utgångshastighet kontra kulvikt

Allmänt om airsoftvapen och det som hör därtill. Frågor om eldrivna vapen hör hemma direkt i roten. För andra vapentyper finns särskilda delar.
Necronomica

Re: utgångshastighet kontra kulvikt

Inlägg av Necronomica »

chronade precis min sniper med 0,30g kulor och fick ut hastigheten 112m/s
enligt kalkylatorn så ska det bli ett säkerhetsavstånd på 18m (20m avrundat till närmsta 5 meter steg)
låter inte det väldigt lite?
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Schultz

Inlägg av Schultz »

Ser man till energin i kulan så motsvarar det drygt 137 m/s med 0.2, alltså strax över auto B. Innebär 20m säk enl. VSAF och i min mening lite väl låg utgångshastighet för att vara boltsniper(antar att det är en sådan).
ODA 727
PTW User

Mina affärsredovisningar

Necronomica

Inlägg av Necronomica »

semi-sniper :) hur vet man för övrigt att ens chronograf stämmer?
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Protnev

Inlägg av Protnev »

Kalibrerar den. Enklast är att ha en annan krono bredvid. Visar båda ungefär samma siffra borde båda stämma. Detta är dock inte statiskt bra, men det är enklast. Sen när du kronar så tar du tio skott och räknar ut medianen. Att ta ut medianen istället för medelvärdet minskar påverkan av extremvärden.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Ur säkerhetssynpunkt bör man utgå ifrån högsta värdet. Om vapnet kan göra X m/s spelar det ingen roll att det oftast, i genomsnitt eller på median gör mindre. Om kulan som faktiskt träffar är den enda av många som har potential att skada så skadar den, oavsett vad andra kulor från samma vapen har för sig vid en annan tidpunkt.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Protnev

Inlägg av Protnev »

Miss från min sida att inte poängetera din första mening. Utvecklar det lite.

Ja, ur säkerhetssynpunkt, högsta värdet. Men skjut då 10 kulor och inte bara 2 el. 3. Du får en hyfsad normalfördelning då. På resten, nej. Eftersom som jag pratar statistik så påverkas normalfördelningen och sannolikheten ut vad en annan kula gör från en annan tidpunkt om den tas in i beräkningen. Fast jag förstår vad du är ute efter, tror det kallas sannolikhetsdfördelning med återläggning, och beskriver hur nästa värde inte påverkas utav tagna prover.

Vad jag är ute efter är att när folk kronar sina bössor så handlar det att få fram ett så bra värde på sin bössa på vad den oftast gör (väntevärde). Sen om du har en standadavvikelse som gör att säkerhetsgränsen lägger sig inom förväntat värde (p<0.1 eftersom vi använder 10 kulor) då vet du att din bössa är het. Därför poängeterar jag igen att använda 10 kulor och inte 2, 3 då det blir skitresultat. Rent statiskt som ur säkerhetssynpunkt
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Exakt. Det var bara det jag ville dra lite streck under.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar