Är jag från en annan tid eller har innebörden av portade cylindrar helt ändrats på senare tid?
Min uppfattning är att man portar en cylinder i syfte att matcha pipvolymen och därmed inte "elda för kråkorna".
Att porta en cylinder torde snarare öka hastigheten på kulan då cylindern börjar sin kompressionsresa helt utan motstånd, vilket innebär en annan acceleration. Portar man däremot en cylinder för långt så blir det istället baksug i pipan vilket tvärbromsar kulan, beroende på diameter och "täthet".
Att låta luft smita ut för att få ner hastigheterna borde i allra högsta grad vara något man vill undvika eftersom majoriteten av allt slitage i bössan kommer från fjädermotståndet. Alltså är begränsandet av fjäderstyvheten den enda vettiga metoden för att få ner utgångshastigheten.
Det är fullt möjligt att få 110 M/s ur en bössa med 95-fjäder givet att boxen är helt tät.
Portade cylindrar - när används dom?
-
Re: Bästa instegs-AR15?
Senast redigerad av 1 Le Gradovic, redigerad totalt 0 gånger.
The Ammunition Magician
Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia
-Task Force Insomnia
Portade cylindrar - när används dom?
Jag har aldrig upplevt problem med baksug när jag kört oportat, det kanske mer är en teoretisk pryl.
Lite finare, lite bättre
-
Ursäktar fortsatt OT:
welle: En oportad cylinder har största möjliga cylindervolym och kommer alltså inte råka ut för baksug, vad jag skrev var att cylindrar portade för mycket (t.ex. en mittportad cylinder på en M16) kan göra att volymen luft i cylindern som trycks genom pipan är mindre än volymen på själva pipan. Alltså slutar luftflödet att knuffa kulan innan den hunnit ur loppet, och om pipan är riktigt tät så blir det ju då vakuum-effekt bakom kulan då utrymmet (volymen) mellan nozzlen och kulan ökar medan luftmassan förblir samma, vilket resulterar i att kulan bromsas.
welle: En oportad cylinder har största möjliga cylindervolym och kommer alltså inte råka ut för baksug, vad jag skrev var att cylindrar portade för mycket (t.ex. en mittportad cylinder på en M16) kan göra att volymen luft i cylindern som trycks genom pipan är mindre än volymen på själva pipan. Alltså slutar luftflödet att knuffa kulan innan den hunnit ur loppet, och om pipan är riktigt tät så blir det ju då vakuum-effekt bakom kulan då utrymmet (volymen) mellan nozzlen och kulan ökar medan luftmassan förblir samma, vilket resulterar i att kulan bromsas.
The Ammunition Magician
-Task Force Insomnia
-Task Force Insomnia
Med för mycket cylindervolym i förhållande till pipa kommer bössan inte upp i tryck innan kulan lämnar den heller.
144 m/s är absolut lite i överkant men det är alltid lättare att trimma ned än att trimma upp
144 m/s är absolut lite i överkant men det är alltid lättare att trimma ned än att trimma upp

Lgt. Skalptagare