CA/A&K gearbox i TOP M249?

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
kaze

Re: CA/A&K gearbox i TOP M249?

Inlägg av kaze »

Grymt!
Blir det en mk46 eller mk48?
Jag har en dröm om en mk48 själv men börjar bli lite tveksam över hur jag ska lösa det.
Om jag förstått det rätt så är det enda jobbiga att du antagligen svetsar i två olika metaller.

Tänk bara på att RASen inte passar om du vänder dem.

Killen_med_skorna

Inlägg av Killen_med_skorna »

På vilket sätt passar de inte? Fel hålbild eller att de inte når enda upp? Är det bara hålbilden som inte stämmer är det bara att borra nya hål eller..?

Var det förresten du som byggde Mk46 mod 1 och köpte min bipod? :)

Planen för min del är mycket riktigt att försöka mig på en Mk48. Har scoutat ammo-pungen och M240-flamdämpare. Sedan håller jag på att kolla upp möjligheten att få de övriga specialdelarna tillverkade.

Är det så att jag också kan få skickat en tripod bushing är tanken att utgå från en A&K Mk46, då det är den mest kostnads-effektiva bössan.
Senast redigerad av 1 Killen_med_skorna, redigerad totalt 0 gånger.

kaze

Inlägg av kaze »

Det var helt klart jag. ^^
Nu sitter jag även på ett par till för mitt förhoppningsvis inte så avlägsna mk48 bygge.
Drömmer våta drömmar om de nya i titan men det kommer nog aldrig hända. ^^

Det når inte hela vägen upp utan det fattas 1-2 millimeter.
Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket det var men kan demontera min mod 1 och kolla med ett G&P ras och ta bilder om du skulle vilja.

Killen_med_skorna

Det var dåliga nyheter. Men du får gärna ta någon bild på det hela om du orkar! Du tror inte det skulle vara möjligt att "tvinga" på de sista millimeterna?

Det fina med de egentligen otroligt billiga kopiorna av RAS:en är ju att det går att skruva bort rail-bitarna på dem. Det innebär att det borde vara relativt lätt att modifiera dem till att se ut som Mk48 RAS. Sjukt fult photoshoppad bild, men du förstår nog principen ;)
Bild

kaze

Inlägg av kaze »

Tror denna länken funkar.
https://www.dropbox.com/sh/f6u444dqod2l ... MK46%20ras

Tyvärr tror jag bara det är Star som är sådana. Alla de andra jag har sett är likadana med railen fast.

Jag planerade på att göra som de tidiga bilderna där de kapat av hälfen av raset.
http://www.fnhusa.com/files/8513/4271/7 ... _large.png
Typ sådär.
På de allra nyaste bilderna är det dock din version som förekommer. Sen tar det lite mot att sabba vad jag tror är ett FN ras och såga i det.

Killen_med_skorna

Tack för bilderna. Verkar ju inte vara så fasligt mycket som skiljer. Får väl se vad man kan göra åt det.
Angående tatt-RAS finns ju numera även denna variant (misstänker att det är motsvarande variant som A&K Mk46:orna kommer med. Har dock inte fått 100% klarhet gällande det):
Bild

Perfekt för ändamålet!

Var själv inte på att köra den gamla varianten från början, men i slutändan föll det på att man är tvungen att kapa RAS:et så att hålen blir "halverade" i ena ändan. De riktiga RAS:en är ju specialtillverkade av FNH.

Bild som illustrerar problematiken:
Bild

Och jämförelse med det riktiga:
Bild

kaze

Inlägg av kaze »

Där ser man. Något bra gör tillverkarna nu för tiden. Kanske blir ett sånt i stället för att kapa själv då och bygger en till mk46 mod 1 med mitt andra ris. Man kan aldrig få för många understöd.
Jag hade dock för mig att jag sett ref-bilder där det såg ut som att de bara var ett halvt hål på ena sidan men nu när jag kollar igen så ser det ut att vara korrekt.

Om det där raset har samma mått som Ares/Star så ska det nog faktiskt funka perfekt.

Du har inte fått tag på titan bipodsen va? För i så fall blir jag rätt så avundsjuk. :P

Killen_med_skorna

Får väl testa och se helt enkelt :) Vore ju grymt om det funkar!

Jag har förvisso hittat en enda bild som verkar vara från FN där det sitter ett vanligt kapat top-RAS, men såvida det nu är en officiell bild så är det nog bara en prototyp. Tycker själv att den ser lite photoshoppad ut...

Den här:
Bild

Har inte fått tag i bipodsen och har heller inte letat, iom att jag ändå tänkt att köra med grip pod (om man nu blir klar med bygget dvs..).

kaze

Inlägg av kaze »

Det var faktiskt den jag tänkte på.
Det är en gammal bild från FN Herstal katalogen.
Men det kan ju rent av bara vara en prototyp bild de använt.

Hur hade du tänkt göra top-locket om jag får fråga?
Jag hade en ursprunglig plan på att försöka spackla upp det då det verkar enklast.

Killen_med_skorna

Menar du anpassningen för 7.62? Så långt har jag inte riktigt tänkt ännu, men ny feed tray ska tillverkas iaf.

Profilerna som sticker ut på toppen på vardera sida av topplocket ska friseras lite iaf, då de är mindre på Mk48:an...
Bild

Skriv svar