Frågor om 40 mm granater

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Titan

Re: Frågor om 40 mm granater

Inlägg av Titan »

Hejsan. Har haft totalt 25 st MB XM108 och XM204 HP hylsor, lite som referens på vad jag pratar om.
Reservdelar behöver man, speciellt om man går upp i de extrema delarna av tryckskalan över 500 PSI, ända upp till 850 PSI.
De små kulorna du pratar om, är 4 mm härdat krom-stål kullager som MadBull använder. Finns att köpa på SKF eller deras återförsäljare, typ Sverull
De kommer ibland följa med bollen ut om du kör på fullt blås med CO2.
Vad jag har sett, är det ganska standard på alla 40 mm granater, att det just är 4 mm kullager som sitter i avfyrningsmekanismen.
Skulle det saknas kullager är det jävligt viktigt att de kvarvarande sitter mitt imot varandra för att det ska finnas någon stabilitet i det hela. Sitter det kulor typ Klockan 3 och Klockan 6, är risken för spontanavfyrning vid en smäll eller utan uppenbar anledning extremt stor och det blir en säkerhetsrisk.
En bra lösning när man servar granaterna, är att ta ett riktigt tjockt fett och lägga i hålet där de ska sitta. Jag körde med Järnias båtaxelfett på pytteliten tub. Behövs bara en liten dutt av det. Kostade 30 kr för tuben och räkte i flera år.
Något annat som är extremt viktigt är den lilla packningen runt påfyllnadsventilen. Den hade en tendens att gå sönder på de tidiga granaterna (blev bättre med åren, samt på MB's förstärkta stålventiler är den riktigt bra), alternativt så sögs den bort i samband med avfyrning av alla luftströmmar som bildas framför. Är trots allt nästan 70 BAR tryck vi pratar om här, som släpps loss.
Även dessa har Sverull en jättebra som fungerar. De benämde den "1,0 mm x 1,5 mm". Den verkar vid första anblick vara för liten, men tar man en tom greengasflaska och jobbar ner den med över ventilen, sitter det bra som fan och gör jobbet perfekt. Fungerar ypperligt att täta GBB magg med också, så man slipper att det pyser ut när magget är "full" och man får i en hel del mer flytande gas i GBB maggen med då det blir en fullständig tryckutjämning.

Det granaterna INTE mår bra av, är om de ligger med fulltryck CO2 i flera timmar. Det som händer är att packningen runt dumpventilen expanderar, man kan säga att den suger åt sig som en svamp av vätskan.
Detta tar runt 20-30 minuter för att återgå, så har man haft en CO2 granat som vart med ute på ett spel och blivit avfyrad i slutet av spelet, ska man inte försöka resetta den innan dess, för risken för en spontanavfyrning pga. läckage är stor och risken för att gasen helt enkelt pyser ut är ännu större. Det är därför, speciellt när man laddar CO2 granater man tar följande tre steg:

1) Stå avskiljt med HELMASK på.
2) Fyll på gas FÖRST.
3) Fyll på boll SIST.

Bär ALLTID en laddad granat i en ficka med bollen riktat NERÅT. Har du en MGL, ha kammaren i loppet TOMM tills du är på spelplan.

Inser att detta är lite mer än det du frågade om, men min "guide" jag skrev för många år sedan, ligger på gammla forumet och är inte direkt sökbar längre.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Oj, vilken rescension! Tusen tack!

Det är bra att du tar upp de andra sakerna också, även att det inte efterfrågades. Man kan aldrig få för mycket information! Än en gång, tusen tack för din input!

McFail

Inlägg av McFail »

Där gällande kulager så vet jag att kullagergrosisten.se ska ha det mesta^^
Reservation för felstavning
You will just see the flash, then its to late for you to dodge...

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Har kikat där, men inte funnit något. Sen kan det vara så att jag har missat det isåfall.

BadMan

Inlägg av BadMan »

Maila dom och kolla istället. Om inte annat kanske han kan fixa kulorna åt dig. Kullagergrossisten är bra att ha o göra med. Haft lite med dom att göra då jag även håller på med R/C.
MVH
Daniel D

[CA G36C] [KSC Glock 23F] [TOP M249]
[WELL L96] [CA P90] [CA M16 semisniper (Projekt)]

Titan

Inlägg av Titan »

Men serriöst... Du bor i Uddevalla. Är du aldrig i Göteborg, SKF's hemstad?

Trollhättan är inte lång borta heller... En enkel googel-sökning gav http://www.toolsmomentum.com/
Harald Nyborg kan väl tänkas ha sådant kraffs också.

Du verkar inte försökt med Sverull alls misstänker jag, så detta verkar lite halvserriöst nu bara.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

piddesvantesson

Inlägg av piddesvantesson »

Till CA granaten finns iallafall detta att köpa kanske funkar till den andra osså.

http://www.frysen.nu/produkt.php?viewCa ... item=15655
-- Caedite eos, Deus e genus --

Omegamortis

Inlägg av Omegamortis »

Jorå, jag har kontaktat olika företag, men jag hittade kulor i olika dimensioner på Ironbill. Så nu är det problemet löst :)

Droopfy
Admin

Inlägg av Droopfy »

Spinner vidare på tråden med en fråga främst riktad till Titan!

Hur funkar xm208 granater i kallt väder?

Jag testade mina häromdagen. Tempraturen var runt 0 och både co2 flaskorna och granaterna hade förvarats i ett icke uppvärmt utrymme. Enligt tryckmätaren var det maximala trycket jag kunde komma upp i ca 600psi.
Ikväll tog jag in granater och tuber. När allt var rumstempererat gav tuben 800psi igen.

Testade aldrig granaten med kulor när det var kallt dock.

Är det någon mening med att släpa med sig grejorna när det är kyligt?

Undrar även lite kring hur tufft man törs fajtas med dessa granater.
Lämpligt avstånd för olika laddtryck etc?
Ingen vill få en maxad 204 över sig från ett par meter, men hur har ni som spelat mycket med granater resonerat kring säkerhetsavstånd/hänsyn?

//Droopfy
Mina Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2137

Rich Hall: "-I loved the boy scouts, we went to Vietnam"

Skriv svar