Torx är överlägsna alla andra skruvtyper så kan bara hålla med.
Rätt mejslar är ju dock viktigt även där, billiga torx och insex (allen, eng) har en otrevlig förmåga att nötas väldigt fort.
Bits i all ära men fasta mejslar av god kvalité är en vettig investering.
När det gäller insex så finns det "billiga" satser från bl.a. Bondhus som jag varmt rekommenderar. Kostar någon hundring för 1.5 - 8:ish mm men av erfarenhet vet jag att de är omöjliga att dra runda (till skillnad mot Biltemas dito).
Torx finns att köpa både som fasta nycklar, set liknande insex, eller som mejslar. Mer en smaksak där men personligen föredrar jag mejslar med roterande "topp" då dessa skruvar är vanligare förekommande.
Sifverts skruv har fö billiga skruv, passa på att köpa ordentliga skruvar på en gång så slipper du problemet i framtiden.
Rundad skruv i pistolgrepp!
Re: Rundad skruv i pistolgrepp!
Om du inte orkar köpa nya skruvar så funkar de som man skruvar fast optiska enheter i datorchassin utmärkt. Är nog lite större men brukar gänga i sig själva.
<insert 'cool' one-liner here>
-
Loctite har en produkt man kan ha på skruven som förbättrar greppet med mejseln. Något slags gunk med hårda korn i. Jag vet inte om den funkar på en så kass skruv, men värt ett försök.
Annars kan man ta fram sin Dremel och försiktigt göra ett spår i skruven. Kom dock ihåg att du bara får ett försök när du ska lossa den, så fumla inte.
Går inte det, fram med borr och svinpitt.
Annars kan man ta fram sin Dremel och försiktigt göra ett spår i skruven. Kom dock ihåg att du bara får ett försök när du ska lossa den, så fumla inte.
Går inte det, fram med borr och svinpitt.
-
Och sista lösningen, såga av greppet på mitten så kanske du kan ta en tång och greppa hårt och skruva loss den.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!
Superlim på skruvmejseln och håll mot skruven bör funka.
Beroende på hur hårt skruvad den är.
Sen tar du tång och knäcker av den från mejseln när du är klar.
Beroende på hur hårt skruvad den är.
Sen tar du tång och knäcker av den från mejseln när du är klar.
Testa att dunka i en torx, annars kapa och köp nytt grepp. Antagligen det billigaste och enklaste.
Lgt. Skalptagare
Tack för alla tipsen!
Löste det genom att ta en tång ner i greppet då jag fick se att skruven hade en kant på ca 1mm och greppa runt den snurra ett varv sen gick det med vanlig skruvmejsel!
Löste det genom att ta en tång ner i greppet då jag fick se att skruven hade en kant på ca 1mm och greppa runt den snurra ett varv sen gick det med vanlig skruvmejsel!