GP-30 granatkastare

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
ministry

Re: GP-30 granatkastare

Inlägg av ministry »

Ja, ungefär. Eller kanske snarare;

Dboys GP-25 - skjuter endast Dboys egna VOG, inte Madbull VOG. Finns att köpa styckvis för ca 20$ på bl. a. ehobbyasia.
G&P - Madbull VOG (har dock ingen aning om den skjuter 40mm också... Produkten finns inte ens på G&P:s hemsida). Gällande Madbulls VOG; Not good for Star and other brands' B.B. Launchers.
Star, King Arms, Cyma, m. fl. - 40mm standard.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

ramfall

Inlägg av ramfall »

G&P:n vore ju onekligen kickass - om den existerade, men det verkar ju, precis som ni säger, att den inte ens är listad hos återförsäljare! Det känns som att det säkraste köpet är en som kör med vanliga 40mm granater. Dom är ju tillgängliga lite varstans. Många av dom klarar av Co2 m.m. Visst, det vore ju sjukt coolt om granaten såg ut som en VOG granat, men i slutänden så är det ju performance som gäller.
Mina affärsredovisningar i tråden nedan:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=756

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

Har ägt alla modeller och just nu har jag G&P och Dboys. Bägge kräver som sagt speciella granater, men vill du köra en som tar 40mm skulle jag verkligen rekommendera CAW's BG-15. Den är väldigt lätt och ser ut som en GP-25, dvs den modellen som faktiskt används. GP-30 är väl ok, men jag tycker att pistolgreppet är för långt vilket försvårar magasinbyte.

Enda nackdelen med CAW'en är sättet att montera kastaren på, den sitter med 4st stoppskruvar som skruvas emot pipan. Blir märken på pipan och man måste dra åt ganska mycket, men då rör sig inte kastaren en millimeter!

Det jag gillar med Dboys är att den är väldigt realistisk och quick-attatch/detach är heelt underbar. Tar en sekund att ta av/på och inga verktyg behövs.
Däremot så är det som sagt unika granater, man får hoppas det kommer Co2 versioner senare.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

ramfall

Inlägg av ramfall »

Ja, Nielsen, där sa du nåt! Nu när du påpekade längden på respektive granatkastares pistolgrepp så blir det oerhört tydligt fördelen med GP-25:an. Vilken typ av granat kör CAWs med? Jag har inte hittat den från någon återförsäljare ännu när detta inlägget skrivs. Men jag misstänker att mitt nästa ställe att söka är Gunner airsoft... Hur känsliga är tullen för gasgranater? Magasin vet jag, men är dom lika rabiata när det kommer till granater? Svårare att urskilja om granaten är en Co2 granat eftersom den är designad på likadant sätt som gas granaten.

Är det GP-25:an som används av förbanden?

Edit: Det enda som lockar i granatväg för egen del är just Co2. Och det tycks svårt att komma över den ultimata granatkastaren, dvs den som är designad som en gp-25:a, skjuter Co2 granater och som faktiskt finns att köpa. Och ett stort bonus är ju onekligen om granaterna ser ut som VOG-granater...

Nielsen

Inlägg av Nielsen »

CAW tar alla vanliga 40mm, tyvärr så verkar dom lite svåra att hitta inom EU, men det finns ett par amerikanska åf som har dom i lager, eller har haft i alla fall.
Google is you friend. Ska man ha granatkastare så ska man ha Co2 om det ska ge någon effekt. GP-25 är den absolut vanligaste kastaren som du ser i händerna på en rysk soldat idag. Jag har aldrig sett en GP-30 in use så att säga, bara någon museum grej. Dom moderna kastarna som börjats synas nu är GP-30M men dom finns inte i airsoft.
PKM USER
Cry havoc, and let slip the hogs of war.

ramfall

Inlägg av ramfall »

Nielsen, jag hittade ditt inlägg på red-alliance angående att fylla Dboys granater med Co2!! Jag förmodar att det inte är hållbart i längden, eller...

MakingPeopleCrazy

Inlägg av MakingPeopleCrazy »

Snor den här tråden lite ( om det går bra.) Vet någon vilken sorts AK Dboys GP-30 granatkastare passar på? Lite nyfiken om det bara är t ex Dboys egna modeller eller om man kan räkna med CYMA och andra?
Är ofta på forumet så svarar snabbt på PM!

Affärsredovisningar

ministry

Inlägg av ministry »

GP-25, inte 30.

Den fäster fint på min Dboys AKS74, Cyma cm040c (AK74M) samt min gamla VFC som hänger på väggen (AK74).

Har hört att vissa AKM funkar sådär, men de vanligaste AK74 (inkl. AKS74, AK74M) verkar inte vara några problem.

MakingPeopleCrazy

Inlägg av MakingPeopleCrazy »

Ah så sant så, var ju GP-25 :P

Aha tackar för informationen, då kanske det blir att investera i en då :)
Är ofta på forumet så svarar snabbt på PM!

Affärsredovisningar

ministry

Inlägg av ministry »

Såg att WGC säljer dem för 67 USD, och har lagerfört VOG-granater för endast 20USD stycket. Klart billigare än vanliga 40mm!

Skriv svar