Rundad skruv i pistolgrepp!
Rundad skruv i pistolgrepp!
Som rubriken lyder så behöver jag tips på hur jag ska få ut den rundade skruven. 

Re: Rundad skruv i pistolgrepp!
Jag brukar knacka in en skruvmejsel som är lite för stor med hammare i skallen på den skadade skruven så att den "fastnar" och sedan skruva ur den.
Funkar bäst med en vanlig skruvmejsel eller en insex, alltså inte stjärnmejsel. Skruvarna brukar vara av lite mjukare metal så det bildas ett nytt spår av skruvmejseln.
Eller i värsta fall borra ur den kassa skruven.
Funkar bäst med en vanlig skruvmejsel eller en insex, alltså inte stjärnmejsel. Skruvarna brukar vara av lite mjukare metal så det bildas ett nytt spår av skruvmejseln.
Eller i värsta fall borra ur den kassa skruven.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...
Är det skruven som håller handtaget eller motorplattan?
Antar det rör sig om en M4/16?
Sitter handtaget med 2 eller 4 skruv?
Har boxen 2 eller 4 hål?
Sitter den med 4 skruv eller om boxen har 4 hål så skulle jag borra ur skallen på skruven och sedan slipa ner eller försöka dra ur skruven med en tång när handtaget är borttaget.
Sitter det med 2 skruv och bara 2 hål finns i boxen så gäller samma princip men man får vara försiktig och välja rätt borr så man får kvar så mycket av skruven som möjligt att greppa om när man ska skruva ur den sen.
Samma metod funkar även på motorplattan om än att det kan bli trångt och bökigt att få bort skruvresten sen.
Edit:
Metoden som nämns funkar bra de gånger det funkar öht. Skulle dock lägga min röst på en torx då de har många kanter som kan greppa.
Antar det rör sig om en M4/16?
Sitter handtaget med 2 eller 4 skruv?
Har boxen 2 eller 4 hål?
Sitter den med 4 skruv eller om boxen har 4 hål så skulle jag borra ur skallen på skruven och sedan slipa ner eller försöka dra ur skruven med en tång när handtaget är borttaget.
Sitter det med 2 skruv och bara 2 hål finns i boxen så gäller samma princip men man får vara försiktig och välja rätt borr så man får kvar så mycket av skruven som möjligt att greppa om när man ska skruva ur den sen.
Samma metod funkar även på motorplattan om än att det kan bli trångt och bökigt att få bort skruvresten sen.
Edit:
Metoden som nämns funkar bra de gånger det funkar öht. Skulle dock lägga min röst på en torx då de har många kanter som kan greppa.
-
Det finns mat i huset...och den har vapen!!!
Mina affärsredovisningar
Mina affärsredovisningar
Skruven i fråga är en stjärna och det är den som har 2 hål för övrigt är det en A&K masada så antar att det är liknande till m4/16.
Ska göra ett försök med att borra ur skallen dock får det bli imorgon.
Är inte dem lite grova efter som det är en VÄLDIGT liten skruv i fråga?
3 september 2012, 22:43:
Här är sat-skruven!

Ska göra ett försök med att borra ur skallen dock får det bli imorgon.

Är inte dem lite grova efter som det är en VÄLDIGT liten skruv i fråga?
3 september 2012, 22:43:
Här är sat-skruven!

Pröva att lägga ett gummiband (eller annat lagom tunnt gummi) mellan skruven och skruvmejseln, tryck hårt som fan och vrid. Sitter den inte för hårt brukar det gå att få ut kassa skruva på det viset.
ska försöka dock är det ganska svårt då skruven är ganska långt ner :/
Det var mej en ordentligt misshandlad skruv du.. Kastar inte skit, men RÄTT verktyg och i RÄTT storlek, så dyra är inte skruvmejslar.. Den där skruven måste ha skruvats på mer än en och fem gånger med fel storlek för att bli så där ordentligt sliten.. Hoppas du får ur den, och skaffar rätt mejselstorlek till ersättningsskruven.
Storleken va inge problem med märkte dock i efterhand att ett av "stjärnbladen" hade gått av. Och nej jag ger inte upp efter dem första 5 varven 

-
om du får ut den och sedan köper nya skruvar, köp torx
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!