunde besparat oss den biten genom att ha en innehålls förteckning och svara ärligt när vi fråga om den.

grimm

Inlägg av grimm »

Korrekt, petrolium torkar/bryter ner o-ringar/gummipackningar över tid. Personligen tycker jag det är värt de extra pengarna att köpa specifik siliconspray, fast spelar jag i praktiken inte heller, så det kanske blir hiskeligt dyrt, vad vet jag. Åas är hobbyn redan dyr... Se som sagt bara till att smörjmedlet inte är petroliumbaserat så ska det nog gå bra.

Skriv svar